Автономни автомобили с механични очи стават по-безопасни за пешеходците
Всеки е забелязвал понякога, че при пресичане на пътното платно, неволно установявате зрителен контакт с шофьора на колата, за да сте сигурни, че той ви вижда и ще реагира. Но какво да направите, ако тази кола е самоуправляваща се кола робот, която не се управлява от шофьор? Изследователи от университета в Токио имат свой отговор на този въпрос - просто трябва да осигурите на такъв автомобил свои собствени механични "очи".
Като експеримент японските технолози оборудваха обикновена количка за голф с "очи". Шофьорът на това малко превозно средство беше скрит от външни лица от невидимо фолио, което беше прозрачно само в едната посока. Така скритият шофьор контролираше не само количката за голф, но и посоката на механичните "очи".
По време на тестването бяха изпълнени четири различни сценария. При първия автомобилът спрял пред пешеходна пътека и съпроводил с „погледа си“ човек, пресичащ пътното платно. При друг път колата минава без да спира, а „погледът” й е насочен някъде встрани. А другите два сценария бяха копие на първите два, с тази разлика, че количката за голф нямаше монтирани "очи". В този случай бяха включени 18 доброволци, които с помощта на очила за виртуална реалност заеха мястото на пешеходец. Те преминаха през всичките четири сценария на развитие на събитията, редуващи се в произволен ред, като всеки от тях и във всеки случай имаше само три секунди, за да вземе решение да пресече пътното платно.
Тези виртуални тестове дадоха донякъде любопитни резултати. Оказа се, че мъжете са по-склонни към риск, те предпочитат да пресекат пътното платно в условно опасна ситуация, когато колата се движи и няма да спре. Жените пък направиха обратното, някои от тях не пресичаха пътя дори когато колата спря напълно, за да ги пропусне. С появата на механичните очи на количката за голф обаче и мъжете, и жените практически престанаха да допускат споменатите грешки. В същото време усещанията на мъжете и жените от вида на колата бяха различни. Мъжете се чувствали застрашени, когато погледът бил насочен встрани, докато жените се чувствали в безопасност, когато колата ги „гледала“.
Японски технолози признават, че техните резултати може да се различават от резултатите от по-мащабни проучвания, които ще включват повече хора и ще бъдат прилагани повече сценарии. Всичко обаче сочи към факта, че оборудването на автономните превозни средства с механични очи е добра идея от гледна точка на подобряване на безопасността на движението. В заключение трябва да се отбележи, че японските изследователи не са първите, на които им хрумва подобна идея. Още през 2018 г. Jaguar Land Rover проведе подобно изследване, като оборудва превозни средства с очи. И резултатът от тези изследвания се съгласува доста добре с резултатите от японски проучвания, пешеходците се чувстват по-сигурни и действат по-предпазливо, когато видят, че колата ги „наблюдава“ отблизо.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.