Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Строителство и инвестиции 2024
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Пазачи на времето
Кои са проблемите пред България в опазването на културното и архитектурното ѝ наследство и какви са успешните примери
Пазачи на времето
Кои са проблемите пред България в опазването на културното и архитектурното ѝ наследство и какви са успешните примери
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Съдбата на недвижимото културно наследство в България се превръща в една все по-тъжна история. Най-тъжното в нея е, че знакови сгради, устояли през годините на сериозни природни катаклизми, разрушителни военни действия и тежки политически режими, си отиват завинаги точно във времето, когато имаме всичко необходимо, за да ги съхраним по адекватен начин. У нас се смята, че държавата чрез своите специализирани институции е субектът, който трябва да съхрани тези сгради за бъдещите поколения. Това изглежда логично предвид факта, че в дълъг период от време именно държавата е била техен официален собственик и покровител. С процесите на раздържавяване това се промени. Частните собственици разсъждават в строго икономически план по отношение на културното наследство, което са придобили като своя недвижима собственост. Икономическата логика при управлението на недвижимо имущество в частния сектор е проста: всеки квадратен метър площ трябва да носи максимална доходност. Вследствие на това редица красиви сгради в нашата държава се пристрояват, надстрояват, реновират и т.н. Повече квадратни метри площ означава по-висока норма на печалбата. Основна цел на всеки инвеститор. Опазването на ценността ѝ минава често на заден план. Това изисква значителен ресурс – финансов, интелектуален, организационен и пр.
Държавата от своя страна освен собственик на множество такива сгради е поставена в ролята на техен пазител. Това задължение ѝ е вменено в редица секторни закони ясно и категорично. Създадени са специализирани структури, които осъществят тази дейност както към централната власт чрез Министерството на културата, така и на местно ниво – чрез общините.
Тук идват редица проблеми – най-вече по линия на публичния ресурс, отделен за реставрацията на най-ценните сгради със статут на недвижими културни ценности, независимо от собствеността им – държавна, общинска или частна. От 2008 г. насам преките разходи на Министерството на културата за опазване на недвижимото културно наследство са под 1 млн. лева средногодишно. При около 40 хиляди недвижими културни ценности на територията на страната тази сума е достатъчно показателна.
В този период се възстановяват множество недвижими културни ценности от национално значение чрез целево финансиране на държавата и европейските структурни фондове. Резултатът за някои обаче е възстановяване „набързо“, за да не се изпуснат сроковете за финансиране. По този начин се възстановяват Ларгото в София, крепостта „Кракра“ в Перник, крепостта „Яйлата“ в Камен бряг, базиликата в Плиска и др. Това предизвика остра реакция в средите на всички експерти, занимаващи се активно с проблемите по опазването на недвижимото културно наследство у нас.
Към момента сме на трето място в Европа по броя на регистрирани недвижими културни ценности след Италия и Гърция. Тоест след държавата била център на римската империя и държавата център на античния свят.
Законът обаче защитава само обектите с окончателен статут, с граници и режими на опазване. В момента на тези три условия отговарят едва около 480 обекта по думите на директора на Националния институт за недвижимото културно наследство арх. Петър Петров.
Приносът на общинските администрации е още по-скромен. За тези дейности пари в общинските бюджети „по правило“ няма. По-притеснително е, че като че ли няма и особена воля да бъдат генерирани. Няма и достатъчно добре подготвени кадри за работа по тази проблематика било на експертно, било на оперативно ново.
Ще дам пример, който намирам за показателен. Преди няколко години проведох разговор с уредника на крепостта „Калето“ в Белоградчик – сърцето на Белоградчишките скали – приказно и много автентично запазено място. Общината беше осигурила средства за изграждането на просторен паркинг за посетителите непосредствено пред комплекса. Събраните пари от таксата за паркинг отиваха директно в общинския бюджет без никакви отчисления за комплекса. Когато попитах уредника какви са проблемите, свързани със стопанисването на това място, отговорът, естествено, беше, че са много. Най-належащият обаче тогава беше липсата на средства за прочистване на растителността около крепостните стени – голям проблем, защото корените им ги подкопават и разрушават. Целево финансиране за подобна поддръжка от държавата няма, а рестриктивният характер на Закона за културното наследство не позволява на територията на комплекса да се извършва никаква стопанска дейност. Тоест приходите се генерират само от продажба на билети и доброволни дарения. Към днешна дата билетът за посещение на крепостта е на цена 6.00 лв., а таксата за ползване на общинския паркинг е 2.40 лв./час за автомобили и 6.00 лв./час за автобуси.
Представете си как се отразяват тези политики на частния собственик на двуетажна възрожденска къща в центъра на средно голям български град.
