Business Signature БРОЙ /// Мениджър 11/24
Забавлението трябва да бъде част от работата
Ние не вярваме в бърнаута – можеш да прегрееш само ако правиш нещо, което не харесваш, казва Радослав Гайдарски, основател на CleverPine
Забавлението трябва да бъде част от работата
Ние не вярваме в бърнаута – можеш да прегрееш само ако правиш нещо, което не харесваш, казва Радослав Гайдарски, основател на CleverPine
Компанията CleverPine не следва традиционния подход на безкрайно разрастване. Можете ли да споделите какви са предимствата и предизвикателствата на такъв бизнес модел, ориентиран към устойчивост и качество, а не към безкраен ръст?
Да, CleverPine е създаден като лайфстайл компания с амбициозен бизнес модел – скалиране на добавената стойност, а не на обема работа. Не сме класическа компания за IT услуги, няма да се разраснем над 150 човека, не даваме програмисти под наем, а с продуктови екипи разработваме цели продукти, които решават конкретни бизнес проблеми за нашите клиенти. Предимството е, че си много различен и когато те търсят, обикновено е заради уникалната услуга, която предоставяш.
Предизвикателствата са много и най-различни. Най-тривиалното такова е, че не знаем точно откъде да копираме бизнес модела си, защото няма вече съществуваща рецепта за него, допълнено с това, че един бизнес не може да съществува в равновесие – или расте, или умира, става доста предизвикателно. Когато този ръст не е като брой хора (още от същото), а благодарение на по-висока добавена стойност от услугата, се налага да мислим различно, буквално за всеки аспект от управлението – с какви хора работим, какво правим, кои са нашите клиенти, как работим с тях и най-вече – как да продължим да харесваме и обичаме работата си.
Какви са най-важните принципи, които следвате в компанията, и как разбрахте, че са работещи за вас?
Основният принцип, който стои зад CleverPine като лайфстайл компания, е да работим с удоволствие и това трябва да е валидно за всички хора, които са част от компанията. За тази цел ние се заобикаляме с млади, надъхани, целеустремени хора, които не спират да напредват. Това е единствената метрика, която следим за всеки човек в компанията – скоростта, с която се развива професионално и дори в личен план. Друга ключова част от културата ни е, че забавлението трябва да бъде част от работата. Ние не вярваме в бърнаута – можеш да прегрееш само ако правиш нещо, което не харесваш. Не е възможно, ако правиш това, което обичаш.
Затова нямаме никакви специални социални придобивки и корпоративен подход, но имаме всякакви шантави инициативи като Световно по дюнери, тиймбилдинг с лов на шотове в 8 бара, брутални партита, на които Радо Шишарката ни пее AC/DC. Може в офиса да се провежда купон във вторник на обяд и никой да не е учуден от това. Имаме щатен моден дизайнер, който прави суага на фирмата в нашия бранд магазин, който продава над 200 артикула на месец. Все неща, които работят само ако си обичаш работата и колегите. Вашето партньорство с Lufthansa Technik бележи важен етап за българската ИТ индустрия.
Какви са основните уроци и предизвикателства през първата година на съвместното ви дружество?
Lufthansa Technik бяха клиент на CleverPine и бяха толкова впечатлени именно от нашия различен подход, че стигнахме до това да направим общо дружество, което нареди България, София и CleverPine до другите им съвместни дружества, които са с Rolls-Royce, General Electric, LG, McKinsey & Company и Airbus.
Тази компания ще донесе в България директна чуждестранна инвестиция от над 100 млн. лева през следващите 5 години. Това, което правим тук, е изключително важно за Lufthansa Technik – това е сърцето на дигитализацията на основния им бизнес. В момента в компанията работят около 40 човека, догодина ще се удвоим.
CleverPine Ventures вече създава и инвестира в нови компании – какво бихте посъветвали младите предприемачи, които искат да привлекат вниманието на инвеститори като вас?
Ние винаги сме гледали на себе си като на системен играч и вярваме, че част от нашата отговорност е да подпомагаме цялата стартъп екосистема в България. Затова създадохме инвестиционна компания, като до момента участваме в две дружества в България и отделно имаме инвестиции в Швейцария и Германия. Моят съвет към младите предприемачи – заобиколете се с хора, които ви мотивират да се развивате, и правете бизнес, който с желание бихте работили до безкрай. Само с тази нагласа биха оцелели през трудностите на стартъп компаниите.
Радослав Гайдарски има над 15 години опит с управленски позиции в различни компании. През 2015 г. основава и става CEO на Upnetix – тогава най-бързо растящата компания в България и най-големият мобилен разработчик в Източна и Централна Европа. След придобиването ѝ от ScaleFocus Радослав заема ролята на Chief Customer Success Officer. През 2021 г. насред световната пандемия заедно с Георги Литвиненко, Христо Тодоров и Деян Горинов основава CleverPine с идеята това да е лайфстайл компания. Бизнес моделът им на ограничен хоризонтален ръст (до 150 човека), но скалиране в качеството на услугата по вертикала е необичаен за аутсорсинг сектора. В следващите 3 години обаче той се оказва успешен. CleverPine стартират с оборот от 2 млн. лв. в първата си година, във втората са обявени за най-добрия работодател в ИТ сектора в България, а в третата си година достигат до 12 млн. лв. оборот и създават съвместно дружество със световния авиогигант Lufthansa Technik. През 2024 г. основават още 2 компании и създават инвестиционното си дружество, с което скалират екосистемата от технологични бизнеси с различни партньори.
|
Ключови думи
CleverPine
компании
бизнес
IT сектор
технологии
служители