Бордът на Tesla започнал да търси наследник на Мъск? 

Бордът на Tesla започнал да търси наследник на Мъск? 

През март бордът на директорите на Tesla се е свързал с множество фирми за подбор на ръководни кадри, за да започне процес на търсене на нов изпълнителен директор, който да замени Илон Мъск начело на затруднената компания за електрически автомобили, съобщи Wall Street Journal, позовавайки се на множество анонимни източници. 

Не е ясно какъв е бил графикът за отстраняването на Мъск или дали тези усилия за издирване продължават, пише изданието. 

Зашеметяващото разкритие предполага, че сривът на Tesla с 45% по-рано през годината, преди да се възстанови донякъде на фона на по-широкото възстановяване на фондовия пазар – е изчерпала търпението на борда поради факта, че Мъск прекарваше значителна част от времето си в работа за инициативите на Департамента за ефективност на правителството (DOGE) на Белия дом. Продажбите и печалбата са се сринали през първото тримесечие, съобщи Tesla миналата седмица. Компанията обяви, че печалбите са се сринали със 71%. В деня на обявяването на шокиращия резултат стана ясно, че Мъск ще се оттегли правителствената си позиция и ще се върне в Tesla. 

Не е ясно дали обявеното завръщане на Мъск е променило статуса на започналата процедура по търсене на наследник. Мъск и Тесла не са отговорили на искането за коментар. 

Също така не е ясно дали Мъск, който е и член на борда на директорите на Tesla, е бил наясно, че е започнала такава процедура. 

Според информацията, приблизително по същото време, когато бордът започнал да търси потенциален нов изпълнителен директор, директорите казали на Мъск, че трябва да прекара повече време в компанията. Мъск не се възпротивил, съобщава Journal. 

Анализатори, водени от Дан Айвс, глобален ръководител на технологичните изследвания във финансовата фирма Wedbush Securities, заявиха, че Мъск „е постъпил правилно“, като се е ангажирал отново като главен изпълнителен директор на Tesla, и изразиха увереност, че ще остане на поста „поне пет години“. 

„Ситуацията с Мъск в DOGE достигаше точка на пречупване, но вярваме, че разумът вече е надделял и че Бордът на директорите НЕ търси активно да замени Мъск като главен изпълнителен директор, а тази ситуация с код „червено“ вече е в процес на преразглеждане“, казаха те в сряда в изследователска бележка. 

На заседание на кабинета в сряда президентът Доналд Тръмп благодари на Мъск за службата му в правителството - роля, която официално скоро ще приключи, въпреки че се очаква Мъск да продължи част от работата си в Белия дом, след като се оттегли. 

„Отнесоха се към вас несправедливо, но по-голямата част от хората в тази страна наистина ви уважават и ценят и цялата тази зала може да го каже много категорично. Наистина бяхте от огромна помощ“, казал Тръмп на Мъск в сряда . „Поканен сте да останете колкото дълго искате. В един момент, предполагам, той ще иска да се върне у дома при колите си.“ 

Мъск, който носеше две шапки една върху друга, се пошегува: „Ами, господин президент, знаете, че казват, че нося много шапки.“ 

Служители на Тръмп и членове на кабинета са враждебно настроени към него, а министърът на финансите Скот Бесент влезе в спор с Мъск по-рано този месец. 

Но Мъск вероятно се е сблъскал с много по-големи сътресения в Tesla: Протестите пред шоурумите на компанията са се превърнали в рутина. Това, което някога е било символ на гордост сред природозащитниците, сега се е превърнало в марка, която е изправена пред значителни и може би непоправими щети сред бившите си фенове. 

Още преди да поеме роля в Белия дом на Тръмп, инвеститорите критикуваха Мъск, че прекарва твърде малко време в единствената си публично търгувана компания. През 2022 г. Мъск купи Twitter, сега X, и през последните няколко години посвети значителна част от енергията си на радикално преструктуриране на тази компания. Въпреки че вече не е главен изпълнителен директор, той играе активна роля в нейните операции и е критикуван за участие в конспиративни теории, фанатични изявления и възхваляване на крайнодесни и нацистки пропагандатори. 

Мъск също така ръководи SpaceX, голям държавен изпълнител, който може да се възползва от приятелството му с администрацията на Тръмп. 

Но Tesla беше хвърлена в центъра на търговската война на Тръмп с Китай. Въпреки че публично се застъпи за по-ниски тарифи и открито враждува с главния търговски съветник на Тръмп, Питър Наваро, Мъск изглежда не е постигнал особен напредък с Тръмп и продажбите на Tesla в Китай са застрашени. 

Неотдавнашното смекчаване на плана на Тръмп за автомобилни мита обаче ще е от полза за Tesla в Съединените щати, тъй като компанията произвежда повечето си автомобили в Америка, но внася много части. Тези части трябваше да бъдат облагани с 25% мито от този уикенд, но последните действия на Тръмп в изпълнителната власт временно ще намалят тази тежест за американските производители като Tesla. 

Катастрофалното тримесечие на Тесла 

По време на разговора си миналата седмица с инвеститори и анализатори на Tesla, Мъск призна: „Имаше известни негативни последици за времето, което прекарах в правителството в Министерството на ефективността на правителството.“ 

Той обяви, че от май ще се оттегли от почти пълноценната си работа по управление на DOGE и ще отделя само един или два дни седмично за нея. 

„Времето ми, което ще отделя за DOGE, ще намалее значително“, каза той. „От следващия месец ще отделям много повече време за Tesla.“ 

Той предположи, че може да се оттегли, защото „основната работа по създаването на Министерството на правителствената ефективност е свършена“. Но доказателствата сочат, че потенциалните купувачи на Tesla са се отдръпнали от компанията заради голямата подкрепа на Мъск за администрацията на Тръмп, както и за крайнодесните политически партии в Европа . 

Tesla току-що отчете най-лошия си спад в продажбите в историята си, което доведе до масивен спад на печалбата ѝ през тримесечието. 

Докато Мъск се опитваше да отхвърли влиянието на протестите върху продажбите и резултатите на Tesla, финансовият директор на Tesla Вайбхав Танеджа призна удара върху продажбите от противоречията в разговора с инвеститорите. 

„Имаше много спекулации относно причините за спада в доставките на автомобили през първото тримесечие“, каза той. „Негативното въздействие на вандализма и неоправданата враждебност към нашата марка и нашите хора оказаха влияние на определени пазари“, допълни Танеджа. 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