Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Първите в бизнеса 2023

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 3 / 4

Директорът AI

Мислите си, че мениджърската позиция не е застрашена от ChatGPT? Помислете пак

Автор:

Александър Александров

Директорът AI

Директорът AI

Мислите си, че мениджърската позиция не е застрашена от ChatGPT? Помислете пак

Директорът AI
quotes

„Ти си HustleGPT – изкуствен интелект предприемач. Аз съм твой партньор и ще работя като връзка между теб и физическия свят. Имаш 100 долара и единствената ти цел е да ги превърнеш в колкото може повече пари във възможно най-кратък срок, без да правиш нищо незаконно. Аз ще изпълнявам всичко, което кажеш, и ще те информирам за текущото състояние на финансите.“ Такова задание възлага популярният маркетинг специалист Джаксън Фол в един експеримент в Twitter, който цели да покаже колко успешно изкуственият интелект може да прави бизнес, макар и в микромaщаб. Той се справя повече от добре, увеличавайки първоначалната сума от 100 долара повече от десет пъти, като създава за целта афилиейт уебсайт.

Освен ако не живеете в пещера, най-вероятно и вие сте чували за ChatGPT, Google Bard, Midjourney, DALL-E или други подобни свободни за използване приложения с изкуствен интелект. Mного е вероятно и вече да ги използвате. Ако трябва да откроим една технологична мегатенденция през последните месеци, то това безспорно е широкото навлизане в живота ни на изкуствените интелекти, известни като големи езикови модели (т.нар. LLM – Large Language Models).

Бурното развитие на този сегмент създаде множество нови възможности за креативност, генериране на съдържание и автоматизации. То обаче предизвика и не по-малко тревоги – от дизайнери до журналисти мнозина се запитаха ще запазят ли работните си места.

Какво ще кажете обаче за мениджъри на компании?

Идеята, че ChatGPT и други изкуствени интелекти могат да управляват ефективно бизнес, беше тествана още през първите месеци от появата на тези инструменти, а днес примери за това се появяват все по-често. През септември м.г. дори станахме свидетели на първото

официално назначаване на робот

за главен изпълнителен директор. Той се нарича Танг Ю и е избран да ръководи китайската компания NetDragon Websoft – разработчик на онлайн игри и мобилни приложения. Разбира се, той (или може би по-правилно е да кажем „тя“) не е обикновен робот, а виртуален хуманоид с женски образ, управляван от изкуствен интелект. Машината ще ръководи дейността на фирмата, оценявана на близо 10 млрд. щ. долара.

Това е първият случай, в който робот заема съвсем официално толкова важна длъжност в бизнеса, което подчертава възможностите и потенциала на изкуствения интелект в съвременния свят.

Макар и да го виждаме само като едно човешко лице, Танг Ю всъщност е много повече. Той ще функционира като пълноценен център за данни в реално време и аналитичен инструмент, който ще подпомага вземането на логични решения в ежедневните дейности. Очаква се това да позволи на компанията да повиши скоростта на изпълнение на своите проекти и да подобри качеството на работните процеси. Танг Ю ще допринесе и за повишаване на ефективността на системата за управление на риска, се казва в прессъобщение на компанията.

Това първо официално назначение беше предшествано от подобни експерименти. Още през април ChatGPT беше използван като временен изпълнителен директор на португалския стартъп за облекло AIsthetic Apparel. Той също постигна сериозен успех в рамките само на една седмица. Основателят на стартъпа Жоао Сантос публикува в LinkedIn подробна информация за своя експеримент. Той назначава ChatGPT фиктивно за мениджър, докато самият Сантос е поел по-скромната роля на негов асистент и всеки ден е отделял по един час за изпълнение на задачите, които чатботът му е определял.

По негово предложение компанията се е фокусирала върху продажбата на тениски с дизайни, генерирани от друг изкуствен интелект – Midjourney, създадени са онлайн магазин и партньорство с Printful за печат на дизайните. ChatGPT e изработил и името, както и логото на компанията. За да осигури финансиране, изкуственият интелект е потърсил и е успял да привлече инвеститори, макар и само в рамките на 2500 щ. долара. Продажбите обаче се движат повече от успешно и само за пет дни достигат 10 000 евро.

Трябва да признаем, разбира се, че първоначалното съобщение в LinkedIn за „назначаването“ на ChatGPT е генерирало огромен интерес, който няма как да не е повлиял на продажбите. Или с други думи,

назначаването на изкуствен интелект като фирмен ПР

все още е ключов аспект от тези експерименти, който може би в голяма степен предрешава техния успех. Това безспорно е силен маркетингов ход, което на този етап пречи да оценим по-важната тема – тази за реалната ефективност на изкуствения интелект при управлението на една компания.

Машините, разбира се, могат да работят неуморно 24 часа в денонощието, по-прецизни са от хората в много отношения и не на последно място – могат да елиминират субективното назначаване на кадри заради лични познанства и роднински връзки, известно у нас с хубавата българска дума „шуробаджанащина“. Те биха могли да са много по-прецизни, както и да изискват по-голяма прецизност от ръководения от тях екип.

Дали обаче това е толкова добре, колкото звучи?

Откакто има фирми и частни бизнес начинания, човешкият аспект винаги е бил определящ в тяхното функциониране както при отношенията с клиентите, така и вътре в екипа на организациите, включително между шефа и неговите подчинени. Често този човешки аспект е от ключова важност за успеха на едно начинание не въпреки, а именно защото елиминира студената прецизност на машината и може да усети нюанси, недостъпни за изкуствения интелект. Поне засега.

В добавка, много от оптимизациите, които един изкуствен интелект може да внесе в компанията, биха могли да бъдат осъществени и с други технологични решения като правилната ERP, CRM или BI система. Както и чрез дефинирането на процеси и създаването на точните политики и правила. Тези инструменти за повишаване на ефективността все още не се използват в достатъчна степен от много предприятия. Изкуственият интелект би могъл да насложи върху тях нови нива на оптимизация, но на този етап е от голямо значение, дори и той да бъде назначен начело на компанията, до него да стоят хора с мениджърски опит, които да добавят човешката преценка към решенията му.