Личен магазин и зимна пробна: Как ще се променя търговията на дребно

Личен магазин и зимна пробна: Как ще се променя търговията на дребно

За потребителите на бъдещето няма да бъде задължително  да ходят до магазина, но те ще го правят не заради покупките. Новите технологии ще помогнат за преосмисляне на търговията на дребно, убедени са визионери, анализатори и големи компании. Какво и как ще се промени?

Сложен растеж

Според анализаторите обемът на глобалния пазар на дребно почти ще се удвои до 2030 г. достигайки обем от 39,9 трилиона долара като ще расте средно с по 6,3% на година. Този растеж на индустрията ще е подпомаган от много фактори – от увеличаване на градската гъстота до развитието на анализа на данни и местното потребление.

В същото време потребителското търсене и фирмените разходи нарастват, онлайн и офлайн конкуренцията се засилва. Тези предизвикателства променят индустрията, налагайки търсенето на нови подходи и технологични решения.

Някои промени вече са видими. Но ще отнеме поне 5-10 години, за да преосмислим търговията на дребно и да създадем магазините на бъдещето.

Forrester: Преосмисляне на ценностите

По време на пандемията онлайн търговията нарасна с най-бързия си темп от 2002 г. насам, отбелязва Forrester. Според прогнозата на компанията 27% от продажбите ще се преместят онлайн до 2023 г. Това вече се отразява на отношението на аудиторията към офлайн търговията.

„Сега, когато потребителите прегърнаха удобството на онлайн пазаруването, те преосмислят целта на пазаруването“, пише Анджали Лай, старши анализатор на Forrester.

Емоционалното преживяване става важно за потребителите, а посещението в магазина трябва да бъде социално събитие. По-специално, потребителите от поколение Z ценят особено пазаруването с приятели и семейство.

Всичко това тласка компаниите да променят пазаруването. На първо място чрез преосмисляне на търговските площи и комуникациите с клиентите.

Навиците ще предсказват

Основната тенденция на следващото десетилетие в търговията на дребно е честата промяна на асортимента на магазините, бързото запълване на рафтовете с нови марки и ускоряването на процеса на покупка и връщане, смятат все повече анализатори.

Анализът на големи данни, заедно с използването на AI, ще позволи на търговците на дребно да прогнозират по-точно поведението на потребителите, продуктовите предпочитания и характеристиките на решенията за покупка. Освен това всички анализи и прогнози ще се извършват на място. Информацията за клиента и историята на покупките ще се съхраняват и обработват в облака в реално време.

Нивото на автоматизация на магазините на бъдещето ще се увеличи до появата на интелигентни рафтове с електронни етикети с цени. Огледалата с дисплей ще станат нещо обичайно, където клиентът може веднага да разбере за наличието на размери и други цветове на това, което харесва, убедени са анализаторите.

Посетителите ще бъдат преброявани и проучвани

Решенията, базирани на видеоанализа, ще се превърнат в неразделен инструмент за управление на търговското пространство в близко бъдеще. Технологията има много сценарии за приложение, например, използвайки видео анализ, можете да определите най-посещаваните места в  търговския обект и да оптимизирате откритото излагане на стоки, да изучавате посетители и да адаптирате маркетингови кампании, които се рекламират на цифрови повърхности в магазините.

Търговията на дребно като цяло е лидер сред индустриите, използващи инструменти, базирани на видео анализи, самият пазар на видео анализи нарасна с 14,2% през 2020 г. в сравнение с 2019 г.

Видео анализът също така е в състояние да формира портрет на купувач въз основа на данни за пол и възраст и да анализира емоциите на посетителите, което пък позволява да се измери тяхната удовлетвореност от услугата, добавя тя.

С помощта на видеоанализа търговските вериги могат да коригират местоположението на персонала, да използват модула за обработка на аудио поток, за да проверят как комуникират с клиентите и своевременно да изпращат служители за допълнително обучение в случай на проблеми, да променят скриптове.

