Бизнес БРОЙ /// Мениджър 06/24
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Къмпингуване извън стереотипите
Свобода – това е основното, което дава на туристите къмпингуването, посочва Николай Неков, основател и главен изпълнителен директор на Karavani.bg
Къмпингуване извън стереотипите
Свобода – това е основното, което дава на туристите къмпингуването, посочва Николай Неков, основател и главен изпълнителен директор на Karavani.bg
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Един лош ден на къмпинг все пак е по-добър от един добър ден на работа – под такова заглавие излиза англоезичен наръчник за къмпингуването. През последните години все повече са хората, които избират да прекарат почивните си дни – а и работните – близо до природата. Процесът е стимулиран от нарастващото желание сред потребителите за по-здравословен живот и промените в начина на работа, които бяха ускорени от коронавирусната пандемия.
Един от хората, които се заемат със задачата по създаването на интерес към къмпингуването и активното му развитие у нас, е Николай Неков, основател и главен изпълнителен директор на Karavani.bg. Компанията му има за цел да улесни процеса по отдаване и наемане на подходящо място за къмпингуване, както и да съдейства на туристите за всичко, от което имат нужда.
Нови представи
Според Неков представите за къмпингуването в България днес са драстично променени. „Почивката на къмпинг се асоциира много повече с почивката на вила до плажа и излиза от остарялата рамка за „стандартен къмпинг“ – ниско ниво на хигиена и липса на базови удобства. Това е така, защото в последните години и хората, управляващи къмпинги, и тези, които разполагат с каравани и бунгала на тях, работят в посока подобряване на преживяването и предлагат много по-добри условия от тези, които познаваме от близкото минало“, казва той.
Друг фактор, помогнал за повишения интерес, са внедрените в редица компании хибридни и дистанционни модели за работа. И макар немалко работодатели да предлагат възможност за работа от каравана по време на лятото, все още водещи в процеса остават служителите, на които се налага все по-често сами да организират дейността си така.
Много хора вече разпознават като „свой“ този начин за почивка, споделя Николай. Той я определя като перфектната за семейства с деца, защото им дава необятна възможност за игри, за нови приятели, отдалечава ги от екраните; за активно спортуващи заради близостта до плажа и морето; за хора с домашни любимци, тъй като обикновено няма ограничения при настаняването им; за празнуване на рождени дни, годишнини, момински и други партита.
„Да почиваш на каравана е да бъдеш част от общност, в която хората са със сходно мислене и усещане за света. Сред важните неща, които обединяват тези хора, е минималният отпечатък върху околната среда.“
Все пак Неков изтъква едно основно предимство, което къмпингуването дава на туристите – свободата. „Това е почивката за хората, които не искат да бъдат ограничавани от стените на стандартната ваканция. На къмпинга те са сред природата и няма никакви бариери пред тях. Затова и този начин на почивка през лятото се развива и подобрява толкова бързо“, смята той.
Водещите тенденции при къмпингуването през 2024 г.
- Повече хора планират ранна почивка – още през юни;
- Увеличава се търсенето от семействата с малки деца, които искат да прекарат ваканцията си близо до природата и да се възползват от позитивите, които носи тя;
- Повече са хората, които търсят варианти за наемане за по-дълъг период, тъй като имат възможността да съчетават работа и почивка и се възползват пълноценно от това.
„Всичко започна с една наша каравана“
Karavani.bg е основана преди пет години и днес предлага разнообразие от всякакви видове настанявания сред природата – на каравана, бунгало, кемпер, палатка. „Всичко започна с една наша каравана, която продължаваме да развиваме и всяко лято посреща гости на къмпинг „Златна рибка“, разказва Николай. Към момента караваните, които компанията предлага, са 250, а освен първата дружеството има още две собствени – на къмпинг „Делфин“ и на язовир „Искър“.
Първоначалната инвестиция е около 5 хил. евро – необходими за изграждането на първата версия на сайта. Малко по-късно фирмата привлича финансиране от 50 хил. евро от фонда за рискови инвестиции „Иновейшън Кепитъл“, а на следващ рунд набира още 62,5 хил. евро от ангелски инвеститори.
„В момента сме в активен процес по набиране на капитал. Скоро ще представим плановете си за развитие“, отбелязва Николай. Компанията планира да предложи допълнителни възможности за собственици и клиенти като работи по микс от по-нестандартни оферти и решения за по-импулсивните туристи.
За бизнес модела си разчита на комисиона, която се заплаща от двете страни в процеса по отдаване и наемане на каравани и бунгала – собственик и клиент. Когато дружеството работи с компании за изнесени офиси, тиймбилдинги и други корпоративни активности, има фиксирана такса за цялостна организация. Целта на Karavani.bg е през първата половина на 2025 г. да достигне до етапа на самоиздръжка и да продължи органичното си развитие.
За момента конкуренцията на българския пазар не изглежда голяма, но пък собствениците на компанията смятат, че наличието на такава е здравословно – помага ти да поддържаш темпа, дава възможност за проверка на реалността, клиентите лесно виждат разликата в качеството на услугата. „Тази година ни предстои да стартираме първата си цялостна кампания за привличане на туристи от Румъния, тъй като там виждаме потенциал за разширяване. Ще адресираме мащабно и Гърция през 2025 г. Има интерес също от наши партньори в Италия и тук предстои да проучим какви са възможностите“, отбелязва Неков.
Той добавя, че както в повечето сектори у нас – предизвикателства при наемането на служители не липсват. Компанията има екип от 8 души в активния сезон и трима служители през зимата. Спецификите на работата правят трудно откриването на таланти, но все пак Николай смята, че у нас чудесни професионалисти могат да се открият.
Къмпингуването и България – неограничени възможности и регулаторни предизвикателства
По думите на Неков възможностите и условията за всякакъв вид почивка в България са безкрайни. Той посочва, че туристите все по-често търсят приятни локации с подходящи условия и все по-малко конкретни къмпинги. Освен от българи интерес към къмпингуването у нас има още от Англия, Швейцария, Германия, Италия, Холандия и Япония.
Основните предизвикателства в сектора идват от регулациите, които са остарели и не отговарят на бурното развитие в сферата през последните години.
„Сигурен съм, че има какво да се промени, за да бъде законът по-добър „помощник“ на хората, които имат нужда и желание да развиват подобни проекти. Осъвременяване би могло да отвори и възможност за страната ни да се позиционира много по-добре на световната карта за алтернативен и устойчив туризъм, да бъдат привлечени още повече туристи от цяла Европа, които са свикнали да избират такъв вид почивка. Олекотяването на правната рамка за обособяване на къмпинг зони може да доведе и до увеличаване на приходите в малко популярни райони в страната. В България има невероятно красиви места с огромен потенциал“, казва Неков.
Лято 2024 г. се очертава горещо
Karavani.bg очаква силен летен сезон. От компанията посочват, че много от най-популярните места в къмпингите са вече резервирани. На сайта им се отчита засилен интерес за почивка през месеците юни и септември, тъй като метеорологичната прогноза тогава предполага достатъчно приятни условия, а очакванията за по-високи температури това лято карат все повече хора да търсят каравани и бунгала на сянка и с климатик. Тенденция, която заради климатичните промени ще определя във все по-голяма степен развитието на бизнеса.
|
Ключови думи
каравани
палатки
къмпинг
туризъм