Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Ройтерс : Иран и негови протежета в Ирак печелят $1 млрд. годишно от контрабанда на мазут
Сложна мрежа за контрабанда на мазут, която според някои експерти генерира най-малко 1 милиард долара годишно за Иран и неговите подставени лица, процъфтява в Ирак, откакто премиерът Мохамед Шиа ал Судани встъпи в длъжност през 2022 г. Това съобщи Ройтерс, като се позова на свои източници.
Операцията използва правителствена политика, според която Ирак разпределя мазут за асфалтови заводи на силно субсидирани цени и включва мрежа от компании, групи и лица в Ирак, Иран и страните от Персийския залив, според пет източника на Ройтерси три доклада на западното разузнаване.
Съгласно схемата някъде от 500 000 до 750 000 метрични тона тежко гориво (HFO), включително мазут с високо съдържание на сяра (HSFO) - еквивалентно на 3,4 милиона до 5 милиона барела петрол - се отклонява от заводите всеки месец и се изнася, предимно в Азия, казаха източниците на Ройтерс.
Обхватът на контрабандата на мазут след идването на власт на Судани и участието на множество субекти в Ирак в незаконната търговия не са докладвани досега.
Иран гледа на своя съсед и съюзник Ирак като на "икономически бели дробове" и има значително военно, политическо и икономическо влияние там чрез мощните шиитски милиции и политически партии, които подкрепя. Той също така доставя твърда валута от Ирак чрез износ и избягва санкциите на САЩ чрез своята банкова система, казват иракски и американски служители.
Докато Багдад деликатно балансира ролята си на съюзник както на Вашингтон, така и на Техеран от години, като се очаква новоизбраният президент Доналд Тръмп да заеме твърда позиция по отношение на опитите на Иран да заобиколи санкциите на САЩ, дейностите му в съседен Ирак се очаква да се увеличат проверка. От двата основни маршрута, по които мазутът се изнася от Ирак, единият включва смесването му с подобен продукт от Иран и представянето му като чисто иракски, помагайки на Техеран да избегне строгите санкции на САЩ върху износа на енергия, поясниха източниците на Ройтерс.
Другият включва износ на мазут, който първоначално е бил предназначен за програмата за субсидиране, като се използва фалшива документация, за да се прикрие произходът му.
Иран печели пряко от първия маршрут. Иранският мазут обикновено се продава с отстъпка поради санкции, но може да го продаде на по-висока цена, ако бъде представен като иракски. Междувременно вторият маршрут облагодетелства подкрепяните от Иран милиции в Ирак, които контролират схемата за контрабанда.
Три източника оцениха колко са донесли и двата маршрута въз основа на предположения за търгуваните обеми и относителните цени. Техните оценки варират от 1 милиард долара годишно до над 3 милиарда долара.
Незаконната търговия потенциално излага иракските институции и длъжностни лица на риск от санкции на САЩ за подпомагане на Иран и някои иракски служители са загрижени, че администрацията на Тръмп може да ги атакува.
Въпреки това, иракските лидери разчитат в голяма степен на подкрепата на влиятелни, подкрепяни от Иран шиитски групи, за да останат на власт, което ги затруднява да се справят с незаконни дейности, като контрабандата на мазут, казаха източниците.
Офисът на Судани не отговори на искания за коментар относно търговията, риска от санкции или опитите на правителството да ограничи бизнеса.
"В радара на Вашингтон"
Доходоносната контрабанда и нейните връзки с Иран и лица под санкциите на САЩ вече са на радара на Вашингтон. Темата се появи в дискусии между американски официални лица и Судан, когато иракският премиер посети Съединените щати през септември, каза един от източниците.
Запитан от Ройтерс дали е била повдигната тема за контрабанда, служител на Държавния департамент каза: „Въпреки че не коментираме конкретни дискусии, можем да потвърдим, че Департаментът е подчертал с нашите иракски колеги вредите от незаконната търговия и нашата подкрепа за прозрачно предлагане на петрол на пазара ."
Министерството на финансите на САЩ не отговори на въпроси относно търговията с мазут или дали иракските организации и служители са изложени на риск от санкции.
Санкциите на САЩ срещу Иран са главно в отговор на ядрената му програма и подкрепата му за групи в Близкия изток, които САЩ смятат за терористични организации, включително Хамас в Газа, Хизбула в Ливан и хусите в Йемен.
Докато Вашингтон оказва натиск върху иракските служители да преустановят дейностите в полза на Иран, влиянието на Техеран е дълбоко.
Централна част от контрабандната операция е иракската шиитска група Asaib Ahl al-Haq (AAH), паравоенна сила и политическа партия, която в началото подкрепяше Судани и ключов член на блока, който го номинира за министър-председател, според петимата познати по въпроса и трите доклада.
Констатациите в докладите, разгледани от Ройтерс, се основават на широк кръг източници в Ирак и неговите правителствени служби, които не са идентифицирани.
Подкрепен от Корпуса на гвардейците на ислямската революция на Иран (IRGC), AAH беше включен в апарата за сигурност на Ирак през 2018 г. и сега също има 16 членове на парламента.
Хазали беше санкциониран от Вашингтон, отваря нов раздел през 2019 г. за предполагаемата роля на AAH в сериозни нарушения на човешките права, свързани с убийството на протестиращи в Ирак през същата година и друго насилие, включително нападение от 2007 г., при което бяха убити петима американски войници.