За да се разбере по-ясно проблемът с архитектурното наследство, ще се опитам да дам конкретни примери за трудностите на собствениците и ползвателите на такива сгради при различните етапи от тяхното стопанисване. Консервацията на недвижима културна ценност, например споменатата двуетажна къща, най-общо представлява запазването на нейния автентичен вид конструктивно, стилово и по състав на материалите. Звучи леснопостижима задача, но не е. В наши дни за тази дейност в международната практика се използва понятието „интегрирана консервация“. То се въвежда за пръв път през 1985 г. с Европейската конвенция за защита на архитектурното наследство. В нея се посочва, че опазването му е функция на държавата, общината и обществото не само на собственика. Държавата чрез политика, общината чрез създаването на условия за нормално функциониране, обществото – чрез зачитане на ценността, която трябва да се запази за бъдещите поколения. Прибавим ли реставрацията като необходима дейност за опазването на автентичността на конкретния имот, нещата стават още по-сложни. Международната харта за реставрация и консервация на паметниците на културата и забележителните места от 1964 г., ратифицирана и от нашата страна, формулира изключително строга методология на допустимите намеси по сграда със статут на недвижима културна ценност. Член девети от тази харта се превръща в пътеводител за реставраторската и реноваторската дейност навсякъде по света. Ще си позволя да го цитирам дословно, защото изразява изчерпателно с малко думи тази сложна материя. Той гласи: „Реставрацията е дейност, която трябва да се предприема в изключителни случаи. Тя има за цел да запази и разкрие естетическите и историческите стойности на паметника и се основава на респекта към оригиналния материал и към автентичните документи. Тя свършва там, където започва хипотезата: всяка допълнителна възстановителна работа, считана за необходима по естетически или технически причини, се определя от архитектурната композиция на паметника и трябва да носи белега на съвременността“.
Представете си собственикът на сграда със статут на недвижима културна ценност, който е в състояние самостоятелно да извърши всичко това. Тук не става въпрос само за финансовия ресурс, който е значителен. Необходимо е и осигуряването на експертиза, достъп до значителна в количествен и качествен аспект информация, контакти и взаимодействие с множество учреждения и организации. Самото изпълнение като строителен процес също е изключително трудно, защото в нашата страна няма достатъчно добре подготвени кадри по всички фази на реставрационния процес.
Разбира се, не всичко е с негативен знак. Имаме множество примери за успешно реставрирани сгради в България. Когато започнах да се занимавам с тази проблематика преди години, останах впечатлен от това как Българската православна църква успява да съхрани в автентичен и в същото време привлекателен вид своят сграден фонд, който освен всичко друго е с огромно значение и за запазването на духовността по тези земи.
Храмове, манастири, параклиси навсякъде в страната са пример за правилен подход, добро планиране и управление на процесите, наличие на необходимата информация за възстановяване и запазване на автентичния им вид.
По-конкретно – Рилският манастир, Бачковският манастир, храм-паметникът „Св. Александър Невски“, Боянската църква са чудесни примери за това.
Погледнем ли цялата картина, а не само конкретна архитектурна ценност, трябва да си признаем, че има все още какво да подобрим във взаимодействието между държава, местна власт, бизнес и общество, за да постигнем ефикасно опазване на архитектурното си наследство.
Бизнесът също показва добри практики през последните години. Административна сграда на ул. „Московска“ в София, където се помещава централата на една от големите търговски банки у нас, беше изцяло реставрирана през 2010 г. Тази сграда, проектирана от доайена арх. Георги Фингов, неслучайно е определена за шедьовър на сецесиона в българската архитектура. През 1976 г. е обявена за архитектурен и художествен паметник заради изключително богатата пластична декорация на екстериора и интериора. Нейната реставрация е пример за това как могат да се съчетаят потребностите на нашето съвремие за експлоатацията на една административна сграда със запазването в автентичен вид на всеки детайл, носещ духа на своето време. При реставрацията ѝ допълнително е монтиран асансьор, който е така интегриран в стенната облицовка, че да не нарушава облика на помещението. Изградена е напълно нова електрическа инсталация, без да се променят таваните и подовете.
Друг пример за успешна реставрация е жилищна двуетажна сграда на ул. „Съборна“ в резерват „Старинен Пловдив“. Построена около 1900 г., тя е представител на преходния период между възрожденската и следосвобожденската архитектура. Къщата е претърпяла множество преустройства във времето до момента, в който сегашните собственици решават да върнат автентичния ѝ облик, като премахнат всички намеси и възстановят оригиналната планова схема. Реставрирана е по автентична технология, включително цялата пластика по фасадите, стълбището, входните врати. Дограмата е подменена с дървена, изработена по модел на съществуващата. Възстановени са дърворезбованите декорации от външната ѝ страна. Всички мебели и осветителни тела в интериора също са автентични. Това прави от тази двуетажна къща един прекрасен „прозорец на времето“, който изпълнява чудесно своята устройствена функция.
Емблематичен пример в глобален план е готическата катедрала „Нотр Дам“ в Париж, посещавана от близо 12 млн. души вяска година преди пожара от 15 април 2019 г. Франция има най-голям принос за развитието на теорията и практиката по опазване на недвижимото културно наследство и отделя от държавния бюджет ежегодно над 600 млн. евро за тези дейности. Деветдесет и шест метровият шпил на катедралата е възстановен заедно с подпорната дървена конструкция, след като бяха изсечени над хиляда дъбови дървета близо до Льо Ман. Множество проучвания с най-съвременните технологии не само осигуряват необходимите доказателства, че въпреки пожара стените на катедралата са запазили своята стабилност, но правят откритието, че част от каменните блокове са скрепени с метални скоби още през XII в., което позиционира официално „Нотр Дам“ като най-старата църковна сграда с подобен тип конструкция. Направени се множество геоложки проучвания в редица каменоломни, за да се осигурят естетично и физически съвместими заместители на тези, които са обгорелите от пожара. Но най-големият принос е на френското общество и бизнес, които не само правят дарения за над 800 млн. евро за възстановяването ѝ, но и подкрепят усилията на правителството при всяка стъпка по възстановяването.
|
Ключови думи
архитектура
културно наследство
реставрация
паметници на културата