„Ние“ срещу „вие“

„Ние“ срещу „вие“

Някои хора са изключително убедителни и имат способността да влияят по добър начин на хората около тях. Някои правят това само чрез харизма и специфични личностни черти. Повечето обаче са добри в постигането на съгласие чрез данни, логика и разсъждения.

Почти всеки успешен човек, когото познавам, е добър в убеждаването на други хора: че една идея има смисъл, че трябва да преследват дадена цел, че трябва да инвестират и т.н.

Но какво се случва, ако не сте особено харизматични? Ами ако ви е трудно да намерите съгласие, особено в сложни ситуации? Не можете да промените личността или комуникационните си умения за една нощ. Можете обаче да почерпите от някои научно доказани стратегии, като да замените „вие“ с „ние“.

Според поредица от проучвания, публикувани в Journal of Experimental Social Psychology, местоименията, които използвате, влияят на възприемчивостта, особено когато вие и друг човек не сте съгласни с нещо или спорите.

Както пишат изследователите: „Откриваме, че в конкурентен контекст съобщенията, съдържащи местоимения от второ лице („вие“) се възприемат като по-малко възприемчиви от съобщения, съдържащи местоимения от първо лице в множествено число („ние“).

Ние демонстрираме, че местоименията „вие“ сигнализират за агресивност, което намалява възприемчивостта.

Нещо повече, ние установихме, че възприемчивостта влияе върху важни последици надолу по веригата, като убеждаване, интерес към бъдещо взаимодействие, намерения за споделяне и вероятност за цензура.

„Ние“ обаче не може да бъде вмъквано във всяка ситуация. „Ние“ работи, ако например искаме да покажем как промяната на даден процес ще увеличи производителността, но „ние“ не е подходящо, ако например някой иска от вас да започнете да работите в различна смяна. Ако вие сте единственият засегнат човек, „ние“ звучи изкуствено и дори манипулативно.

Също така имайте предвид, че използването на „ние“ може да се разглежда като слабо завоалиран начин за избягване на отговорност. Ако сте направили грешка, не сме се провалили „ние“. Ако сте пропуснали нещо, не сме го забравили „ние“.

Кога обаче „вие“ е подходящо? Когато другият човек е направил нещо добре, когато има добра идея или интересна гледна точка. Изследването показва, че когато контекстът на разговора е подкрепящ, „вие“ се приема положително. (В края на краищата, ако сте работили и сте помогнали да се коригират наранени взаимоотношения с клиент, „вие“ заслужавате признание).

Това също така може да помогне да се гарантира, че използването на „ние“ не звучи покровителствено или манипулативно и ще гарантира, че е „ние“ е ефективно, когато имате най-голяма нужда от него. Ако служител е разстроен от дадено решение, използването на „ние“ може да ви помогне да запазите фокуса върху ситуацията, а не върху човека. Въпреки че вашият процент грешки може да е висок, ние като компания трябва да подобрим качеството. Въпреки че вашата производителност може да е под нужното ниво, ние като компания трябва да бъдем толкова ефективни, колкото можем. Въпреки че може да не сте съгласни с даден план, ние трябва да се споразумеем за най-добрия път напред. Защото, въпреки че нашият бизнес се състои от отделни хора, ние всички сме в него заедно.

………………

Джеф Хейдън, автор на „The Motivation Myth: How High Achievers Really Set Themselves Up to Win“, за Inc.com.

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