ArtVista БРОЙ /// Мениджър 11/24
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 3 / 4
Време за театър
Провокиращи вниманието премиери на българския Бродуей
Време за театър
Провокиращи вниманието премиери на българския Бродуей
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
1
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Вълнуващи премиери и запомнящи се театрални вечери бележат началото на новия творчески сезон на българската сцена.
Предизвикалият бурни реакции и много шум спектакъл на Джон Малкович „Оръжията и човекът“ от Бърнард Шоу, „Медея“ на Деклан Донелан, „Дух“ на Държавна опера – Варна, началото на празничния 80-и сезон на Младежкия театър „Николай Бинев“ са част от акцентите.
След „В самотата на памуковите полета“ Джон Малкович се завърна пред българската публика като режисьор на антивоенната пиеса „Оръжията и човекът“ от Бърнард Шоу на сцената на Народния театър „Иван Вазов“. Със сигурност това ще е най-запомнящата се премиера в съвременната ни театрална история, преди дори още да бъде видяна. Появата ѝ беше белязана с протестна акция, възпрепятствала публиката да гледа представлението с аргумента, че пиесата на Шоу „представя българските войници като страхливи и недостойни, а българите като нечисти и диви“. Причина и повод за всичко това е изборът на Шоу да постави действието на своята, определяна от критиката като антивоенна и антиромантична комедия в малък в български град по време на Сръбско-българската война от 1885 г.
„Оръжията и човекът“, фотограф Стефан Здравески
„Интересувам се от това да правя добър театър и мисля, че „Оръжията и човекът“ е една много хубава пиеса. Харесвам пиесата, защото сатиризира идеализираната любов. Има силни твърдения за безсмислицата на войната“, разяснява световноизвестният актьор и режисьор.
„Оръжията и човекът“ на сцената на Народния театър „Иван Вазов“ е лек и много смешен любовен фарс. Наивен фарс, в който любовта побеждава всички недоразумения, дори и класовите, и в който се подлага на анализ самото понятие „война“.
По структура пиесата напомня Шекспировите комедии, в които слугите и господарите им попадат в поредица от перипетии, в които зависят едни от други. В целия спектакъл няма нито ред, обиждащ българите.
„Ако не бях работил преди с български актьори, сигурно щях да бъде шокиран от огромното количество талант, което срещнах тук. Невероятно добре обучени са в това, което правят, и дават на един режисьор възможността да избира от голям диапазон от умения, които те притежават. Много са забавни, правят изключително провокативни избори и работата с тях е удоволствие“, коментира още Джон Малкович.
„Медея“
Световноизвестният театрален режисьор Деклан Донелан и сценографът Ник Ормерод също стъпват на сцената на Народния театър „Иван Вазов“ със своята изключителна интерпретация на античната трагедия „Медея“ от Еврипид. Спектакълът впечатлява не само с блестяща актьорска игра и новаторски подход на екипа, но и с преживяването за публиката, която през цялото време е на сцената и е пряк участник в действието.
Преди повече от тридесет години Деклан Донелан и Ник Ормерод основават легендарната британска театрална компания Cheek by Jowl. Двамата създават над 50 спектакъла, представени на повече от 400 сцени по света, донесли им най-високо международно признание като наградите „Лорънс Оливие“, „Златен лъв“ от Венеция за цялостно творчество, „Станиславски“ за изключителен принос в развитието на световния театър, почетния Орден на Британската империя.
"Медея“, фотограф Стефан Здравески
По покана на Народния театър „Иван Вазов“ прочутият тандем поставя първия си спектакъл с актьори от трупата му. Специално за българската „Медея“ е поръчан нов превод на древногръцката трагедия, а това е първата постановка на Деклан Донелан и Ник Ормерод по тази пиеса.
„С Cheеk by Jowl гостувахме за първи път в България в края на 80-те години и още тогава бяхме поразени от жаждата за театър в страната ви. За нас работата по „Медея“ е невероятна възможност да изследваме трансгресивния шедьовър на Еврипид, който продължава да е все толкова шокиращ днес, колкото е бил и по време на първото си представяне в Атина преди повече от две хиляди години“, споделят Донелан и Ормерод.
Името на Медея се свързва с образа на крещящо чудовище убиец от Античността. Но Медея на първата ни сцена е реална жена, която се сблъсква с непосилно за нея изпитание. В ролята гледаме Радина Кърджилова – блестяща и завладяваща в актьорското си превъплъщение. Велислав Павлов е Язон. Заедно с тях в спектакъла участват Валентин Ганев, Асен Данков, Явор Вълканов, Стелиан Радев, Вяра Табакова, Радена Вълканова, Жорета Николова, Стефания Колева, Елена Иванова, Надя Керанова и Ана Пападопулу.
