Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 11/24
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 4 / 4
Амбицията ни е да станем регионален хъб
Основните предизвикателства в авиационната индустрия са пазарът на труда и декарбонизацията, споделя Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор на „Соф Кънект“ АД – оператор на летище София, взел приза „Мениджър на годината“
Амбицията ни е да станем регионален хъб
Основните предизвикателства в авиационната индустрия са пазарът на труда и декарбонизацията, споделя Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор на „Соф Кънект“ АД – оператор на летище София, взел приза „Мениджър на годината“
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Последна статия за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Имате големи амбиции за летище София. Как смятате да ги постигнете?
Още от началото на концесията през април 2021 г. прилагаме своята стратегия, основана на четири стълба: подобряване на клиентското преживяване с амбицията летище София да стане първото 5-звездно регионално летище в Европа; ефективност и конкурентоспособност чрез най-ниски летищни такси в Европа; устойчиво развитие с цел за нетни нулеви емисии до 2036 г. и принос към обществото чрез икономически и социални ползи. За да реализираме стратегията, създадохме ясен план с пътна карта, етапи, нова вътрешна организация и инвестиционен план, който е напълно подкрепен от нашите акционери и кредитори, сред които четири банки за развитие като Европейска инвестиционна банка, Европейската банка за възстановяване и развитие, Световната банка и Черноморската банка за търговия и развитие заедно с още три търговски банки. Общата инвестиция възлиза на 1,2 млрд. лева за целия период на концесията, като 500 млн. лева са предвидени за Терминал 3. Досега сме инвестирали 100 млн. лева в трансформацията на летището, дигитализация на ключови процеси и обновяване на Терминал 2. Преди три години летище София не фигурираше в международните класации, а днес е в топ 5 на летищата в Източна Европа и нашата цел е да станем най-доброто. Преди три години на летището всички операции са се извършвали ръчно, а днес внедряваме най-съвременни дигитални решения и приложения с изкуствен интелект, за да подобрим преживяването на пътниците и ефективността, като допринасяме за конкурентоспособността на страната.
Работите в индустрия, която се стреми към устойчиво развитие. Как се постига балансът между тези цели и увеличаването на пътниците?
Ръстът на трафика е съпроводен с устойчивото развитие. Миналата година възстановихме предпандемичните нива на трафик и същевременно успяхме да намалим емисиите на CO2 с 30% спрямо 2019 г. Фокусирани сме върху декарбонизацията на летището до 2036 г., като за целта ще инвестираме 100 млн. лева.
Тази година летище София е сред десетте в Европа, лидери по устойчивост, което доказва поетите ни ангажименти.
Как присъединяването на България към Шенген по въздух се отразява на дейността ви?
Влизането в Шенген беше едно от най-важните постижения на България през последните години и то вече носи много ползи. Страната се присъедини в края на март и ние инвестирахме 3 млн. лева, за да се подготвим за процеса. Също така обучихме служителите си за новите процедури и променихме пътникопотока, за да го адаптираме към изискванията. Присъединяването към Шенген оказа значително въздействие върху операциите на Терминал 1 и Терминал 2 и ние успяхме да внедрим всички промени за изключително кратък срок – в рамките само на три месеца.
По отношение на трафика и въздушната свързаност към момента не наблюдаваме голямо въздействие, защото присъединяването се случи наскоро – точно преди лятото, когато авиокомпаниите вече бяха планирали полетите си, така че нямаха време за реакция. Въпреки това въздушният трафик в България нарасна с 2% на годишна база само заради Шенген.
Очакваме по-голям ефект от следващото лято, когато членството в Шенген ще улесни авиокомпаниите и милионите граждани, които вече имат шенгенска виза – от Близкия изток и други страни извън Европа. Те ще могат да влязат директно в континента през България. Преди, за да дойдат в България, трябваше първо да преминат през шенгенска страна. Това е едно от стратегическите предимства, което искаме да използваме, за да подобрим въздушната си свързаност и да позиционираме летище София като регионален хъб.
Можем ли да очакваме навлизането на нови авиооператори на пазара у нас и полети до нови дестинации?
Разбира се. Всъщност ние не сме спирали да го правим, но присъединяването към Шенген значително ще улесни нашата работа. Започнахме през 2021 г. с началото на концесията, със стратегия за увеличаване на въздушната свързаност на летище София. Всяка година добавяме средно по десет нови маршрута. Тази година например увеличихме с 30% авиокомпаниите на летището – в допълнение към всички тези над десет нови маршрута.
Искаме да продължим да бъдем най-конкурентното летище в региона и в Европа. Софийското летище е с най-ниски летищни такси в Европа. Това е важно, защото авиокомпаниите имат предвид цените, когато вземат решения. Така че трябва да продължим да бъдем атрактивни.
