Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Creative Bulgaria 2023
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 3 / 4
Правдолюб Иванов: Потопени сме в океан от мечти и страхове
Най-големият ни ужас е, че не можем да ги различим Най-големият ни ужас е, че не можем да ги различим
Правдолюб Иванов: Потопени сме в океан от мечти и страхове
Най-големият ни ужас е, че не можем да ги различим Най-големият ни ужас е, че не можем да ги различим
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
1
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Правдолюб Иванов е от най-успешните и утвърдени съвременни български артисти. Роден е в Пловдив. Завършва Националната художествена академия, където днес е преподавател. Той е сред основателите на Института за съвременно изкуство – София (1995 г).
През 2007 г. заедно с Иван Мудов и Стефан Николаев представят България в кураторския проект на Весела Ножарова „Място, на което не си бил преди“ на 52-рото венецианско биенале. Участник е в 4-тото истанбулско биенале (1995); Manifesta 3 в Любляна, Словения (2003); 14-ото биенале Сидни, Австралия (2004); в 4-тото берлинско биенале (2006); Manifesta 14, Прищина (2022), както и в престижни международни изложби.
Творби на Правдолюб Иванов са част от колекциите на Софийската градска художествена галерия; ERSTE Bank, Aвстрия; European Investment Bank, Люксембург; European Patent Office, Mюнхен; колекциите на Дойче банк и „Дойче Телеком“; музея за съвременно изкуство ARTER, Истанбул; музея за съвременно изкуство „Арсенал“, Бялисток, Полша; музея за съвременно изкуство и дизайн New Museum, Нюрнберг; публични частни колекции като Block collection, Берлин; колекцията „Ален Серве“ и колекцията „Богосян“, Брюксел. Произведения на Правдолюб Иванов са репродуцирани в издания като Artforum, Frieze, Flash Art, Kunstforum и Artreview, както и в публикациите East Art Map и Show Time – The Most Influential Exhibitions of Contemporary Art.
Правдолюб Иванов е представян от галерия Sarieva, Пловдив, галерия „Ле Герн“, Варшава, и галерия „Кринцингер“, Виена.
„Не знам за какво говорите“ – защо озаглавихте така последната си изложба в пловдивската галерия Sarieva, задължителен ли е хуморът, когато мислим и говорим в България за съвременно изкуство?
Идеята за тази изложба се роди от една фотография, която намерих случайно във фотоапарата си преди 4 години. Синът ми, на пет години тогава, явно го е взел без мое знание и е заснел всичко около себе си. На въпросната фотография се вижда част от стаята с телевизора, на който върви неизвестен за мен игрален филм със субтитри. Запечатаната на екрана фраза стана причина и заглавие на изложбата. Абсурдът, иронията и хуморът са неделима част от цялото съвременно изкуство, не само българското. Вероятно животът ни в България е помогнал да развием по-голяма чувствителност към тези похвати, не знам.
Казвате, че с последните си работи изследвате отношенията между думи и образи и въпросът за случайността в живота и изкуството – защо ви вълнуват тези теми?
Не са само последните ми работи, въпроси като дали думите следват образите или обратното; защо визуалното не може да бъде прочетено, а прочетеното не е образ ме занимават отдавна, но това, което сега ме вълнува, е дали изобщо можем да гледаме визуално изкуство, без да се опитваме да го заместим с линейната структура на езика.
Нямам отговор, защото ние мислим през езика, а очите ни доставят информация от съвсем друг порядък. Всичко това звучи твърде сложно на фона на работи, с които съм се забавлявал, а се надявам и зрителите да са успели.
Случайност или съдба – какво мислите ви води, когато вземате решения? (Интересно е, че Иван Ланджев озаглави току-що издадения си сборник „За неизбежната случайност“.)
Случайността е част от съдбата. Не вярвам в предопределености. Затова и направих тази работа – „Рисунки на ръка (изображението не може да се прочете)“, с множество рисунки интерпретации на схеми за хиромантия, в които надписите отсъстват. Всеки художник работи различно, при мен инстинкт и мислене в определена посока се преплитат, а понякога взаимно си пречат. Все повече се опитвам да се преборя с рационалността си.
Да поговорим и за визуалния разказ – изкривяват ли образите идеите?
Ето че и вие използвахте израз от линейната логика на текста, приложен към думата визуално – визуален разказ. Разказът е текст, отнема ни време да го прочетем, в което сдържаме реакции и съждения до самия му край, а визуалното изкуство има внезапно, едновременно въздействие върху сетивата ни. Връхлита ни, без да ни даде възможност да отложим присъдата си за него, и тогава зрителят прибягва към нещо, в което се чувства по-сигурен, започва да търси „скрит текст“ от професионалното – каква е концепцията на художника, до профанното – какво е искал да ни каже художникът. Все повече си мисля, че образите, визуалното, което може да е почти всичко вече, има по-сложен начин на въздействие върху нас от прочита на една идея. Образите са самите идеи. Идеята без образ е просто текст. Нито една идея, визуализирана буквално, не е достатъчно интригуващо произведение.
За Веселина Сариева идеята ви в тази самостоятелна изложба е радикална, защото се отказвате от концептуален жест – да, но необходимо ли е да има контекст съвременното изкуство?
