ArtVista БРОЙ /// Мениджър 06/23
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Ефектът на разпръскването
Летните събития като маркетингов инструмент
Ефектът на разпръскването
Летните събития като маркетингов инструмент
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Истински почитателите на изкуството, фенове, вдъхновяващи се от всичко, което е модерно в момента, претенциозни сноби, ентусиасти, които винаги са там, където е купонът, инфлуенсъри от всякакво естество, представители на различни ъндърграунд култури… Фестивалите, които изобилстват през лятото, са най-органичната и директна платформа за свързване на марките с потребителите. Като спонсор на фестивал бизнесът достига до хиляди хора, а чрез медия партньорите, които отразяват събитието, и чрез социалните медии, в които потребителите споделят преживяванията си, получават допълнителна безплатна експозиция. Летните фестивали са перфектният миш-маш, в който различни индустрии се сместват, без да си пречат, намирайки своята нишова аудитория – най-ценния ресурс в маркетинга днес.
След пандемията хората имат нужда от „хляб и зрелища“ повече от всякога. Именно това им предоставят фестивалите и популярността им ще продължава да расте въпреки ускорената дигитализация на света и навлизането на изкуствения интелект (AI). Това е и най-голямото им предимство: предоставят ексклузивно изживяване, емпатия и катарзис на живо. И споделеност с общност от хора, която изповядва същите ценности – нещо, което нито една виртуална реалност не може да предостави, поне за сега.
AEG и Momentum Worldwide правят анкета с различни посетители на фестивали. 93% от тях завяват, че оценяват положително марките, които спонсорират събития. 80% от публиката уточняват, че са по-склонни да купят от компании, които са забелязали на терен, но с това не свършват ползите за бизнеса. Ето част от тях.
Екстаз на макс
(Без)алкохолните напитки, особено бирите, са „дежурните“ спонсори на летните фестивали, но оттук нататък няма ограничения: нови технологии, хотели и курорти, туристически агенции и авиокомпании, медии и издателства, банки и застрахователни дружества, автомобили, мотопеди и тротинетки, биохрани и козметика, фармация… Всяка марка може елегантно да се впише в летните събития, стига да знае каква е крайната ѝ маркетингова цел, която преследва. Тогава всички положени усилия и похарчени средства ще си заслужават.
В последните години се изгради отлична симбиоза между музикалните фестивали и технологичните фирми. Причината е ясна: в организацията и случването на събитието има много техника и технологии. За технологичните компании това е най-подходящото време и място да покажат най-новите си изобретения, подобрявайки аудиовизуалните изживявания на публиката. Бърз преглед на всички спонсорски партньорства през 2022 г. на мобилното приложение за незабавни съобщения Snapchat сочи, че 62% от тях са с музикални изпълнители, фестивали, концерти на стадиони. За тази цел Snapchat използва специална версия с обогатена реалност (AR), която още повече засилва изживяването от събитието, достига до нови аудитории, култивира лоялност във вече спечелените последователи.
Няма друга медия, която може да се сравни с фестивалите, които привличат на едно място толкова огромна, разнообразна, дори взаимно изключваща се аудитория, която веднага и цялостно може бъде „облъчена“ от посланието на марката. Ако продуктът може да бъде купен и консумиран по време на фестивала, то несъзнателно потребителят започва да свързва приятното преживяване (спомен) със самата марка, което увеличава лоялността към нея. Ако има препокриване на философията на марката с ценностите на фестивала, ако има и съвпадение между целевата демографска аудитория на рекламодателя (бизнеса) и медията (събитието), то се получава съвършената маркетинг симбиоза, в която участниците в комуникацията са две страни на една и съща монета.
И именно тук се крие най-ценното от фестивалния маркетинг за марките, които фино манипулират потребителя на емоционално ниво. Когато човек се сети за едно от най-яките събития, на които е присъствал, той съвсем инстинктивно посяга и към най-достъпното от този спомен: продукта, който е опитал на това „свещено място“. Ето така работи добрият маркетинг: той става част от хубавите преживявания на човека, към които той в миг на сантимент често се връща в еднообразното си ежедневие.
Купонът е веднъж!
По презумпция фестивалите вдигат най-много шум на мястото, на което се провеждат. Този бъз (buzz) ефект става още по-голям в социалните медии, които действат като увеличително огледало на всичко най-актуално в момента. Също така провокират потребителите да коментират и (пре)споделят съдържание без значение дали то е с положително или отрицателно (контекстно) значение.
От това дигитално вирусно отражение може умно да се възползват и марките особено ако предварително са се постарали да го предвидят и режисират. Например да подкрепят изгряващи таланти или присъствието на влиятелни лица и авторитети от други сфери, или да създадат уникален хаштаг, с който да подтикнат хората да споделят преживяванията си в социалните мрежи.
Звездна публика
Огромен е и броят на звездите, които като зрители посещават различни събития, привличайки допълнително внимание. Ревностни почитатели на музикалните фестивали са Бионсе, сестрите Кендъл и Кайли Дженър, Риана, Парис Хилтън… Тяхното присъствие е добро не само за феновете, но и за организаторите на събитието и рекламодателите, защото медиите са там, където се звездите.
На Coachella, един от най-популярните фестивали в Америка, на който се представят популярни и утвърдени музикални изпълнители, както и нововъзникващи артисти и отново събрани групи, папараците често заснемат подобни кадри: как Риана се наслаждава на музиката и пие Heineken, Кайли Дженър и Селена Гомес, които се освежават с Red Bull, танцуващата със Sprite Парис Хилтън. Подобни снимки са като дигитален ураган, който бързо обикаля социалните мрежи и лайфстайл медиите, носейки безплатна реклама на марките. Друг въпрос е дали това е случайност, или на въпросните звезди предварително им е платено да консумират именно тези напитки. Като се има предвид, че в Америка всичко е бизнес, отговорът е ясен.
Някои марки го правят съвсем открито, като спонсорират популярни личности и инфлуенсъри да присъстват на конкретно събитие. Заснемат ексклузивни кадри с тях и след това ги публикуват в профилите си в социалните мрежи. Известните личности също го правя в своите социални канали, като добавят и хаштаг с марката. Класически пример е успешната колаборация между Джиджи Хадид и модния бранд Guess, който плати на топмодела да разходи красивата си осанка на Coachella през 2015 г. с тогавашния си приятел Коди Симпсън, R&B/поп певец, плувец и актьор. Естествено, облечена в Guess.
На подобни събития брандовете могат да се възползват и от още един коз – да организират партита преди, по време или след фестивала, което е рядък шанс за привличането на отбрана аудитория.
И още нещо…
Дори да ползват услугите на агенция за дигитален маркетинг, на бизнеса му става все по-трудно да създава оригинално съдържание, с което да държи буден интереса на последователите си в различните социални канали.
С участието си във фестивали марките получават шанс да натрупат голям и ценен архив от снимки, видеоклипове и интервюта, които след това „лъжичка по лъжичка“ да поднесат на почиталите си в дигиталното пространство, като им припомнят за изминалото събитие и правят препратки към следващото, както да ги използват и за всички други бъдещи маркетинг активности.
|
Ключови думи
култура
летни фестивали
отдих