Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Creative Bulgaria 2024
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 3 / 4
Театърът в социалните медии
Нов подход и повече публика
Театърът в социалните медии
Нов подход и повече публика
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
1
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
През 2024 г. потребителите на социални медии в целия свят надминаха 5 милиарда. Според статистиките прекарваме средно повече от 2 часа на ден в социалните платформи, а те се превръщат в един от най-влиятелните методи за реклама, както и в най-използваното средство за намиране на информация, свързана с нови стоки и услуги във всеки сектор, включително в културния. Като живо изкуство, от което зрителят е неизменна част, театърът реагира бързо на тенденциите и намира път към най-младата публика именно чрез социалните мрежи.
Нови начини и средства
Социалните медии предоставят на театъра възможности, които досега не са съществували в нито една форма на комуникация с публиката. Те се използват за създаване на по-пряк контакт с аудиторията, дават възможност за обратна връзка и споделяне на мнение от страна на зрителите, както и най-важното – отразяват се пряко на продажбите, което е и водещата причина театрите да им отделят все повече внимание, когато изготвят маркетинговите си стратегии.
Когато става въпрос за други средства за достигане до публиката чрез реклама в радиото, телевизията, чрез билбордове, плакати и дори публикации в уебсайта на театъра, те обикновено ни представят един вече завършен продукт. Разполагаме с кратък откъс информация, според който потребителят ще прецени дали си заслужава или не да посети въпросния спектакъл.
В това отношение и не само, социалните платформи дават важно предимство. Създаването на различни форми на съдържание като запитвания към публиката, томболи и разнообразие от снимкови, видео и аудио материали, които ни показват процеса на изграждането на една постановка, ангажират зрителя и създават близост между него и представлението. Отделните фрагменти от цялото, които могат да се видят в тези публикации, събуждат любопитството и ни карат да очакваме премиерата дори месеци по-рано.
Когато публиката има възможност да надникне зад кулисите и да стане свидетел на части от репетициите и от цялата подготовка около спектакъла, на разговори и моменти от работата и дори от ежедневието на актьорите и екипа, тя се чувства съпричастна. В нея се създава усещането, че е част от представлението, тя може да види човешката страна на участващите и да съпреживее творческия процес. Стената между изпълнителя и гледащия е премахната. Материалите, в които виждаме етапи от създаването на декорите, костюмите, понякога още само начални скици, също показват работата, която стои зад крайния резултат, и това, което е довело до постигането на най-добрата възможна версия, която можем да видим на сцената.
Да се представиш със собствен профил
Често освен театрите отделен профил в социалните платформи притежават и самите представления, където зрителите, освен да получат основна информация и да видят програмата на представлението, могат да проследят развитието му, да се запознаят подробно с актьорите, да видят детайли от проекта, интервюта и ексклузивно съдържание, достъпно за последователите на страницата. Макар и тези явления да съществуват сравнително отскоро, те не трябва да се подценяват, защото ангажират вниманието ни по нов начин и в по-дългосрочен план, а тази част от нас, която вече е гледала представлението, може да сподели непосредствено своите впечатления, което е изключително важно както за театрите, така и за останалите потребители и често спомага за привличането на аудитория.
Едни от най-известните примери на световната сцена в това отношение са мюзикълите „Цар Лъв“ и „Хамилтън“. Те създават големи общности от последователи около себе си, като страницата на „Цар Лъв“ има 2,7 млн. последователи във Фейсбук, а „Хамилтън“ – 1,1 млн. в Инстаграм. И двете продукции проявяват постоянство в публикациите си, като не позволяват на зрителите да ги забравят и редовно ни представят различни аспекти от „живота“ си.
От българска страна виждаме интересен пример в лицето на Yalta Art Room, „пространство за младо изкуство“ – едно от най-новите театрални пространства в София, и тяхната инициатива „Представленията, които ни създадоха“ – поредица от срещи с някои от най-значимите български театрални дейци в разговор за техните най-емблематични и актуални постановки. Проектът използва активно социалните медии за създаването на дискусия чрез запитвания към потребителите във Фейсбук и Инстаграм, а срещите освен на живо могат да бъдат видени и чрез Facebook Live Stream. Онлайн страниците на Yalta Art Room съществуват изцяло в социалните мрежи, без да се е наложила необходимостта за създаването на уебсайт извън тях.
Народният театър пък използва за привличане на нова публика както Фейсбук, Инстаграм и YouTube, така и изключително бързо развиващата се платформа TikTok, която се изкачва все по-нагоре в класацията през последните години.
Докато в България липсват подобни данни, интересно е да обърнем внимание, че проучване от 2019 г. на д-р Филип Ротшилд (преподавател по мениджмънт в Щатския университет на Мисури), проведено чрез запитване нa 74 театрални мениджъри, показва, че 100% от отговорилите смятат, че социалните медии ще продължават да се използват като средство за реклама и привличане на публика поне колкото досега или повече и за в бъдеще и ще изместят по-назад по-конвенционалните маркетингови инструменти.
Засега социалните мрежи са все още средство за получаване на информация, свързана с театър – предимно за най-младите зрители на възраст под 18 и между 18 и 34 години, – но бъдещето е открито, защото както комуникацията, така и представлението днес желае да бъде повече събитие, отколкото завършен продукт.
|
Ключови думи
театър
изкуство
социални мрежи