Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Deutsche Bank има план за съживяване на германската индустрия: превръщането на автомобили в танкове

Повече от век Германия е металното сърце на Европа. От нейните фабрики се появиха двигатели, които ревяха с прецизност, каросерии, които се противопоставиха на вятъра, и автомобили, които определиха една цяла ера. Но следите от гуми по асфалта започнаха да избледняват. Там, където някога са били сглобявани милиони превозни средства, днес се трупат уволнения и се повдигат въпроси за едно несигурно бъдеще, изпълнено с опасности. Китай започва да налага хватката си върху автомобилния пазар с желязна ръка, а САЩ вече не искат да се грижат за Европа, така че Германия е призована да пренасочи индустриалния си талант към друга цел: защитата на Стария континент.
Идеята, която допреди няколко години би изглеждала провокативна (и по всяка вероятност много непопулярна), набира сила: трансформиране на част от автомобилната инфраструктура на Германия (и други западащи индустрии) в авангардна военна машина.
Според доклад, публикуван преди няколко дни от Deutsche Bank, Германия е изправена пред „твърде малка отбранителна индустрия и излишък от празни автомобилни фабрики“. Сега за първи път имате историческа възможност да разрешите и двата проблема едновременно.
Въпреки че напоследък имаше вълна от критики поради загубата на конкурентоспособност и прекомерното съсредоточаване на мощната национална индустрия върху автомобилната индустрия, например, по-голямата част от инвестициите в научноизследователска и развойна дейност (R&D) са отишли в автомобилната индустрия - прогнозите на някои анализаторски фирми бяха унищожителни.
Доклад на Capital Economics, публикуван преди няколко месеца, изчислява, че общото производство на автомобили в Германия ще намалее с 20% през следващото десетилетие. Тоест една пета от колите, произведени в Германия, ще бъдат „заличени от картата“. Жестоката китайска конкуренция, по-ниското търсене в азиатския гигант и по-високите вътрешни разходи за труд оказаха своето влияние, а сега беше добавен последният удар от митата на Доналд Тръмп - решение, което беше особено вредно за сектора.
Оттук и значението на този тласък за европейско превъоръжаване и значението му като „сребърен куршум“ за автомобилната индустрия, която вече е в затруднение от 2017 г. и е сериозно засегната от пандемията. Заглавията, че Фолксваген, националната емблема, обмисля да затвори заводи на германска земя за първи път от повече от 80 години, предизвикаха национален смут и своеобразен катарзис.
Освен това този обрат отново би бил демонстрация на германската търговска дързост. Германците бяха там, когато европейската мечта беше да караш Audi или BMW. Сега Европа навлиза в нова ера, в която сигурността придобива по-голяма стойност: германските фабрики трябва да са там, за да предоставят танковете и оръжията, които техните партньори изискват. Ако автомобилите „произведени в Германия“ бяха синоним на качество и надеждност, сега танковете „произведени в Германия“ биха могли да заемат това място. Това от своя страна може да е лекът за тази „болна“ икономика, която така и не намира пътя към растежа.
Цифрите говорят сами за себе си. През 2023 г. продажбите на оръжия от големи германски компании възлизат на едва 0,2% от БВП. За разлика от тях, автомобилната индустрия представляваше 5% от БВП и даваше работа на десет пъти повече хора. Производството на автомобили обаче е спаднало с 31% от пика си през 2011 г., оставяйки заводите да работят с 25% капацитет, със 100 000 работни места в риск и сметка за преструктуриране до 10 милиарда евро.
Deutsche Bank изчислява, че преобразуването на част от този капацитет в сектора на отбраната би могло значително да намали разходите за тази корекция, като същевременно се обърне внимание на спешна необходимост: превъоръжаване на Германия и укрепване на нейната стратегическа автономия.
„Търсенето изглежда е готово да расте“, отбелязват анализаторите, цитирайки както попълването след рекорден износ за Украйна, така и необходимостта от възстановяване на запасите, изгубени през последните десетилетия.
Факторът, който променя играта
Конституционната промяна, одобрена тези седмици, която позволява неограничени заеми за разходи за отбрана над 1% от БВП, беше основна промяна. Докладът на германската банка го описва като „промяна на играта“, която ще позволи разходите да се увеличат до 3,5% от БВП до 2028 г. Това представлява над 170 милиарда евро допълнителни разходи само за три години. Ново правителство на национален консенсус между консерватори и социалдемократи, ангажирани да направят „всичко необходимо“ за защита на мира, положи основата за тази трансформация.
Някои знаци вече се появяват. Отбранителният гигант Rheinmetall планира да увеличи оборота си пет пъти до 50 милиарда евро за пет години и да наеме още 8000 души.
Но ако погледнем към други „спомагателни“ индустрии, синергиите са налице: индустриална дисциплина, логистичен капацитет, опит в масовото производство. Самият Reihnmetall вече се съгласи да наеме работа в своите фабрики за боеприпаси по-голямата част от 900-те работници в завод за авточасти Continental, известен със своите гуми, който е затворен.
"Conti", както е известна в Германия, също планира да преобразува заводите си в Берлин и Нойс, където произвеждаше части за автомобилни и енергийни компании, във фабрики за оръжия и боеприпаси.
Примерите започват да се множат. Завод на Alstom в Саксония, който преди това произвеждаше влакове, беше придобит от френско-германския производител на танкове KNDS и ще започне да произвежда бойни танкове по-късно тази година, като пълното преустройство на завода приключи до 2027 г. KNDS има за цел да задържи около половината от 700-те служители на Alstom там и заяви, че ще произвежда компоненти и модули за своите основни бойни танкове Leopard 2, както и своите бронирани превозни средства Puma и Boxer във фабриката за влакове.
