Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Creative Bulgaria 2024
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Въздигане
Съвременното изкуство е другото име на свободата
Въздигане
Съвременното изкуство е другото име на свободата
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Навремето, в комунистическа България, за всичко беше виновно „турското робство“. То бе причината за всяко изоставане, то бе прекъснало възходящото развитие на народа, то бе в основата на всички негови исторически несгоди, които комунистическият строй трябваше да поправи. Така ни учеше идеологията, а пропагандата, заела мястото на образованието, го внушаваше с методична последователност.
Боянският майстор например изпреварил Джото със стенописите в църквата от 1259 – и ако не било „турското робство“, италианският ренесанс щял да се развие в България. Добре де, казваш си, има век и половина до началото на „турското робство“, защо не се е развил? И на това пропагандата имаше отговор: развил се е, но турците са го разрушили и 500 години тук нищо не се е градило. Ами не е вярно, казваш си, има запазени паметници и от 14, и от 15, и т.н. векове, в които влиянията са от византийската традиция…
Но всички тези усъмнявания са дребни в гигантската схема, която пропагандата ти е набила в главата: историческият виновник е „турското робство“, а текущият е „гнилият Запад“, който всячески спира нашето развитие. За него имаше виц впрочем – че е като мушмулата: колкото повече загнива, толкова по-сладък става. Но това не променяше пропагандната схема. Тя постановяваше, че Западът ни е враг, от който трябва да пазим и да не се поддаваме на „вредните западни влияния“, идващи отвъд Желязната завеса. Които на битово ниво включваха мода и музика, а на по-високо – и изкуството съответно.
Но те все пак идваха, особено след смъртта на Брежнев и началото на „перестройката“ в СССР през 1980-те. Името на Кристо беше известно в арт средите, макар и изкуството му да беше непонятно. Някъде там, в „гнилия Запад“ имахме художник със световна известност. За официалната пропаганда той беше „родоотстъпник“, „предател на родината“, „невъзвращенец“, а изкуството му бе „упадъчно“ и „капиталистическо“. Голямата идеологическа схема си оставаше – в някаква степен работи и до днес, но все повече кънтеше на кухо, защото самият комунистически режим се пропукваше и разпадаше.
Изложба "Градът", юли 1988 г., в днешната зала "Райко Алексиев", ул. "Раковски" 125, София
И ставаше все по-ясно, че тъкмо той е спирал развитието ни. В частност изолирал ни е от световните процеси в изкуството, от традиции и художествен език, към които в бърз порядък искахме да се приобщим. С разбирането, че те са и „наши“ – чрез изкуството на българските художници, изградили кариерата си на Запад, отвъд Желязната завеса. Така към средата на 1980-те спонтанно се появиха групи художници в цялата страна, които изпробваха силите си в т.нар. неконвенционални форми. Това беше работен термин, който обединяваше хепънинги, инсталации, пърформанси, обекти и акции – въобще произведенията, създавани с изразни средства, различни от традиционните живопис, графика, скулптура. Новите форми носеха очарованието на новото и авангардното, а същевременно срещаха съпротива и отричане от хората, включително художници, за които изолацията в соц лагера носеше сигурност и удобство.
В края на 1980-те „неконвенционалните форми“ влязоха в официалните изложбени зали. Ще отбележа само три изложби: „Градът“ (1988) в днешната зала „Райко Алексиев“, „11.11.88“ (1988) в Благоевград и „Земя и небе“ (октомври 1989) на покрива тераса на „Шипка“ 6 в София. Последната, възкачена „на главата на Съюза на българските художници“, бе всъщност първата национална изложба на т.нар. неконвенционални форми – току в навечерието на 10 ноември 1989. А после бързото и бурно развитие продължи, съпътствано и съпътстващо обществените трусове, вълнения, несгоди и промени в периода на прехода.
