Инвеститорите залагат, че Мъск и Tesla ще натрупат състояние при Тръмп, въпреки че заплахите нарастват

Инвеститорите залагат, че Мъск и Tesla ще натрупат състояние при Тръмп, въпреки че заплахите нарастват

За феновете на Илон Мъск това е залог за половин трилион долара. С толкова нарасна пазарната стойност на Tesla на фондовия пазар след президентските избори в САЩ. Производителя на автомобили дори продължи главозамайващия си възход на пазара през последните дни, въпреки разочароващия финансов отчет, който би потопил акциите на почти всяка друга компания.

Инвеститорите се обзалагат, че президентът Доналд Тръмп повече ще помогне на компанията на Мъск, отколкото ще ѝ навреди с плановете си да съкрати редицата регулации на Вашингтон и да наложи мита, за да постигне своето с ключови търговски партньори.

По-малко регулация? Фантастично. Търговска война? Няма нищо страшно.

„Това ще бъде златна епоха за Tesla и Мъск“, каза финансовият анализатор на Wedbush Securities Дан Айвс.

Инвестирането в Tesla отдавна е рисков залог. Не много хора очакваха Мъск да изгради успешна компания за електрически автомобили, а още по-малко да я превърне в най-ценния производител на автомобили в света, а самият той да стане най-богатият човек в света. Най-новият залог обаче изгледа още по-рискован, пише Бърнард Кондон за YahooFinance.

Мъск казва, че истинската стойност на компанията се крие в бъдещето на роботите на Tesla – хиляди от които очаква да са на пазара до края на годината, и в технологията за автономно управление на автомобили.  Той обеща по време на конференцията на Tesla за инвеститори през юни в Остин, Тексас, да започне да предлага роботиксита в цялата страна до края на следващата година.

Всичко това ще се ускори под президентството на Тръмп, или поне така гласи наративът, предвид фактът, че американският президент даде на Мъск офис в Белия дом и го направи ръководител на новия отдел за правителствена ефективност, натоварен със свиването на размера на държавната администрация.

Новият транспортен секретар на Тръмп, който може да окаже голямо влияние върху Tesla, предимно се придържа към сценария. Шон Дъфи обеща да намали прекомерната регулация на производителите на автомобили, както и да излезе с единен набор от федерални правила за технологиите за самоуправление, които да заменят индивидуалните норми от щат по щат, която според Мъск възпрепятстват развитието на технологията

Може би по-важното е, че Тръмп смекчи позицията си спрямо Китай – голям пазар за Tesla, налагайки на страната допълнителни мита от 10% от събота, вместо 60%, както заплашваше по време на предизборната си кампания. Все пак решението на Тръмп да наложи мита на Канада и Мексико, както и на Китай, ще засегне Tesla.  Тръмп също така обеща да направи други неща, които ще навредят на бизнеса на Мъск.

Tesla доставя много от своите части от чужбина и затова решението на Тръмп да наложи 25% мита на Канада и Мексико ще удари тежко компанията, ако останат в сила.

Тръмп също обеща да премахне федералната данъчна отстъпка от 7500 долара, предназначена да накара хората да купуват електрически превозни средства. Той също така ще понижи стандартите за емисии, потенциален удар върху бизнеса на Tesla за продажба на „регулаторни кредити“ на производители на автомобили, които замърсяват повече и не отговарят на изискванията. Tesla продаде такива кредити на стойност 692 милиона долара през последните три месеца на 2024 г. – 60% скок спрямо предходната година.

Също така не е ясно дали администрацията на Тръмп ще спре разследванията срещу Tesla, и то по-специално за технология, която компанията нарича Full Self-Driving (Пълно самоуправление). Това название засега е доста объркващо, тъй като превозните средства може да изискват човешка намеса във всеки един момент.  През октомври Националната администрация за безопасност на движението по магистралите на САЩ стартира най-новата от няколкото разследвания на технологията, след като получи доклади за катастрофи при условия на ниска видимост, включително такава, при която загина пешеходец.

Министърът на транспорта Дъфи обеща на сенаторите по време на изслушване по-рано този месец, че ще позволи разследванията на Tesla да следват фактите - конкретно обещавайки да се отхвърли всякакъв политически натиск, за да се отнася леко към „първия приятел“ на президента.

Мъск ще се нуждае от всички регулаторни облекчения и други екстри, които може да получи от Тръмп.

В началото на януари Tesla каза, че продажбите са спаднали през 2024 г. за първи от повече от дузина години, тъй като конкуренти като BMW, Volkswagen и китайския BYD излизат с конкурентни електромобили и крадат пазарен дял.

След това в сряда Tesla съобщи, че приходите, печалбите и други ключови показатели за финансовото състояние за последното тримесечие на 2024 г. не отговарят на очакванията на анализаторите. Акциите така или иначе се покачиха.

„Нещата, които биха навредили на други производители на автомобили, изглежда не оказват влияние върху Tesla“, отбелязва анализаторът на Morningstar Сет Голдстийн.

Освен бизнеса, акционерите на Tesla трябва винаги да следят с едно око самия изпълнителен директор. Напоследък това означава анализиране на заходите на Мъск в политиката.

В Европа, основен пазар за неговите автомобили, Мъск подкрепи крайнодясната „Алтернатива за Германия“ и нарече британския премиер Киър Стармър „зъл тиранин“, който управлява „тиранична полицейска държава“.

В деня на встъпването в длъжност в САЩ Мъск направи жест с ръка по време на реч, който мнозина изтълкуваха като нацистки поздрав. Той се присмя на критиките, но въпреки това реакцията беше гневна. В Германия образ на Мъск, който прави поздрава, беше прожектиран върху огромната фабрика на Tesla край Берлин в знак на протест. В Италия комунистическа младежка група окачи изображение на Мъск с главата надолу на същия площад в Милано, където в миналото безжизненото тяло на фашисткия диктатор Бенито Мусолини е било закачено с главата надолу.

„Колко от тези купувачи на Tesla са съгласни с Мъск?“ каза Фелипе Муньос, старши анализатор в автомобилния изследовател Jato Dynamics. „Не виждам смисъл да отчуждавам потенциални клиенти.“

Мъск също така рискува да ядоса регулаторите в Европа, които той се надява скоро да одобрят използването на технологията за самоуправление в региона.

Ако инвеститорите започнат да губят вяра в Мъск, това е дълъг път надолу.

Самото увеличение на акциите на Tesla след изборите възлиза на повече от годишното икономическо производство на 160 държави. Общата пазарна стойност на Tesla е нараснала до около 1,3 трилиона долара – повече от стойността на General Motors, BMW, Ford, Ferrari, Porsche и дузина други топ производители на автомобили, взети заедно.

Мъск смята, че ако не друго, акциите трябва да бъдат по-високи.

„Виждам път Tesla да стане най-ценната компания в света“, каза той в сряда. „Има път, при който Tesla струва повече от следващите пет компании взети заедно.“

Това би означавало тя да надмине компании като Microsoft, Apple и Nvidia. В момента Tesla е седмата най-ценна компания в S&P 500.

Айвс от Wedbush е съгласен, че акциите могат само да вървят нагоре оттук нататък.

„Залогът за вековете, който Мъск направи, беше на Тръмп“, добави той.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