ArtVista БРОЙ /// Мениджър 01/2024

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4

Бързо, лесно и без драми

Горещите тенденции в маркетинга, които променят правилата на играта

Автор:

Бисер Костадинов

Бързо, лесно и без драми

Бързо, лесно и без драми

Горещите тенденции в маркетинга, които променят правилата на играта

Бързо, лесно и без драми
quotes

Още по-нови технологии. Социални медии, които се развиват скорострелно. Социален, икономически, (гео)политически и еко климат. Поведението на потребителите. Всичко това (ин)директно оформя лицето на рекламата като криейтив, бизнес и индустрия през 2024 г.

71% от потребителите очакват компаниите да доставят персонализирани взаимодействия, а 76% се разочароват, когато това не се случи, сочи изследване на McKinsey & Company. Благодарение на новите технологии през тази година бизнесът все по-задълбочено ще разбира целевата си аудитория. Това ще му позволи да ѝ предлага преживявания и услуги, които отговарят максимално точно на специфичните ѝ изисквания и нужди.

Изкуственият интелект (AI) ще изстреля хиперперсонализираното клиентско изживяване в неподозирани висини, като създава поведенчески модели във всеки един етап от клиентското пътуване: от запознаването с продукта през покупката до превръщането на потребителя в посланик на марката. Интегрирането на AI програми за автоматизация – от простото разпределение на наградите до управлението на чатботове, ще даде нов тласък на ефективното и многоканално ангажиране с целевата публика и всички по-студени аудитории.

Все още има бизнеси, които узряват за идеята, че даването на приоритет на устойчивите и зелени практики вече е задължително условие за успех на марката и изграждане на трайна връзка с клиентите. През 2024 г. ще им се наложи да ги превърнат във важна част от философията на компанията. Какво още?

Постоянно ухажване

Потребителите днес са толкова разглезени, че очакват любимите марки да „мислят“ за тях 24/7 без значение дали пазаруват онлайн или офлайн. Искат всичко веднага. Тук и сега. Бързо, лесно и без драми. На практика това няма как да се случи (поне засега). Но ако всеки клиент е ухажван с „малки“ комплименти – незабавни и непрекъснати намаления, промо оферти, бонуси, награди, игри, програми за лоялност и/или ексклузивни предложения, – то той остава с впечатление, че някой постоянно бленува за него.

Тази тенденция ще се затвърди през 2024 г., което допълнително ще форсира маркетинга. В още по-кратък формат той ще трябва да казва (показва) повече или всичко.

Добрият маркетинг не следва тенденциите, а ги създава. Тази мантра ще става все по-бутикова, защото ще е по силите на все по-малко маркетолози, които вече са принудени да играят „по свирката“ на вездесъщите потребители. Съчетано с още по-ударното навлизане на AI в маркетинга, това означава едно: посредствените специалисти ще бъдат „издухани“ от професията и ще останат само онези, които са визионери и (буквално и професионално) грамотни – още едно качество, което ще става все по-рядко и ценно.

Взаимноизгодна симбиоза

През 2024 г. ще виждаме повече партньорства на бизнеса с уважавани и ревностни почитатели (съмишленици) на марката. Това ще отнема незабележимо, но трайно от аудиторията на инфлуенсърите, които стават все по-алчни за лесна слава, срещу която дават нулева добавена стойност.

Вместо бизнесът да плати тлъст хонорар на поредния инфлуенсър „звезда“, който най-често е всеяден и специалист по нищо (повтаря като „развален грамофон“ известни практики и/или „последен писък“ тенденции, няма практичен опит или диплома по специалността), може да направи списък с най-верните си почитатели, с които да изгради истинско приятелство.

Партньорствата за лоялност са в пъти по-изгодни – и като маркетинг ефективност, и като финансова полезност. Те увеличават обхвата на аудиторията, а когато става дума за глобални марки, позволяват директен достъп до множество нови локални пазари, които се отличават със специфичните си особености.

Когато обединят най-силните си страни, търговската марка и верният фен не само могат да изградят най-перфектното маркетинг сътрудничество, но взаимно да разработят и лансират на пазара продукти и услуги. Така те не само отговарят, но и надминават нуждите и очакванията на клиентите. Това на маркетинг език означава, че марката предоставя на целевата аудитория неочаквано повече, като получава в замяна висока лоялност, разширен обхват и добавена стойност, която може да се изразява в (безплатни) комплименти, знание по конкретна тема и/или споделен опит. Подобни добри практики вече съществуват и в България.

Забавление на макс

Пикът на геймификацията (прилагането на игрови елементи и техники в неигрови ситуации) в маркетинга тепърва предстои. Марките все по-смело използват нестандартни и иновативни подходи за създаване на силни връзки с клиентите. Геймификацията е точно това, а дори не е задължително да е скъпа и сложна за реализация. Например тя може да бъде приложена в една проста многостепенна програма за лоялност, която насърчава състезателния дух в целевата аудитория, като я провокира да се „изкачва“ по стълбицата на почитателите – действие, което само по себе си вече не е достатъчно в днешния силно конкурентен пазар. Именно добавянето на игрови елемент вдъхновява истинската преданост към марката.

Стремително растящият брой потребители на смартфони, дори и в най-бедните страни по света, предизвиква бум на мобилните приложения. С толкова много приложения, които се борят за внимание на хората, само геймификацията дава шанс някое да се открои в океана от конкуренти.

Геймифицирането на приложенията привлича и задържа вниманието на потребителите, но и увеличава продажбите. Доказано е, че когато геймификацията се включи в стратегия за ангажиране на клиентите, тя увеличава с 54% пробното използване на (нови) продукти и услуги и с 15% кликванията за покупка, сочи изследване на Goama.

Дигитални портфейли в подем

Използването на дигитални портфейли за извършването на ежедневни покупки и прехвърлянето на пари вече е стандарт, който става все по-масов. Всъщност над 90% от трафика на уебсайтове за търговия на дребно идва именно от пазаруване през смартфони, използващи мобилен метод за плащане. Прогноза на Financial IT сочи, че до 2025 г. по света ще има над 4,4 млрд. потребители на дигитални портфейли.

Какви са ползите за маркетинга? Цифровите портфейли, които позволяват извършването на бързи и лесни безрискови финансови трансакции в движение и от всяка точка на света, водят до: разширяване на клиентската база; драстично увеличаване на ангажираността и задържането на вниманието; покачване на лоялността на целевата аудитория; по-широк обхват на аудиторията; навлизане на нови пазарни сегменти и ниши; възможност да се поставят рекламни банери в системата; увеличаване на размера на кошницата.

Използвайки данните от личните предпочитания, историята на покупките и поведението при сърфиране, платформите за m-commerce (mobile commerce) вече предлагат изключително персонализирани и рационализирани изживявания за клиентите си.

Опциите на дигиталните портфейли постоянно се разширяват, като истинската им маркетинг стойност се крие в неразплащателната им страна, която позволява на клиентите да управляват активи като купони, специални оферти, намаления и бонуси, подаръчни карти, електронни разписки… Всичко това може да се случва едновременно за няколко марки.

Множество прогнози сочат, че в близките 5 години мобилните портфейли ще се превърнат в маркетинг платформи, предлагащи голямо разнообразие от методи за комуникация. Още сега марките трябва да започнат да мислят как да добавят стойност преди, по време и след трансакцията чрез техники като програми за лоялност, брандирано съдържание, контекстни предложения в реално време…