ArtVista БРОЙ /// Мениджър 12/23
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Уолт Дисни – 100 години по-късно
През 1923 г. един мъж с големи мечти създава една мишка… след това всичко е история
Уолт Дисни – 100 години по-късно
През 1923 г. един мъж с големи мечти създава една мишка… след това всичко е история
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
„Ако можеш да мечтаеш за нещо, значи можеш да го постигнеш! Не забравяйте, че всичко започна с една малка мишчица.“ Датата е 16 октомври 1923 г., когато в задния двор на свой приятел Уолт Дисни основава нещо, което се превръща в едно от най-големите филмови студиа и бранд емблема в света на забавленията. Едва ли 100 години по-късно Уолт е очаквал, че светът ще празнува неговите образи и идеи, но както казват голяма част от хората, които работят в „Дисни“ и днес: „Със сигурност ще празнуваме и следващите сто“.
Всичко е история
Уолт Дисни е важен културен феномен в света на киното от миналия век, който променя правилата на играта и създава собствена вселена от анимационни стереотипи. Той е визионер, видял отвъд времето си, а влиянието му е безспорно – от света на забавленията до създаването на класически културни норми. Дисни е повече от Дисниленд и нахилен мъж с мустаци, който се смее до любимата си мишка.
Уолт Дисни е роден в семейството на ирландски имигранти, които се преселват в Америка, тъй като баща му е от многото млади мъже, обхванати от златната треска по онова време. Като малко момче Уолт, братята и сестрите му се местят често от град на град и на едно такова място родителите на негов съученик го запознават със света на киното, водевила и театъра. Оттам нататък пътят на бъдещия колос на анимацията е някак предначертан.
Дисни започва да рисува от малък, продава свои рисунки на съседите и въпреки че баща му му казва, че това са глупости и трябва да си намери истинска работа, той продължава. Когато е на 18 години, Уолт напуска родния си град и се озовава в Холивуд с 40 долара в джоба си, брат си и най-добрия си приятел под ръка. Там започва да работи в студио за рекламни клипове.
Дисни е вече почти 10 години в Меката на киното, когато в една сумрачна сутрин, пътувайки във влака, създава най-емблематичната анимационна фигура в историята на киното – Мики Маус.
„Аз бях едно обикновено момче с малка мишка върху хартия в джоба си. И отказвах да я продам.“ Уолт напуска компанията, в която работи, и отказва да даде правата върху Мики Маус на който и да е. Тръгва си с лист в джоба – Мики на параход, високо вдигната глава и мечтата един ден да създаде пълнометражен анимационен филм. Нещо, което другите наричат „невъзможно“ и „лудостта на Дисни“.
Уолт създава първия си пълнометражен анимационен филм през 1937 г. и той се казва „Снежанка и седемте джуджета“. По него се работи дълго време и почти денонощно. „Снежанка“ носи на Уолт Дисни и на основаната от него близо 10 години по-рано Walt Disney Company първия от общо четири почетни скара. Дисни има седем награди „Еми“, три награди „Златен глобус“ и общо 22 оскара за кино от точно 52 номинации. Все още е най-номинираният и награждаван човек в индустрията и почти никой не вярва това да се промени скоро. Освен това е единственият, който получава четири оскара в четири различни категории в една година.
Освен емблематичния Мики Маус, принцовете и принцесите от най-известните приказки в света Дисни е създател и на филми като „Мери Попинз“, „Дъмбо“, „Бамби“, „Алиса в страната на чудесата“ и неговия най-любим проект „Фантазия“ от 1940 г. В него Мики Маус се завръща на екран под формата на осем анимационни сегмента, върху които звучи класическа музика, дирижирана от Леополд Стоковски, а седемте партитури са изпълнени от оркестър „Филаделфия“. „Фантазия“ е финансов провал за студиото, но е първият филм, за който студиото Walt Disney получава високо художествено признание. Проектът е наричан „шедьовър“ от най-големите почитатели на анимацията.