Hensoldt, държавният производител на сензори и радари, води преговори за наемане на екипи за софтуерно инженерство от Continental и Bosch. За протокола, тези двама от най-големите автомобилни доставчици в Германия обявиха съкращения на повече от 10 000 работни места през последната година. Високопроизводителните радари на Hensoldt, например, се използват в противовъздушната отбрана на Украйна и според съобщенията дори са способни да откриват стелт бомбардировачи като произведените в САЩ F-35. Оливер Дьоре, главен изпълнителен директор на фирмата Hensoldt, призна в интервю за Ройтерс, че неговата компания "ще се възползва от трудностите в автомобилния сектор", като им позволи да наемат квалифицирани работници.
Доставчикът на автомобили ZF Friedrichshafen, който е в процес на преструктуриране, който може да доведе до затваряне на германски заводи, е в контакт с отбранителни компании относно преместване на работници, казва компанията, цитирайки "индустриални синергии".
Renk, производител на скоростни кутии за резервоари, мажоритарен собственик на Volkswagen до 2020 г., подчертава, че автомобилният сектор напоследък е във фокуса на вниманието, особено по отношение на разширяването на производствения капацитет.
„Този процес все още трябва да извърви дълъг път. Използването на капацитета в секторите, които са най-подходящи за преструктуриране, като метали, автомобилостроене и машини, е много ниско. Твърдият ангажимент от следващото правителство за увеличаване на разходите за отбрана и преди всичко премахването на ограниченията върху публичния дълг за отбрана също ще стимулира инвестициите в разширяване на капацитета“, отбелязва Франциска Палмас, анализатор в Capital Economics, в доклад за клиенти.
Ханс Ацподиен, директор на Германската асоциация на отбранителната промишленост, подчерта, че секторът може да увеличи производствения си капацитет доста бързо, стига да има гаранции за бъдещо търсене. „Като се има предвид, че повечето други големи страни от еврозоната, включително Франция, Италия и Испания, не бързат да увеличат разходите за отбрана, Германия също трябва да може да запълни някои краткосрочни вътрешни производствени пропуски с износ към тези страни“, Палмас също вижда като възможност и катализатор за този тласък.
Засадете днес, жънете утре
Преобразуването обаче няма да е лесно. „Превръщането на автомобилен завод в завод за бронирани автомобили отнема две до три години“, се казва в доклада на DB. Инструментите и машините са различни и много работници не желаят да се преместят. За да се преодолеят тези пречки, Deutsche Bank препоръчва структурни реформи като по-голяма гъвкавост на труда, стимули за компаниите за прехвърляне на персонал и рационализиране на проверките за сигурност за нови служители.
Преминаването от цивилна позиция към позиция на отбраната не винаги е лесно, отбелязва Ева Брюкнер, управляващ директор на германската консултантска компания Heinrich & Coll за набиране на персонал, в интервю за DW. „Преходът е възможен само за определени специализирани позиции и функции“, казва Брюкнер, който е специализиран в подбора на персонал за индустриите за сигурност и отбрана.
Един опитен работник на поточна линия на Volkswagen може, разбира се, да върши същата работа в отбранителна компания, посочва експертът. По същия начин инженерът по развитие може да се премести в сектора на отбраната след известна преквалификация. За други роли обаче преходът не е толкова лесен, особено при продажбите или покупките, пояснява той. „Купувач в автомобилната индустрия, свикнал доставчиците да са на негово разположение, не може лесно да се позиционира в отбранителния сектор“, добавя той.
Предизвикателството е огромно, но също и потенциалът. Германия вече е европейски лидер в танковете и артилерията с компании като Rheinmetall, KNDS и MTU Aero Engines в челните редици. Но модернизацията изисква допълнително разширяване на производствения капацитет. Само за да се възстанови до нивата от 2004 г., Германия ще трябва да произведе 2000 танка, 1400 пехотни машини и 800 артилерийски оръдия. При сегашните темпове това ще отнеме 10 до 15 години.
Към всичко това се добавя и геополитически натиск. Промяната във външната политика на САЩ предизвика тревога в Берлин. Канцлерът Фридрих Мерц настоя, че Европа трябва да "постигне независимост от САЩ" по въпросите на отбраната. Междувременно глобалните военни разходи чупят рекорди и Европа започва да гледа навътре с инициативи за насърчаване на европейските покупки на оръжия, отваряйки възможности за местните производители.
Индустриалната карта също играе в нейна полза. Има припокриващи се зони между автомобилни и отбранителни центрове на места като Щутгарт, Мюнхен, Касел и Бремен. Това е мястото, където трансферът на персонал и ресурси може да даде плод. Тъй като производителите на автомобили намаляват капацитета, ръководните органи на отбраната биха могли да поемат част от тази инфраструктура и технически талант, според експерти от германската банка.
Въпреки че преходът ще бъде бавен, посоката изглежда ясна. Германия има възможност да се прероди като военно-индустриална сила. И ще го направи не от нулата, а с десетилетия опит в инженеринга, качеството и масовото производство.
Както пишат анализаторите на Deutsche Bank: „Автомобилната индустрия трябва бързо да намали производството, но отбранителните компании ще имат нужда от две до три години, за да адаптират заводите си след получаване на поръчки.“
Превод и редакция: Нели Тодорова
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.