Бизнес БРОЙ /// Мениджър 05/24
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Икономическо времеубежище
Носталгичният маркетинг умело използва изображения, звуци, език и продукти, които напомнят на потребителите за тяхното минало
Икономическо времеубежище
Носталгичният маркетинг умело използва изображения, звуци, език и продукти, които напомнят на потребителите за тяхното минало
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
За повечето от нас базовото възприятие за икономиката е свързано с усещане за праволинеен и прогресивен процес. Считаме, че трябва да се движи напред и нагоре, за да създаваме стойност. Но не така стои въпросът с една много интересна и загадъчна част от икономиката, която през последните години със силата на миналото създава стойност и потребление в бъдещето. Икономика на носталгията е маркетингов феномен, който успява да създаде група от потребители, продукти и услуги, които са задвижени от възприятието и спомена за миналото. Отминали значими събития, политически режими, икономически и социални периоди, а дори и кризи и войни от живота през последните 80 години успяват да задвижат нова ниша в търсенето на продукти, услуги и усещания. Ако за мнозина икономиката на носталгията е просто приумица на новото общество, то в света на потреблението и консуматорското поведение тя успява да улови в мрежите си мнозина, като заедно с умовете улавя и портфейлите им.
Защо носталгия?
Носталгията е много мощна човешка емоция, която може да предизвика положителни чувства и спомени от миналото. Осъзнавайки това, днешните маркетингови модели я използват като доходоносна стратегия, насочена към потребители, които копнеят за по-прости времена и познати преживявания, продукти и дори усещания от миналото. Поколението X, хората, родени между 1965 и 1980 г., е основна цел, тъй като те са израснали в ерата на бързи социални и икономически промени, политически сътресения и кардинална смяна на икономически системи, както и редица нововъведения и открития в човешкия живот. Как носталгията се използва като икономическо оръжие да извлича пари от поколението X и какви всъщност са последиците от това явление?
Носталгичен маркетинг
Носталгичният маркетинг умело използва изображения, звуци, език и продукти, които напомнят на потребителите за тяхното минало. Връщат им приятните емоции от младостта, както и усещането за предстоящ прогрес. Носталгичният маркетинг успява умело да създаде емоционална връзка между марката и потребителя, както и чувство на доверие и лоялност към нови продукти. Той може също така да предизвика положителни асоциации и чувства като щастие, комфорт и желание за потребление.
Икономиката, експлоатираща това чувство, има потенциал да се разгърне още повече на фона на все по-застаряващото население в световен мащаб, както и на нарастващия дял на сребърната икономика (потребителите над 55 години). Поколението X е особено податливо на носталгични чувства и често се характеризира като находчиво, независимо, адаптивно и скептично. Именно то е сред първите дигитални жители, станали свидетели на появата на нови технологии и медийни платформи, които сега ние считаме за даденост.
От друга страна, поколението X също е било изправено пред много предизвикателства и несигурност в младостта си. То преживява края на Студената война, възхода на СПИН, падането на Берлинската стена, войната в Персийския залив, dot-com балона, атаките от 11 септември и финансовата криза от 2008 г.
Тези фактори допринасят за носталгията сред поколението X, което може да копнее за стабилността и простотата от детството или тийнейджърските си години.
Носталгичният маркетинг докосва подсъзнателното чувство на потребителите и им предлага продукти или услуги, които им напомнят за добрите стари времена. Например някои марки използват дизайни в ретро стил, лога, опаковки или слогани, които ни връщат към 80-те или 90-те години. Други си партнират с емблематични марки или знаменитости, които са били популярни през онези десетилетия.
Носталгична реалност
Икономиката на носталгията се базира на възприятия, които често пъти могат да бъдат съвсем лесно оборени с конкретни икономически данни. Един такъв нагледен пример, който се използва често от носталгичния маркетинг, е, че материалният жизнен стандарт на типичното американско семейство се е влошил след Втората световна война. Това е напълно погрешно икономическо твърдение, което обаче трудно се оборва в съзнанието на носталгиците.
Днес едно съвременно американско семейство не само че има достъп до всички видове технологии, които биха зарадвали и удивили хората отпреди 60 години, но също така има достъп до много повече жилища, автомобили и висше образование. Тук идва моментът, на който разчита икономиката на носталгията и който е наистина необорим. Носталгичната икономика всява объркване относно нещо фундаментално, а именно спрямо темпа на икономически растеж. Факт е, че икономиката е нараствала много по-бързо през 50-те и 60-те години на миналия век и въпреки че хората са по-богати днес, отколкото преди две поколения, ние ставаме по-богати с по-бавни темпове, което поражда и основната точка на атака на носталгичната икономика. Има нещо магично във факта, че този по-беден, но по-бързо растящ период се помни с умиление, но правилният извод, който прозира зад икономическата концепция на носталгията, е, че не е носталгията по миналото, което ни кара да потребяваме – това е нетърпението към настоящия бавен темп на растеж.
|
Ключови думи
икономика
икономика на преживяванията
маркетинг