Хазали се подигра на санкциите, като каза във видео, публикувано на X два дни по-късно, че е бил лично наранен, че на Вашингтон е отнело толкова време да го санкционира.
Как работи схемата
Докато контрабандата на мазут съществуваше преди Судани да дойде на власт през октомври 2022 г., тя се усложни и стана по-формализирана, откакто той встъпи в длъжност, казаха петте източника. Иракският износ на мазут е на път да достигне исторически връх над 18 милиона тона тази година, според източници от индустрията и данни от проследяване на кораби, повече от два пъти износа през 2021 г.
За да създадат излишък от мазут за износ, някои от асфалтовите заводи, участващи в мрежата, надценяват нуждите си, когато искат официално разпределение на мазут. Други съществуват само по име, което означава, че всичките им средства могат да бъдат отклонени за износ, според петте източника и разузнавателни доклади.
Централна част от схемата е Държавната компания за минна промишленост, която управлява асфалтови заводи като съвместно предприятие с частни компании, казаха източниците. Първоначално е създаден, за да стимулира местните индустрии, като например производството на фланкоат, асфалтов хидроизолационен материал, използван в строителството. Държавната фирма беше посочена в един от докладите на западното разузнаване като попадаща под строг контрол на AAH по време на управлението на Судани и използвана за износ на големи количества HSFO. Al-Thager Asphalt Industries Factory, едно от предприятията на държавната минна компания според нейния уебсайт, се използва от AAH като място за съхранение на мазут, се казва в доклада на разузнаването. Някои от заводите, за които се твърди, че участват, са контролирани от AAH или Катаиб Хизбула, друга иракска милиция, подкрепяна от Иранската революционна гвардия и определена като терористична организация, отваря нов раздел от Вашингтон, се казва в доклада на разузнаването.
В предишен опит да ограничи търговията, предшественикът на Судани Мустафа ал-Кадхими нареди преразглеждане на действителния оперативен капацитет на асфалтовите заводи, намали разпределението им и повиши цената на субсидираното гориво до 220 долара на тон от 70 долара, според двама от източниците и докладите на разузнаването.
Ройтерс не можа да определи какво е предизвикало репресиите.
През януари 2023 г., няколко месеца след като Sudani пое управлението, цената беше намалена до $100-$150 за тон, далеч под пазарната цена за износ, оценена някъде между $300 и $500. Колкото по-ниска е цената на субсидираното гориво, толкова по-висок е маржът на печалба при износа му на международния пазар.
Правителството на Судани също така разшири лицензирането на асфалтови заводи, за да включи 37 нови проекта, почти удвояване на индустрията почти за една нощ, каза един от източниците. Всички източници казаха, че някои от проектите са фиктивни, което предполага, че са просто трикове за получаване на разпределение на мазут за износ.
Разпределението на мазута се определя от офиса на Sudani чрез неговото Национално оперативно командване (PM-NOC). След това Компанията за петролни продукти и дистрибуция (OPDC) получава задачата да обработва заявки за движение на гориво, които включват номера на превозни средства, обеми на товара и спецификации, както и идентифицираща информация за всеки шофьор и камион. Движенията на мазута се преглеждат от PM-NOC и се одобряват с бележки, които позволяват на камионите да преминават през различни контролно-пропускателни пунктове, обслужвани от петролната полиция на Ирак, казаха трима източника.
Смесен с иранско гориво
Веднъж отклонен от заводите, мазутът поема по един от двата маршрута, като и двата включват подправена документация, казаха петимата източника.
Част от иракското гориво се изнася директно през южните пристанища на Ирак с фалшифицирани документи, изброяващи го като други продукти, като вакуумни остатъци или фланкоат, и двата странични продукта от рафинирането, които могат да бъдат изпратени законно.
Държавната минна компания, която притежава мрежа от съоръжения за смесване на мазут в Ирак, е упълномощена да транспортира мазут между тях и да изнася флакоат, се казва в един от докладите на разузнаването.
Вторият маршрут включва смесването на незаконното гориво с подобно иранско гориво и представянето му като чисто иракско, отново с фалшифицирани документи, за да се помогне на Техеран да избегне строгите санкции, наложени от западните държави върху неговия енергиен износ.
Южният иракски град Басра се очертава като сърцето на операциите по смесване, като пристанищата на Хор Ал Зубаир и Ум Каср са ключови точки за износ на незаконното гориво, казаха петте източника.
Смесването се извършва от иракски инженери, обикновено по време на прехвърляне от кораб на кораб, а след това мазутът се изпраща до клиенти главно в Азия, се казва в два от докладите на разузнаването.
Операцията се улеснява от приликата между иракските и иранските сортове мазут и е трудно да се определи научно, че смесването е станало след факта, каза един от хората.
През юли правителството на Судани повиши цената на субсидирания мазут до 369 долара за тон, препоръча намаляване на разпределението на асфалтовите заводи до около 60% от капацитета им и също така нареди преглед на действителния им капацитет.
Ройтерс не успя да определи защо правителството е започнало прегледа или резултата, но източници на агенцията казаха, че този ход е опит на правителството да се дистанцира от контрабандната операция.
Субсидираните цени се понижават постепенно от август и сега са от 228 до 268 долара за тон.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.