Digital Age: Цените на потребителската електроника - заложник на американския протекционизъм?
Докато сеизмичните трусове от победата на Доналд Тръмп тепърва ще се разсейват, технологичните компании посрещнаха президентските избори в САЩ, страхувайки се от надвисналата заплаха от нови мита, които биха могли да ограничат още повече вноса от Китай, независимо кой кандидат ще бъде избран.
Икономиката като политика
Тарифите са данък върху вноса и имат за цел да попречат на търговията с чуждестранни държави, които се очертават като противници. Макар бившият и бъдещ президент Доналд Тръмп често да е твърдял, че Китай плаща за митата, всъщност този данък се плаща от американските предприятия и граждани всеки път, когато искат да закупят ограничена стока от Китай.
Използвани като търговска бариера, митата могат да наложат икономическа тежест на държави като Китай, но тази тежест всъщност се усеща само ако предприятията и потребителите избягват да внасят стоки. Ако компаниите не могат да сменят доставчика си по рентабилен или практичен начин - какъвто е случаят с Китай, който е доминиращ световен производствен център в технологичната индустрия - намаляването на маржовете на печалба може да накара американските предприятия да повишат цените за потребителите.
Така непосредствено след изборите много технологични компании се притесняват, че в крайна сметка може да нямат друг избор, освен да покрият нарастващите разходи от митата, като увеличат цените на обичайни продукти, включително смартфони, лаптопи, таблети и конзоли за видеоигри.
Малко цифри
Понастоящем търговията на Вашингтон с Китай е обременена с мита на стойност над 300 млрд. долара. Предполага се, че те са въведени поради загриженост за националната сигурност и защита от нелоялните търговски практики на Китай, които вредят на интелектуалната собственост, трансфера на технологии и иновациите в САЩ, но експерти предупреждават, че някои тарифи изглежда са мотивирани от политически интереси. Повечето от тези експанзивни мита бяха първоначално въведени от първата администрация на Тръмп чрез поредица от мерки, започнали през 2018 г. След това обаче те бяха направени постоянни от администрацията на президента Джо Байдън през май миналата година. Те се прилагаха не само за близо 50 % от готовите продукти на потребителските технологии, но и за компонентите, които са необходими за производството на тези продукти в САЩ, принуждавайки технологичните компании или да платят, за да продължат да правят бизнес с Китай, или да намерят друг начин да поддържат веригите си за доставки, като същевременно поддържат ниски цени. Също така през май 2024 г. Байдън обяви нови мита за внос на електрически превозни средства, полупроводници, компоненти за батерии и критични минерали, използвани в технологичното производство, както и нови ограничения за количеството евтини чуждестранни стоки, доставяни в САЩ без мита, като продукти от бюджетните платформи Temu и Shein.
Въпреки всички мита, които САЩ са въвели, за най-популярните потребителски технологични продукти понастоящем няма мита, въпреки целите на Вашингтон за предотвратяване на кражбата на технологии. Това отчасти се дължи на факта, че Асоциацията за потребителски технологии (CTA) се присъедини към големи имена като Microsoft, Nintendo и Sony, за да се противопостави успешно на усилията на Тръмп да наложи мита върху любимите устройства на американците през 2019 г.
Кампанията им за оказване на натиск даде резултат. Администрацията на Тръмп обособи определени изключения от митата, защитаващи популярните технологии, от които най-изявеното беше желанието да се изключат десетки милиарди долари за смарт часовници (например Fitbit и Apple Watch). В отворено писмо до Министерство на търговията на САЩ технологичната индустрия предупреди, че облагането с данък на най-продаваните технологии в страната ще навреди на американците. Например, проучване на CTA показа, че ако бъдат наложени мита, цените на конзолите за видеоигри могат незабавно да се повишат с 25 %. Това би направило новата конзола за видеоигри недостъпна за много американски семейства и общо би струвало на потребителите, които биха могли да си позволят скока, „840 млн. долара повече, отколкото иначе би“, прогнозира CTA. В крайна сметка предложените 15-процентни мита върху потребителските технологии ще навредят на потребителите, работниците, търговците на дребно и производителите, като същевременно ще изложат на риск хиляди работни места в САЩ и ще потиснат иновациите, предупреди CTA.