Казано на шега, не съм много концептуално жестикулиращ художник. Няма как да се откаже един художник от света на концептите, а самият отказ би бил такъв концептуален жест. По-скоро се опитвам да създам работи, които да объркат зрителя в опита му да ги „прочете“, а за себе си да избягам от „задължението“ работата да означава нещо написано. Чрез изкуството зрителят разбира собствения си контекст. Той е по-важен от контекста на произведението.
Вашата творба „Детство“ (2014), онзи стар социалистически диапроектор, с който и аз отраснах, беше изложена отново в галерия „Структура“. Защо според вас кураторът Грегор Янсен избра именно тази творба в експозицията „Отвъд всякакъв разум…“?
Идеята на куратора беше да предложи своя външен поглед на човека от запад към бивша държава от Източния блок, нещо, което го привлича и му е едновременно и непознато, и близко. Всичко това, показано през рефлексията на български художници към миналото и настоящето. Споменатата работа е направена с мисъл за време, персонално и колективно, което и до днес се прожектира върху съзнанието ни. Вероятно затова е избрана от куратора.
Казвате, че настоящата ви изложба е неморална, защото е в проекти и теми от преди 24.02.2022 г., защо?
Защото след тази дата светът се счупи и единственото, което ме вълнува, е развитието на войната в Украйна. Перифразирах Адорно, който казва, че след Аушвиц да се пише поезия е варварство. След 24.02.2022 г. наблюдаваме в Украйна един гигантски геноцид и тази изложба беше опит да избягам в теми и проекти, които ме занимаваха и планирах преди този ужас да започне. Това я прави в някаква степен неморална.
Ще намерите ли средствата и ще имате ли силите да се срещнете на полето на изкуството с войната на нашето време?
Правя серия рисунки, които не съм сигурен дали ще покажа някога. Започнах ги в първите дни на войната по-скоро като терапия.
"Детство", 2014, стар диапроектор, свредло. С любезното съгласие на галерия Sarieva, Пловдив, и галерия "Легерн", Варшава
Опитва ли се да се отърве от манифеста в своя генезис съвременното изкуство днес – до каква степен остава свободна територия и до каква степен се комерсиализира?
Ако приемем, че художниците винаги са работили с идеята да се издържат от това, то изкуството винаги е било комерсиално. Дори Ван Гог не спира да пише на брат си колко страда, че не купуват работите му. Деформацията не идва от факта, че изкуство се купува и продава, идва от компромисите, които правим. Изкуството винаги е било свободна територия и колекционерите всъщност купуват свободата, която ти си си позволил.
Колеги на запад са ми споделяли за натиска, който пазарът им е оказвал, но ние в България сме предпазени от тази беда. Както се казва, това е ползата от вредата. Можем да го издигнем като манифест.
Кои от съвременните български автори приковават вниманието ви и защо?
Няма да изброявам имена, но има цяло едно поколение прекрасни млади автори, много различни от нас, много различни един от друг, много интересни, които следя с истинско удоволствие. Част от тях не живеят в България и въпреки това участват в художествения живот на страната.
За личното ми формиране като художник най-голямо влияние имат Недко Солаков и Лъчезар Бояджиев. Конкретни техни работи буквално са променяли представата ми за изкуството и са ми давали увереността, че съвременното изкуство не е някъде там далеч, направено от други хора, а е тук и сега, усещането, че всичко е възможно.
"Пот с часовников механизъм", 2016-2019, изкуствена пот, роботизирана система с часовников механизъм, стара тениска. На всеки кръгъл час тениската се "изпотява". С любезното съгласие на галерия Sarieva
Защо българските творци стават популярни в България след вторичен „внос“ – когато са вече продавани, награждавани и славени зад граница?
Това не е само български феномен, но го има и тук. Вероятно се мисли, че голям и развит пазар и големи музейни институции в по-голяма степен могат да дадат „печат за качество“ от един почти отсъстващ пазар в страна без музей за съвременно изкуство. Въпреки това моите наблюдения са, че все повече български колекционери, галеристи и любители на изкуството започват да се интересуват от млади автори.
Наскоро беше лансирана идеята съвременното изкуство да бъде изучавано в училище, ще помогне ли това?
По света децата започват да се запознават със съвременно изкуство от първи клас. Хората там учат, живеят и се срещат ежедневно с него. Маршал Маклуън казва, че съвременното изкуство изгражда чувствителността ни към бързо променящия се свят. Според него изкуството не предлага продукти, а способи за едни нови възприятия. Написал е тези неща през 1964 г. Мои работи бяха публикувани преди 20 години в австралийски учебник по изкуствата за началните им училища. Сега се сещам за учебник по литература, направен от проф. Албена Хранова и Лъчезар Бояджиев, в който имаше произведения на съвременни художници. Радвам се, че започва да има разбиране по въпроса, колкото и да сме изостанали в този процес.
Какво мислите днес, четири години по-късно, след като представихте проекта си „Роботите не се изпотяват“? Променят ли нещо ChatGDP и системите с изкуствен интелект?
Радвам се, че реализирах тази изложба. Естественият ни интелект днес е потопен в океан от мечти и страхове, а най-големият ни ужас е, че не можем да ги различим.
|
Ключови думи
изкуство
артисти
картини