Падането на Желязната завеса се оказа сигнал за масова емиграция. В размирния ни Клуб на (вечно) младия художник се шегувахме, че можем да си направим филиал в Канада, когато над 30 млади художници заминаха там в началото на 1990-а. С прословутия полет за Куба с междинна спирка в Монреал, където уж тръгналите на екскурзия в „братската“ соц страна слизаха по къси ръкави и джапанки в зимния студ на летището - и оставаха в свободната Канада. А останалите в България „неконвенционални“ художници, критици и куратори развиваха все повече езика на съвременното изкуство, като успоредно с това изграждаха основите на българската арт сцена.
Първият голям успех в чужбина бе участието на трима български художници в III Международно биенале на съвременното изкуство в Истанбул през 1992. Произведенията на Недко Солаков, Любен Костов и Георги Ружев предизвикаха истински бум - главно защото никой не бе очаквал, че в доскоро комунистическата България има и такива художници, очакванията явно са били за някакъв соцреализъм. При всеки случай международните успехи и собственото развитие на българската арт сцена в средата на 1990-те доведоха до изчерпване на работния термин „неконвенционални форми“ и заменянето му със „съвременно изкуство“. С ясно обособени видове, с усвоен концептуален език, призоваващ зрителя не като пасивен съзерцател, а като активен съ-участник в произведенията - и чрез тях към диалог, разговор, дори спор по вълнуващите теми в съвременния ни свят.
Изложба "Плаж" - част от "Умерен авангард в рамките на традицията", покрив тераса на "Шипка" 6, лятото на 1990 г.
Две изложби сякаш рамкират десетилетието на прехода. „N-форми. Реконструкции и интерпретации“ (1994) в днешната зала „Райко Алексиев“ събра постиженията на предходния десетгодишен период. А „Експорт-Импорт“ (2003) в СГХГ представи произведения на български художници, реализирани в чужбина, които българската публика не бе виждала. Това беше важно, защото авторите, които живееха и работеха в България, все повече участваха в международни изложби, където работите им бяха ценени и откупувани - в частни, публични и музейни колекции. Присъствието и престижът на съвременното българско изкуство постепенно растеше на международната арт сцена, благодарение и на асоциации като Института за съвременно изкуство - София (основан 1995) и „Изкуство днес“ в Пловдив (1997) - споменавам ги като организации, които не просто оцеляха през годините, а са много активни и до днес. Но за жалост и към днешна дата колекционерите на съвременно българско изкуство са твърде малко.
Едва ли мога да разкажа всичко в тази негова история… Приемането на България в Европейския съюз през 2007 даде нов тласък в очаквана посока. Възможността на художниците да пътуват свободно, да живеят и работят където решат, включително и на различни континенти едновременно, е обща тенденция на международната арт сцена. Вече няма съмнение, че българската е част от нея, което е видимо и в самата България. Общи са темите и проблемите, интересни и важни са локалните истории с тяхната специфика, преплетени с глобалните. Обща е насоката към публичните пространства и присъствието на съвременното изкуство в тях - тук ще отбележа временните произведения на мястото на някогашния мавзолей, избирани с конкурс по програмата „Навън“ на Столичната община. Общ е интересът към миналото, неговото изследване и осмисляне с интердисциплинарни проекти - какъвто е например „Съседите“, избран да представя България на Венецианското биенале тази година.
А като споменах за Венецианското биенале, от 2019 насам България вече участва редовно в него. Което е важно, защото именно чрез такива форуми се утвърждава и разширява мястото на съвременното ни изкуство на международната арт сцена. Но заедно с него расте и престижът на страната ни като цяло в сферата на културата. Три десетилетия усилия отне на специалистите - художници, куратори и критици - да убедят държавата в необходимостта от редовно участие във Венецианското биенале. Заслужаваше си, спор няма, но вече и това не ни е достатъчно. Мястото на съвременното българско изкуство не се извоюва веднъж и завинаги, знаем добре това. То само открива нови хоризонти и възможности както за художниците, така и за публиката. С новите поколения многообразието от теми, идеи и изразни средства се умножава сякаш до безкрай.
А то е свобода именно в съвременността…
|
Ключови думи
изкуство
художници
изложби