„Резултатът е нетна загуба от 350 млн. долара за американската икономика за всяка година, през която митата остават в сила, като тежестта се поема от американските потребители“, се казва в заключението на проучването на CTA. Това проучване очертава само заплахата за индустрията на видеоигрите и не отчита последствията за други индустрии, които се възползват от иновациите в игралната индустрия, като здравеопазване, търговия на дребно и образование.
Нов президент, стари проблеми
Днес потребителските технологии изглежда отново дойдоха на дневен ред, тъй като и двамата кандидати се бяха прицелили в Китай по време на кампанията си за следващия мандат.
По време на предизборната си кампания Тръмп обеща да възобнови търговската си война с Китай, заплашвайки с 60-процентно мито върху всички стоки от Китай. Това е четири пъти повече от митата, които предизвикаха паника в технологичната индустрия по време на последното управление на Тръмп. Докато Харис критикуваше тарифите на Тръмп като твърде мащабни, тя така и не представи подробно своя план за тарифите, като същевременно поддържа подобна силна позиция срещу Китай. Това, че Харис остана неясна по време на кампанията, притесняваше технологичните компании, които се опитват да предвидят какво ще донесе следващата администрация - особено като се има предвид, че търговската тактика на Байдън повтаряше тази на Тръмп, като разшири тарифите тази година.
В продължение на години технологичните компании предпазваха потребителите от понасянето на тежестта на тези нарастващи търговски разходи, поради което много американци може би не осъзнават, че гласуването тази есен може да определи колко или колко малко ще се повишат цените на популярните потребителски технологии през следващите четири години.
Ако Вашингтон наложи мита върху всички технологични продукти, които се смятат за ключови за пазарната доминация и националната сигурност на САЩ, законодателите в Конгреса ще трябва да се изправят срещу евентуална реакция на обществеността. Това несъмнено ще доведе до разходи за американските потребители и фирми и тези „тежести следва да бъдат признати като цена за защита на интересите на САЩ в тези сектори.
По-рано този месец CTA се опита да прогнозира очакваните вреди за технологичната индустрия, като публикува доклад, в който се посочва, че предложените от Тръмп тарифи ще доведат до значително увеличение на цените, което може да доведе до почти двойно увеличение на цените на лаптопите на дребно. Според доклада цените на конзолите за видеоигри могат да се повишат с 40 %, а на смартфоните - с 26 %.
Много индустрии веднага ще претърпят някакъв шок, което може да доведе до пренасочване на ресурси от научноизследователска и развойна дейност, тъй като производството ще бъде изтласкано в други страни като Мексико, Виетнам или Индия в усилията да се запазят ниски цени, тъй като разходите на бизнеса се увеличават. Понастоящем технологичните компании - включително малки предприятия, стартиращи фирми и технологични гиганти - се борят да намерят алтернативи за веригата за доставки, докато разходите за правене на бизнес с Китай продължават да се увеличават, а всяка нова администрация измества целите.
Колко скоро биха се увеличили цените?
Истината е, че не е ясно колко бързо ще се повишат цените, ако Тръмп разшири обема и обхвата на тарифите.
Реално зависи най-вече от производителите колко бързо ще преминат към по-високи цени. Вероятно е компании, използващи подизпълнители в Китай, които не са в състояние да преместят бизнеса си бързо на друго място, ще трябва първи да взимат трудни решения. Именно тези производители ще трябва да направят труден избор. Те биха могли незабавно да повишат цените и да изпратят много ясен сигнал на клиентите си, че това се дължи на митата, или могат да запазят цените ниски, като същевременно намалят дейността си, която може да попречи на иновациите в САЩ. Същевременно, някои компании може да не желаят да повишат цените, защото не могат да си позволят да предизвикат промяна в потребителските навици.
Освен че се притесняват за възможните тарифи, технологичните компании все още правят промени в отговор на последните добавени тарифи на Байдън. Така изглежда, че повечето технологични компании не могат да избегнат сблъсъка с тежката истина, че протекционистките търговски политики на САЩ, които все повече изолират Китай, вече натоварват финансово американските потребители и компании - и вероятно предстоят още разходи и повишения на цените, което на свой ред може да се отрази и на широката световна търговия.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.