Видеоанализът затваря проблемите, свързани със сигурността: той ви позволява бързо да реагирате на инциденти, да проследявате опити за достъп до вътрешни помещения и предотвратяване на кражби.

Silicon Labs: Търговците на дребно ще проследяват всеки артикул

За да направят доставките по-ефективни и винаги да поддържат нужния асортимент на рафтовете, търговците на дребно ще проследяват позицията на всеки продукт. Според предишни прогнози 65% от предприятията вече би трябвало или са в процес на внедряване на такива системи.

Това ще направи цялата верига за доставки по-прозрачна и ще ви позволи да я изградите по най-добрия начин, казват анализаторите на Silicon Labs. „Една добре разработена стратегия за проследяване на активи може също така да идентифицира производствени проблеми и да помогне на мениджърите да вземат по-добри решения за покупка“, казва компанията.

Големите продавачи ще трябва да следят хиляди, а в някои случаи и стотици хиляди единици. Почти невъзможно е да го направите ръчно. Затова търговецът на дребно ще използва цифрови системи - например с помощта на RFID тагове, които вече се внедряват в складовете.

CBInsigts: Омниканалност на следващо ниво

Разпространението на гъвкави цифрови решения вече променя пазаруването, отбелязва CBInsights. Според компанията тези промени ще продължат: концепцията за омниканалност ще абсорбира все повече и повече нови елементи.

Сега омниканалният подход включва взаимодействие с купувача, където е удобно за него: по телефона, в месинджъра, социални мрежи, магазини, пунктове за издаване. При това това историята на контактване и предпочитанията се запазват при преминаване от един канал към друг.

Следващата стъпка е интегриране на този модел на лична комуникация и експертна поддръжка с помощта на мобилни платформи. Те ще позволят на търговците да установят личен контакт с купувача още преди той да влезе в магазина и да купи стоката.

Например, те могат да информират клиента, че нови артикули от любимата им марка са в наличност. А след това да се уговори среща със стилист в магазина. Според CBInsights използването на такива решения може да увеличи броя на клиентските транзакции с 25%.

Gartner: Сърфирането в онлайн магазини ще остане в миналото

Днес в света има около 650 милиона представители на „AI поколението“. Те са родени след 2010 г., когато вече започнаха да се появяват технологиите за изкуствен интелект.

В следващите десет години те ще започнат да харчат пари. Но за разлика от по-старите потребители, това поколение няма да губи време в разглеждане на оценки и рецензии. И няма да му се налага да търси най-добрата цена.

Основното им очакване от пазаруването е предварителен подбор на най-интересните оферти, казва Робърт Хету, вицепрезидент на анализите на дребно в Gartner.

Според неговата прогноза до 2025 г. 10-те най-големи световни търговци на дребно ще внедрят AI за такъв подбор. На потребителя вече няма да му се налага да разлиства дълго страниците в онлайн магазините за дълго време. Вместо това той ще получи компактен подбор от необходимите му стоки. Хету е убеден, че магазините без системи за предварителен подбор просто няма да оцелеят в конкуренцията и ще отпаднат от пазара.

Kantar Consulting: "Умният дом" отива в супермаркета

Към 2030 г. системата за "умен дом" ще участва активно в пазаруването, казва Дейвид Маркът, старши вицепрезидент на Kantar Consulting.

Сега домашните джаджи очакват команди от потребителя и работят, като правило, отделно един от друг. Според Маркът новият модел умен дом ще бъде напълно интегриран и ще се научи да се грижи за хората. На първо място - за възрастните хора.

За целта надеждни магазини и аптеки ще бъдат свързани към интелигентния дом. Те ще отговарят на заявки за снабдяване с хранителни стоки, лекарства (включително рецепти), ще викат специалисти за ремонт на домакински уреди или медицински изделия.

В резултат на това много потребители ще могат да прекарат старините си у дома, без да се местят при роднини или старчески домове. А търговците на дребно - да задържат клиентите си за по-дълго.

Data Clarity: Витрините ще се свързват със смартфоните

Витрините ще станат интерактивни, пише Data Clarity в своята прогноза Retail 2030. Според компанията не само препоръките, но и съдържанието ще бъдат персонализирани в търговията на дребно.

