Бизнес БРОЙ /// Мениджър 06/23

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 3 / 4

Купувай със сърцето и ума

Произведения на изкуството, или повече от един начин да вложиш и да спечелиш

Автор:

Мария Василева

Снимки:

Getty Images

Купувай със сърцето и ума

Купувай със сърцето и ума

Произведения на изкуството, или повече от един начин да вложиш и да спечелиш

Купувай със сърцето и ума
quotes

Колекционирането на изкуство има правила. За съжаление у нас никой не ги следва и като резултат повечето колекции са подобни и безперспективни. По отношение на основните принципи няма много голямо значение какво колекционираш – класическо, модерно или съвременно изкуство.

В България най-разпространени са два типа колекциониране. При спонтанното събиране на творби собственикът вярва, че „има нюх“, както и че е добре „човек да се учи от грешките си“. Това са обикновено колекционерите ентусиасти, които наистина обичат изкуството, имат възможности, но това не им пречи да извършват редица вредни не само за тях, но и за художествената сцена движения. При състезателното събиране така наречените колекционери се „запалват“ помежду си и „преписват“ един от друг, като купуват подобни картини и скулптури. И двата вида са напълно непродуктивни. При първия се натрупват огромни количества излишъци, губят се енергия и финанси, а при втория се репродуцират едни и същи имена и се създава омагьосан кръг на клиширани сбирки. Обикновено това са събирачите на стари майстори, които си имат един постоянен пазар, подкрепян от търговци, галерии и аукционни къщи. Те успяват сравнително бързо да продадат и реализират печалба, но остават ограничени в определени автори и стилове.

Старо или ново изкуство?

Често задаван е въпросът какво е по-добре да се събира – старо или ново изкуство? И двете имат своите предимства и недостатъци. При класическото изкуство първоначалната цена обикновено е висока, но пък възможността за бърза продажба е реална, макар и невинаги маржът да е голям. При съвременното изкуство също има художници, които вече са с „класически“ статус и цените им могат да бъдат дори по-високи. Пазарът за тях у нас обаче е ограничен и препродажбите се осъществяват по-трудно. Важно е да се отбележи, че има български творци с международна кариера, чиито творби са конвертируеми на световния пазар. Най-яркият пример за това е Недко Солаков с цени, които отдавна надскачат очакванията на местните купувачи. За съжаление т.нар. „стари майстори“, или художниците, творили по времето на социализма, не са в обръщение извън границите на България. При съвременните млади автори цените са сравнително ниски и това е дългосрочно капиталовложение, което може да постигне своя потенциал след години и дори при следващото поколение. Но защо не? Завещаването на колекциите има сериозна символна стойност.

Повече от инвестиция

И тук стигаме до абсолютната специфика при колекционирането на изкуство. Това е рисков капитал, който зависи от много обстоятелства (макар че пазарът на изкуството показва една постоянна линия нагоре дори и особено по време на тежки икономически кризи и пандемии). От друга страна, самият процес е свързан с естетическа наслада, страст, комуникация, самообразоване, развиване на интелекта – все качества, които трудно могат да се осребрят в човешкия живот. Ако искате да дадете още смисъл на съществуването си – колекционирайте. Общуването с хората на изкуството, навлизането в този странен и богат на емоции и смисли свят ще ви открие нови хоризонти. Ще получите усещането, че сте част от общност, която е силно прогресивна, не се страхува от рискове и в идеите си върви няколко крачки напред пред всички останали.

Не е маловажен и фактът, че чрез колекционирането се подкрепя съществена част от културната сфера, която е много важен сегмент от националната идентичност. Филантропията е присъща на хората с възможности и по-важното – с широк поглед. Да бъдеш част от тази привилегирована група е достойно.

В България има огромна нужда от такава подкрепа и всеки, който поне малко осъзнава важността на културата за общото оцеляване, може да я окаже. Уверявам ви, дивидентите от подобно сътрудничество със сектора са сигурни. Друга възможност в тази посока е финансирането на онлайн проекти – това, от една страна, ще ви срещне с последните технологически новости, а от друга, ще участвате в разпространението на изкуството през широките канали на интернет пространството.

Изборът

Да се върнем обаче към колекционирането. Както казахме, най-важният елемент е намирането на точния съветник специалист. При избора на автор или произведение има прекалено много неща, които да се съобразяват, и те не са достъпни за непрофесионалния поглед. Всичко се калкулира – образование, участия в специализации и резидентни програми, работа с галерии, международни изяви, публикации, колекции и т.н. Зад всяко едно решение стои огромно знание за локалната и световната сцена, за динамиката на процесите и движението на цените. Това дава и възможност на експертите да предвиждат какво ще се случи занапред и да имат самочувствието да селектират и предлагат нови, неизвестни имена, в които си заслужава да се инвестира.

Защо препоръчвам да се колекционира съвременно изкуство? Няма по-важен момент от сегашния. Това, което се случва днес, е следствие от миналото и предопределя бъдещето. Няма друг начин да бъдете по-ангажирани с проблемите на времето си освен чрез включване в тези процеси. Съвременните художници са изключително отговорни към всичко, което става около нас. Техният нестандартен поглед много често изважда на преден план незабелязани проблеми или ги разглежда по различен начин. Да бъдеш част от личното обкръжение на тези хора е привилегия и бонус. Тъй като говорят на един език с останалата част от света, тези автори са интегрирани в международните процеси – пътуват, участват активно в световния обмен, общуват и познават правилата на играта. Това им дава много по-голям шанс да бъдат забелязани от големи галеристи, консултанти на корпоративни колекции, куратори в музеи и аукционни къщи. Затова е сигурно, че престижът и цените точно на младите художници ще растат нагоре.

Да бъдем наясно – колекционерството изисква не само пари, но и сериозна ангажираност и отделяне на време. То няма как да се случи без посещения на изложби, ателиета, разговори, четене и ограмотяване. Но пък ползата от всичко това е наистина безценна.

Ако искате да се впуснете в това начинание, което ще ви донесе много позитиви, е добре да се направи стратегически план и да се отговори на основни въпроси: количество вложени финанси (поне за пет години напред), количество вложено време, сфера на интерес, посещение на базисни международни изложби и музеи, наличие на място за съхранение, близки и далечни цели на начинанието. И най-важното – да се открие експертът, на когото ще имате доверие и който ще ви води по пътя, спестявайки ви много грешни ходове. Обикновено мантрата сред купувачите на изкуство е „купувай със сърцето“. Да, емоционалната връзка е важна, но тя ще се разгърне и обогати, когато рационално са взети правилните решения или поне е избрана вярната посока.