Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 09/23

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Тайната на успеха е в уменията за анализ

Всъщност, който е добър математик, той може да се справи с много други предизвикателства, смята проф. д-р Албена Йорданова, ръководител на българския национален отбор по биология

Автор:

Николета Илиева

Снимки:

Личен архив

Тайната на успеха е в уменията за анализ

Тайната на успеха е в уменията за анализ

Всъщност, който е добър математик, той може да се справи с много други предизвикателства, смята проф. д-р Албена Йорданова, ръководител на българския национален отбор по биология

Тайната на успеха е в уменията за анализ
quotes

Ваш ученик е трикратен златен медалист по биология – единственият в историята на олимпиадата. Как успявате да „запалите“ желанието у децата за учене и да го поддържате?

Тази година феноменалният Петър Жотев – доскоро ученик от СМГ, а сега студент в Кеймбридж, спечели за трети път златен медал от Международната олимпиада по биология. Това е абсолютен прецедент. Петър е отдаден на науката и знанието не само в областта на биологията, но и в химията, математиката, лингвистиката. При нас идват ученици, които отрано са осъзнали своята бъдеща реализация, и за нас е удоволствие да комуникираме с тях и да ги въвеждаме в тайните на живата природа.

От каква възраст трябва да започне допълнителната подготовка на децата, ако забележим, че имат интерес в дадена област?

Интересът на децата към живата природа, любопитството им за света на микроорганизмите, растенията и животните трябва да се събужда още от най-ранната им възраст. Допълнителната подготовка на деца с изявени интереси в природните науки е добре да започне от VII клас, когато стартират и първите състезания на Олимпиадата по биология и здравно образование у нас.

Как родителите да намерят баланса да стимулират детето да учи, без натискът да стане прекален, така че да го демотивира?

Ако родителите забележат, че детето има определен интерес към биологията, трябва да го подкрепят, като заедно посещават музеи, зоопаркове, разглеждат енциклопедии, организират пътешествия или просто се разхождат и обръщат внимание на живота около тях. Много родители смятат, че отличните оценки в училище са показател за изявата на детето в дадена област, а това съвсем не е така. Знанията и уменията за анализ са съществени, а не самата оценка, която често може да бъде и субективна.

Какви възможности пред учениците отварят участията им в различни олимпиади и състезания?

Някои от ВУЗ-овете у нас недооценяват постигнатото от нашите блестящи млади биолози. Успехите на международните олимпиади имат значение за университетите в чужбина. Голяма част от златните ни медалисти отиват във водещи университети в Европа и САЩ, а ние оставаме с надеждата някой ден те да се завърнат отново в родината си, заредени със знания, умения и ентусиазъм да ги предадат на младите им последователи. 

Как празнувате победите и как учите учениците да приемат неуспехите, когато имат такива?

Победите ни са вълнуващи, емоционални, с много усмивки и сълзи от радост. Тази година ръководителят на унгарския отбор ме попита каква е тайната за нашите невероятни успехи и аз му отговорих, че е в математиката. Всъщност, който е добър математик, той може да се справи с много други предизвикателства. А когато има неуспехи, защото и това е част от състезанието, винаги казвам на учениците ни: животът продължава, бъди готов за следващите битки в него!