Тема на броя БРОЙ /// Мениджър 07/24
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Полезно или трик
Днес много компании рекламират продуктите си с ползите за здравето, които предлагат. Често обаче става въпрос единствено за маркетингов ход
Полезно или трик
Днес много компании рекламират продуктите си с ползите за здравето, които предлагат. Често обаче става въпрос единствено за маркетингов ход
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Изпихте ли вече днешното си био, безглутеново, безлактозно и антиоксидантно смути? А дали подобни продукти предлагат толкова здравословни ползи, колкото ни се иска? Скорошно проучване на изследователи в Хюстън показва, че подобни термини могат да заблудят хората и те да консумират нещо, което не е толкова полезно, колкото очакват. Тези понятия създават „фалшиво усещане за здраве“, което може да надделее над други предупреждения на етикета – посочват експерти, – факт, с който компаниите са запознати и умело използват.
Предишни изследвания потвърждават, че например хората са по-склонни да приемат продуктите със зелени етикети като по-полезни, въпреки че те отразяват етичните бизнес практики и нямат нищо общо с хранителните качества на артикула.
Ето някои от най-често срещаните определения, които може да ни накарат да се подведем:
Изцяло натурален – въпреки че звучи чудесно за потребителите храната, напитките и козметиката им да идват изцяло от природата, за момента големите регулатори, включително в ЕС, Великобритания и САЩ, нямат изисквания (или поне не достатъчно конкретни), които уточняват какво включва терминът. Така се оказва, че всяка компания може да го използва върху опаковката си, за да привлече потребителите;
Суперхрана – този термин няма регулаторно одобрение и приета дефиниция – той е повече маркетингов, отколкото здравен. Независимо от това, доказано е, че има силен ефект върху потребителите – например 61% от британците посочват, че са си купили даден продукт само защото е етикетиран така;
Без мазнини – на практика звучи чудесно, но често версията без мазнини на даден продукт и тази с нормално съдържание на мазнини имат еднакво количество калории. Нещо повече – в обезмаслените версии често има допълнителни захари и изкуствени добавки, за да се подобри вкусът им;
Без холестерол – холестеролът се съдържа само в животинските продукти. Често обаче компании поставят такъв етикет върху храни от растителен произход, които така или иначе не го съдържат;
Кето – напоследък този тип храни и напитки набират популярност. Те съдържат малко или никакви въглехидрати или добавени захари, но това не ги прави автоматично здравословни. Често те са ултрапреработени – факт, за който алармират и редица производители;
Без глутен – приемаме безглутеновите опции като по-здравословни дори когато нямаме непоносимост, но всъщност някои от тях съдържат по-малко количество фибри и повече нездравословни добавки от конвенционалните;
Без захар или без добавена захар – все повече потребители искат да ограничат консумацията на захар, включително в напитките. Днес редица компании рекламират продукти без захар или с ниско съдържание, но за сметка на това добавят изкуствени подсладители, които не са по-здравословна алтернатива. Европейският орган за безопасност на храните (European Food Safety Authority ) утвърди директива срещу подвеждащото твърдение. Според EFSA дори цялата захар наистина да е „естествено срещаща се“ – това не би могло еднозначно да означава, че е добре да се консумира;
Направено с истински плодове – подобни напитки са зелен сигнал за здравословни ползи за потребителите. Според здравни специалисти обаче, ако сокът не е от концентрат, често той е филтриран и пастьоризиран. В този процес витамините и минералите се унищожават и остава чиста захар без хранителна стойност.
|
Ключови думи
здравословни храни
здравословни напитки
суперхрани
кето храни
хранене