100 години „Дисни“
По повод своята вече вековна история студиото подготви специална изложба и тя отвори врати за Европа първо в Мюнхен, а от средата на октомври и в Лондон. От скиците на Мики Маус и първите анимационни филмчета, създадени от самия Уолт Дисни, до рядко срещани артефакти, костюми и реквизит, от „Снежанка“ (1937) до „Енканто“ (2021) – интерактивната изложба ни пренася в 100-годишния магически свят на своя създател. Пътешествието в света на въображението храни любопитството и сетивата на всички – от най-малките почитатели на Елза до най-големите кино фенове, защото тя съдържа и култови предмети от най-новите членове на семейството на „Дисни“ – Pixar, Star Wars и Marvel.
Част от артефактите в тази наистина уникална изложба включват графитна рисунка на заека Осуалд – прототипа на Мики Маус, и първото гегово филмче, създадено от Уолт, както и страница със сценарий от историческия дебют на Мики във филмчето Steamboat Willie, което се появява през 1928 г. На изложбата са още книгата с разкази на холандски език, която е първоизточникът на „Снежанка и седемте джуджета“, пантофката от кристално стъкло от игралната версия на „Пепеляшка“, анимационен макет за Реми от „Рататуй“ и емблематичната кървавочервена рокля на Круела де Вил.
Беки Клайн, изпълнителен продуцент на изложбата и директор на архивите на Уолт Дисни, казва: „Ние, хората от архива, прекарахме години в планиране и куриране на повече от 250 обекта, за да уловим тези 100 години разказване на истории, творчество и несравнима магия. Нямаме търпение феновете и семействата да преживеят това събитие, което се случва веднъж в живота, отбелязвайки емблематичните герои и истории, които са завладели сърцата на публиката по целия свят“.
В продължение на повече от 50 години архивите на „Дисни“ внимателно пазят най-ценните елементи от историята на компанията, включително оригинални сценарии, филмови реквизити и костюми, кореспонденция и бележки към различни сценарии, дело на Уолт. В техния буквално златен трезор феновете могат да намерят артефакти от тематични паркове, макети и много от личните вещи на самия Уолт Дисни. Създадени от Дейв Смит през 1970 г., тези архиви стават жизненоважен ресурс и изследователски център за учени, писатели, различни творци, както и за фенове на анимацията. За Дейв Уолт Дисни е „гений, който е знаел какво иска публиката за семейно развлечение, новатор, но не и последовател, който напълно е възприемал нови концепции или процеси, които са го интересували, и им е давал шанс, често в ущърб на финансовите си съветници, но времето винаги е доказвало правотата му“.
Иноваторът
Списъкът на иновациите, дело на мъжа с мишката, е дълъг – той е създател на първия късометражен анимационен филм със синхронизиран звук и на първия цветен анимационен филм – „Дървета и цветя“ , той измисля сториборда, системата Fantasound (стереофонично кино), CinemaScope, Circle-Vision 360°, процеса Xerox. Компанията на Уолт създава първите документални сериали за животни и тематични паркове, първата телевизионна стереопрограма пак е негова… Списъкът е прекалено дълъг. Дисни е пионер в редица филмови процеси и специализирани анимационни технологии. И голяма част от тези неща могат да бъдат видени на изложбата по повод 100-годишнината. Могат да бъдат открити и онлайн за тези, които нямат път към Лондон.
Дисни е великан, когато говорим за постигане на почти невъзможното, и е един от бащите на модерното кино и модерната анимация. Не заради наградите си, а въпреки тях. Освен че е един от основоположниците на популярната култура, такава, каквато я познаваме днес, той е оформил визуално и интелектуално много от детските мечти и фантазии. Светът на киното не би бил същият без Уолт Дисни – един мъж с мустаци и малка нарисувана мишка в джоба.
|
Ключови думи
Уолт Дисни
Мики Маус
Бамби
анимация
студио
юбилей