Смартфоните вече правят възможно смесването на цифрово и физическо пространство и създаване на анимирано съдържание благодарение на QR кодове и връзки. Например Adidas създаде интерактивна витрина в магазин в Нюрнберг, чрез която можете да разглеждате продукти и да правите поръчки.

Data Clarity предполага, че до 2030 г. витрините ще работят свръзано със смартфони. А визуалното съдържание ще се персонализира според предпочитанията и поведението на конкретен посетител. Всичко това ще позволи на търговците да оптимизират наетите площи и да печелят повече.

Снимка: Shutterstock

Всеки ще има свой личен магазин

„Добре дошли в един слънчев априлски ден на 2029 г. в Далас. Имате планирана вечеря за набиране на средства за утре, но нямате какво да облечете. Последното нещо, което искате да направите, е да прекарате този ден в мола“, си представя бъдещето предприемачът и визионер, ръководител на фонда X-Prize, Питър Диамандис.

Той е сигурен, че през 2029 г. проблемът с гардероба определено ще бъде решен, без да посещавате търговския център. За всеки потребител ще бъдат създадени виртуални копия на тялото. Той не трябва да ходи никъде: просто ще е достатъчно да си постави VR слушалки и да каже на AI ​​​​асистента си, че е време да си купи избрания от него модел за утрешното събитие.

След това потребителят незабавно попада във виртуалния магазин за дрехи. Всъщност това е личният му магазин. Почти всеки дизайнер и стил на планетата е представен тук. Всяко нещо не само отговаря на размера му, но пасва идеално: то е специално отпечатано в 3D режим за купувача.

Диамандис смята, че цената на такъв гардероб ще бъде по-достъпна от модерните дрехи, ушити по обичайния начин. В изцяло дигиталната ера, която той описва, почти няма посредници. Следователно нещата струват „по-малко от половината“ от това, което днешните потребители плащат за тях.

Euromonitor International: Ще се появяват пробни със зимен климат

Много футуристични прогнози за развитието на ритейл сектора се основават на факта, че търговията на дребно ще стане напълно виртуална. Но не всички експерти са съгласни с това.

„През 2040 г. физическите магазини ще продължат да играят своята роля и техните характеристики ще се развиват“, пише Euromonitor International в доклада Commerce 2040.

Според прогнозата на компанията, в магазините ще бъде възможно не само да получите експертен съвет и да закупите стоки, но и да ги тествате на практика преди покупка. Сред иновациите е възпроизвеждането на условията, при които се използват дрехите и обувките. В магазините ще бъдат създадени специални студени зони, където купувачът може да пробва и тества зимните дрехи. А за спортни обувки, например, ще бъде възможно да се организира тест в реални условия.

Парите за покупка ще бъдат автоматично превеждани от сметката на клиента, когато той напусне магазина.

„Напредналите търговци на дребно ще използват технологиите, за да се борят с неудобствата на потребителя и в същото време да се възползват от вроденото му любопитство и желание да видят, усетят и тестват продукта“, обещават авторите на доклада.

Без технологии няма да се получи

Образът на търговията на дребно на бъдещето включва сериозни инвестиции в нови технологични решения. Без тях шансовете за успех в индустрията драстично намаляват. Според Retail Systems Research позицията на една компания на пазара е тясно свързана с нейното отношение към иновациите.

79% от лидерите в индустрията казват, че техният борд на директорите непрекъснато изисква иновативни идеи, за да задоволи клиентите. За средните и изоставащите търговци на дребно тази цифра е само 44%.

От McKinsey подчертават, че технологиите са незаменима част от стратегията на компаниите, които се борят за печалба. Освен това говорим не само за трансформиране на клиентското изживяване, но и за намаляване на разходите чрез автоматизация и дигитализация. „Икономиите от технологията могат да бъдат критични за компенсиране на нарастващите разходи и да се използват за подобряване на предложението за стойност“, заключават анализаторите.

По материали от чуждестранни медии

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