„Дух“ на Държавна опера – Варна
Безусловна любов, предателство, убийство, измами и възмездие се преплитат в зрелищния мюзикъл „Дух“ на Държавна опера – Варна.
Спектакълът е базиран на хитовия филм от 1990-а с Деми Мур, Патрик Суейзи и Упи Голдбърг. Романтичният сюжет разказва за истинската любов, която е по-силна от смъртта, а спектакълът събира на една сцена впечатляващ екип от артисти. С присъщото си и неповторимо сценично присъствие Милица Гладнишка влиза в главната роля на медиума Ода Мей Браун. В ролята на Сам е финалистът от „Гласът на България“ Калоян Николов, а Лилия Илиева-Михайлова е неговата възлюбена Моли.
„Мюзикълът „Дух“ е изключително удоволствие и невероятен подарък в моя път в изкуството, защото от малка много обичам госпъла и тук имам възможност да се изявявам в този стил“ – споделя талантливата Милица Гладнишка. По отношение на предизвикателството да влезе в роля, изпълнявана от световно признатата комедийна актриса Упи Голдбърг, Гладнишка се шегува: „Не я имитирам, крада от нея“.
"Дух" - снимка: Държавна опера Варна
„Нашата задача беше да бъдем максимално близо до филмовия оригинал, още повече че либретистите на мюзикъла Дейв Стюарт и Глен Балард са и сценаристи на филма. Мисля, че със сценографа и визуален артист Петко Танчев успяхме чрез средствата на театралните и съвременните аудиовизуални средства да пренесем действието в днешно време – тук и сега“, разказва режисьорът на спектакъла Сребрина Соколова.
Емблематичната песен Unchained melody, изпълнявана във филма от Righteous Brothers, заема централно място и в мюзикъла. Диригент е маестро Страцимир Павлов, който с лекота ни води през драматичните и спиритуалистичните сцени.
„Чарли в открито море“
В навечерието на своята 80-годишнина, която ще бъде отбелязана на 25 януари 2025 г., Младежкият театър „Николай Бинев“ предлага пребогат репертоар за всяка възраст. Доказателство за това са и 6-те силни премиерни заглавия в афиша на трупата – семейният спектакъл „Малкият принц“, постановка на Веселка Кирякова по една от най-великите и докосващи душата и ума книги на Антоан дьо Сент-Екзюпери, кукленото представление за деца „Маншон, Полуобувка и Мъхеста брада“ – интригуващ режисьорски дебют на актьора Йордан Тинков, най-новата съвременна комедия „Не забравяйте да се подпишете“ с Христо Гърбов, „Рожденият ден на Рупърт“ – моноспектакълът на Ангелина Славова, актриса, започнала професионалния си път именно в Младежки театър, непоставяната досега у нас пиеса на Захари Карабашлиев „Лисабон“, режисирана от Яна Титова, и „Чарли в открито море“ – спектакъл на проф. Пламен Марков, обединяващ две пиеси на един от най-влиятелните и разпознаваеми автори от Източна Европа Славомир Мрожек с участието на доайена на Младежкия театър Стефан Мавродиев.
Съдбата на трима много различни корабокрушенци, гладуващи на спасителен сал насред морето, е в основата на сюжета на „В открито море“. А историята на един офталмолог, двама чудати пациенти и един (не)съществуващ враг се разказва в една от първите пиеси на Мрожек – „Чарли“, писана през 1961 г.
"Чарли в открито море" - фотограф: Гергана Дамянова
„Тук историите са реално драматични, защото става дума за сили, които мачкат и принуждават интелигентния човек, който иска да бъде морален и да води смислен живот, да отстъпва, да се променя. Но в един определен момент той става активно съучастващ и съпричастен към тези компромиси. И това според мен е много важно и актуално“, казва проф. Пламен Марков.
По думите му в крайна сметка, става дума за сатира: „Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото и на човека, тя непременно е и смешна, и страшна. В нея има и философия, има и политика, но никъде нямаме акценти. Нямаме намерение да правим някакви агитации, за да накажем лошите и да подчертаем колко ние сме добрите. Нямаме намерение да размахваме пръст, защото, както е казал Гогол: „Когато се погледнем в огледалото, трябва да попитаме на кого се смеем.“
|
Ключови думи
театър
постановки
Оръжията и човекът
Дух
Медея
Чарли в открито море
Народен театър Иван Вазов
Младежки театър Николай Бинев