Искаме да сме регионален център, но как да го направим? Трябва ни летище, което не само е конкурентоспособно, но и е проектирано да улеснява транспортните връзки. Това ще предложи Терминал 3 за авиокомпаниите и за пътниците. Ако искате да дойдете от страна извън Европа например, София ще ви го позволи. Ако идвате от Катар или Истанбул и искате да стигнете до Германия, може да го направите през летище София. Новият дизайн на Терминал 2 е създаден да улеснява авиокомпаниите и пътниците да правят връзки и ще бъде с капацитет от 20 млн. пътници годишно.
Друг стълб в нашата стратегия е популяризирането на страната. Всяка година отделяме над 20 млн. лева, за да промотираме страната, да сме по-атрактивни, да привлечем авиокомпании, да ги стимулираме и да отворим нови дестинации. Всяка година отчитаме 10-процентен ръст на трафика. И това се случва, защото полагаме големи усилия да привличаме авиокомпаниите.
Няма друга институция или организация в България, която да полага толкова усилия в тази посока. Ние го правим, защото това е наша отговорност като важен икономически двигател на страната.
Имате богат опит в летищната индустрия в Испания. Какво ви привлече да работите в България и как оценявате бизнес средата у нас – кои са големите предизвикателства?
Основното предизвикателство в авиацията е пазарът на труда, защото индустрията е много зависима от човешкия ресурс. В България ситуацията е още по-сложна заради демографските особености. Това увеличава натиска върху всички нас – върху всички бизнеси и компании. В авиацията е особено трудно, защото може да засегне множество други операции във веригата на доставки, включително наземното обслужване, сигурността, кабинния екипаж, ръководителите на въздушното движение, граничната полиция, производителите и поддръжката на самолети и др. Мисля, че това е нещо, за което всички трябва да работим – да бъдем по-привлекателни, да върнем хората в страната, да улесним семействата. Това не е изцяло в нашите ръце и имаме потребност от подкрепа, обществото като цяло трябва да работи за справяне с тази ситуация.
Колко значителен е факторът образование при недостига на кадри?
Образованието играе ключова роля в справянето с недостига на работна сила в нашата индустрия и в много други. То не само подготвя специалистите с уменията и знанията, необходими за конкретни роли, но също така предоставя основата за гъвкава и адаптивна работна сила, способна да отговаря на променящите се изисквания.
В авиацията и летищата, където технологиите и очакванията на пътуващите непрекъснато се развиват, се нуждаем от професионалисти, които разбират нюансите на безопасността, сигурността, обслужването на клиенти и оперативната ефективност.
Активно партнираме с Техническия университет и други образователни институции, за да изградим мост и да осигурим постоянен поток от професионалисти.
Съвсем скоро нашият Авиационен учебен център предстои да бъде акредитиран от световната асоциация на летищата ACI World и да се превърне в регионална институция за обучение на експерти в авиацията.
В свят, който често се фокусира върху резултатите и бързите постижения, как поддържате по-дълбока ангажираност в това, което правите?
Включвам се в проекти, които смятам, че са добра възможност да допринесат за развитието на обществото. Летищата са значими двигатели на икономическото развитие и катализатори на растежа в съвременната епоха. Те не са просто инфраструктура за кацане и излитане на самолети; те са важни възли в глобалната транспортна мрежа, които свързват градове и държави, улесняват международната търговия и насърчават културния обмен. Значението на летищата се простира отвъд основната им функция за въздушни пътувания; те действат като центрове за икономическа дейност, генерират заетост, стимулират местния бизнес и привличат инвестиции. Затова посвещавам професионалния си живот на управлението на летища вече 18 години. Когато получих възможността да дойда и да ръководя летище в България, си помислих, че имаме много малко опции в живота да сме част от исторически момент, от въздействаща и смислена трансформация чрез нашите действия. Можете да видите влиянието от първите три години на концесията. През тези години БВП на страната се увеличи с 1,5%. Тепърва ще разгърнем голямата инвестиция, която имаме намерение да направим. Нашата стратегия за увеличаване на въздушната свързаност ще има още по-голямо въздействие.
Какъв искате да е вашият отпечатък като лидер и като човек върху хората, с които работите?
Обичам да се уча от моя екип – да съм в режим на непрекъснато учене. Харесва ми да правя неща за екипа си, така че хората в него да растат и също да стават лидери.
Това се случва, като създаваме заедно среда, в която можем да се доверим един на друг.
Доверието е в основата. Чрез създаването на доверие вие ще имате екип, който ще вижда възможности да създава стойност, да споделя едни и същи ценности. Когато това доверие е изградено, идва моментът, в който се случва магия – това е моментът, в който достигате максималната мощ на една организация.
|
Ключови думи
Мениджър на годината
награда
конкурс