Стойността на марката Tesla e намаляла с $15 млрд. през 2024 г.

Стойността на марката Tesla e намаляла с $15 млрд. през 2024 г.

Стойността на Tesla е намаляла  с 26% през 2024 г., което е втори пореден годишен спад, като сред факторите са застаряващата гама от автомобили и „антагонизмът“ на главния изпълнителен директор Илон Мъск, според изследователската и консултантска компания Brand Finance, предаде CNBC.

Стойността на марката Tesla сега се оценява на 43 млрд. долара, което е спад от 58,3 млрд. долара в началото на 2024 г. и 66,2 млрд. долара в началото на 2023 г., посочва фирмата в годишната си класация. Toyota  е най-ценната марка при автомобилите със стойност на бранда от 64,7 млрд. долара, а Mercedes е близо до нея с 53 млрд. долара, установиха изследователите.

Brand Finance, базирана в Лондон, провежда цялостни потребителски проучвания и анализира финансовите данни на хиляди компании, като разглежда приходи, лицензионни споразумения, маржове и други, за да оцени паричната стойност на марките. Оценките включват корпоративни марки и подмарки, свързани с отделни продуктови линии.

Като част от тазгодишната класация на фирмата, Brand Finance анализира отговорите на около 175 000 респонденти от проучвания в цял свят, включително около 16 000 души, които са споделили мнението си за Tesla.

Резултатите показват, че начинът, по който потребителите възприемат Tesla е много различен от оценката на Уолстрийт.

Цената на акциите на Tesla се повиши с 63% през миналата година и достигна рекордна стойност през декември, след като инвеститорите погълнаха акциите след изборната победа на Доналд Тръмп през предходния месец. Мъск допринесе с 277 млн. долара за победата на Тръмп и други републикански кандидати и е готов да окаже влияние в администрацията в полза на своите компании.

Що се отнася до широката общественост, главният изпълнителен директор на Brand Finance Дейвид Хай казва, че политическата реторика и публичната личност на Мъск имат своите недостатъци.

„Има хора, които го смятат за прекрасен, но и много, които не го смятат за такъв“, казва Хай. „Ако купувате електромобили, неговата личност е много вероятно да повлияе на мнението ви дали искате да купите някой от автомобилите на компанията му, но това е само един от многото фактори.“

По ключови показатели като „разглеждане“, „репутация“ и „препоръка“ оценките на Tesla са се понижили повсеместно на основните пазари, на които тя има заводи и продава автомобилите си - САЩ, Европа и Азия, установи Brand Finance.

Оценката за разглеждане показва дали хората биха обмислили да купят от дадена марка. Оценката на репутацията показва колко високо оценяват респондентите марката средно по скалата от 1 до 10. А показателят за препоръка показва дали е вероятно хората да се изкажат положително за дадена марка.

Tesla отбеляза значителен спад в оценките си в Европа, където оценката й за обмисляне спадна от 21% на 16% средно за периода 2024-2025 г.

Конкурентите Mercedes и BYD изпреварват Tesla особено по отношение на оценките за разглеждане и препоръка извън САЩ.

Въпреки това Tesla запазва висок резултат за лоялност от 90% в САЩ. Това означава, че клиентите, които вече са притежавали автомобил Tesla, вероятно ще продължат да го управляват през следващите 12 месеца. Но оценката за препоръка на Tesla в САЩ е спаднала от 8,2 от 10 на 4,3.

Хайг заяви, че намаляващите оценки на Tesla и стойността на марката са знак, че „притегателната сила на компанията отслабва“. Според него съществува риск „Tesla да не може да продава толкова много продукти и да не може да продава на толкова високи цени, както преди“.

Brand Finance оценява и други марки, ръководени от Мъск, включително X, аерокосмическия и отбранителен изпълнител SpaceX и за първи път бизнеса на SpaceX със сателитен интернет Starlink.

Общата стойност на марката X е спаднала с 26% до 498 млн. долара от 673 млн. долара, изчислява фирмата. Обикновената осведоменост за марката X е спаднала от 2022 г., когато компанията все още е била известна като Twitter, от 94% до 78% днес на международно ниво. Преди Мъск да поеме управлението и да я преименува, през 2022 г. стойността на марката Twitter е била 5,7 млрд. долара.

Според Brand Finance промяната на името е довела до част от общия спад, но също така и до загуба на потребители, рекламодатели и приходи от реклама.

„Twitter беше много известен, много харесван и привличаше много реклами“, казва Хай. „За една нощ, когато той го промени на X, според нашите данни, това намали стойността с около 75%. Тя падна веднага и продължи да пада.“

За SpaceX, която Brand Finance започна да оценява в началото на 2024 г., стойността на марката на компанията се е увеличила с 11% до 3,8 млрд. долара. Около 45% от хората в САЩ, които са отговорили на проучването, са запознати със SpaceX, което е висок рейтинг за компания от аерокосмическия и отбранителния сектор.

Вече имаше тревожни признаци. Доставките на Tesla за 2024 г. са намалели с около 1% до 1,79 млн. броя, въпреки че търсенето на електрически автомобили с батерии се е увеличило в световен мащаб. В САЩ пазарният дял на Tesla при електромобилите спадна до 49% от 55% година по-рано, според данни на Cox Automotive. 

Според Brand Finance индексът за силата на марката Tesla също е спаднал от малко над 80 на малко под 65. Резултатът показва колко добре се справя марката в сравнение с конкурентите си по нематериални показатели.

„Освен ако Tesla не успее да предложи цяла гама от нови продукти, които наистина да развълнуват потребителите, и ако не успее да смекчи част от антагонизма, предизвикан от нейния лидер, тя ще бъде разглеждана като преминала своя пик и ще започне да върви надолу“, каза Хай.

Brand Finance ще публикува своето проучване Global 500 2025 за най-ценните марки в света в Давос, припомня CNBC.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