Френската индустрия за производство на шампанско на прицел в търговската война 

Френската индустрия за производство на шампанско на прицел в търговската война 

Френската индустрия за шампанско се подготвя за сериозен удар, след като в четвъртък президентът на САЩ Доналд Тръмп заплаши да наложи мита в размер до 200% върху европейския алкохол, ако новите 50% мита на ЕС върху бърбъна не бъдат отменени.  

 САЩ са най-големият клиент на Франция по отношение на износа на шампанско, като през миналата година отвъд Атлантическия океан са изпратени 25 млн. бутилки.  

 През 2024 г. Франция е изнесла за САЩ вина и спиртни напитки на стойност 3,8 млрд. евро, което представлява една четвърт от общия ѝ износ. 

 Заплахата на Тръмп в ескалацията на трансатлантическата търговска война предизвиква паника сред работещите във вече отслабения сектор на шампанското, посочва Euronews. 

Продажбите на шампанско намаляват вече повече от две години, тъй като изморените от инфлацията потребители както във Франция, така и в чужбина ограничават покупките си поради нарастващите цени.  

 Общият брой на износа на шампанско е намалял с близо 10 % през миналата година. В страната търсенето на напитката също спадна с 8 %. 

Алтернативите набират популярност 

Регионът също се бори с изменението на климата и екстремните метеорологични явления, като силни горещини и ранно измръзване.  

Това води до по-малки реколти за лозарите, което допълнително повишава цената на шампанското.  

Това е тенденция, която Аньес Барако, собственичка на магазин за вино в североизточната част на Париж, забелязва през последните няколко години. 

„Продавам шампанско, но през последните две години цените се повишиха много и клиентите ми обръщат гръб“, казва тя пред Euronews.  

„Когато за първи път отворих магазина преди петнадесет години, най-евтиното ми шампанско струваше около 20 евро. Днес го продавам за 27 евро, защото орязах маржа на печалбата си, когато можех да го продавам за повече“, обяснява тя. 

Вместо това, твърди тя, клиентите ѝ се насочват към други алтернативи на пенливите напитки, като пенливото вино Vouvray, което продава за около 10 евро.  

  „Това е моят бестселър. И по стечение на обстоятелствата не е скъпо“, възкликва тя.   

Други по-достъпни алтернативи като италианското просеко, испанската кава и френските пенливи вина застрашават сектора на шампанското както на местния, така и на международния пазар. 

Време за промяна 

Според Жан-Мари Карден, икономист и експерт в областта на винопроизводството, всичко това е така необходимият сигнал за събуждане на сектора на шампанското.  

„Може би трябва да приемем факта, че шампанското, което в продължение на няколко десетилетия се радваше на своеобразен монопол, вече не е в това положение, независимо дали става въпрос за френския пазар с възхода на креманта (б.р. вид пенливо френско вино) или за международния пазар, където кава и просеко вече се конкурират с шампанското“, казва той. 

„Мисля, че пътят напред за сектора несъмнено минава през леко обновен маркетингов подход“, каза той. 

Засега както ЕС, така и Франция изглежда не желаят да отстъпят в трансатлантическия търговски спор. 

Френската федерация на количествата на вино и спиртни напитки заяви, че им „омръзнало систематично да бъдат жертвани“ в търговски войни. 

Но френският министър на търговията Лоран Сен-Мартен заяви в четвъртък, че страната му ще „отвърне на удара”. 

„Няма да се поддадем на заплахи и винаги ще защитаваме нашите индустрии“, написа той в социалната мрежа Х. 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