Тема на броя БРОЙ /// Мениджър 11/24
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Как да достигнем до германските потребители
Разбирането на местните бизнес практики и културата на работа е от решаващо значение за успеха на компаниите, споделя Соня Миклай, главен управител на Германско-българската индустриално-търговска камара, представител на Бавария в България
Как да достигнем до германските потребители
Разбирането на местните бизнес практики и културата на работа е от решаващо значение за успеха на компаниите, споделя Соня Миклай, главен управител на Германско-българската индустриално-търговска камара, представител на Бавария в България
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Какви компании имат интерес към пазара в Германия? Има ли ясно изразена динамика през последните години в тази посока?
IT компании все повече поставят фокус върху германския пазар, като не става въпрос само за аутсорсинг на бизнес процеси, но и R&D и Joint Innovation. Тази година имаме и пример за първата българска компания на Германската фондова борса – Shelly Group, която се занимава с иновации чрез разработване, производство и дистрибуция на висококачествени продукти за IoT. Като цяло през годините двустранните икономически отношения показват ръст в дела на българския износ на стоки с по-висока добавена стойност.
Кои са икономическите сектори, в които българските дружества имат най-голям потенциал за развитие?
Информационните технологии се утвърдиха като важен сектор благодарение на наличието на висококвалифицирани специалисти тук и растящото търсене на IT услуги. Процесите на дигитализация играят все по-значима роля, особено в контекста на актуалната тематика с недостига на кадри, която засяга както България, така и Германия.
Освен това производството на електронни компоненти остава традиционно силно и продължава да се развива. Фармацевтичната индустрия също предлага добри перспективи за растеж, както и секторите, свързани с отбраната.
Смятам, че България има потенциала да се позиционира устойчиво в сектори с висока добавена стойност, което ще допринесе за дългосрочното икономическо благосъстояние на страната.
Кои са най-често срещаните трудности пред българските компании на германския пазар? Има ли програми и инициативи, които биха ги улеснили?
Германският пазар е изключително конкурентен и поставя значителни предизвикателства пред новите участници. Поради това разбирането на местните бизнес практики и културата на работа е от решаващо значение за адаптацията и успеха на компаниите. Както в България, така и в Германия е налице необходимост от намаляване на административната тежест, където дигитализацията също намира отражение.
Като официален представител на германската икономика сме тук, за да подпомагаме изграждането на бизнес отношенията. Организираме бизнес делегации към Германия с представители на български компании от различни сектори, които имат за цел не само обмяна на опит, но и създаване на ценни контакти и изграждане на партньорства. Предвиждаме и предварително планирани B2B срещи, адаптирани спрямо интересите на участниците. По-рано през тази година например организирахме делегации в сферата на информационните технологии и електронната промишленост. През декември предстои да реализираме делегация в Нюрнберг в областта на водорода, а през февруари – за медицински технологии.
Насреща сме и за индивидуално подпомагане на компании, които искат да предприемат стъпки за навлизане на германския пазар.
Какъв съвет бихте дали на българските компании, които правят първи стъпки на германския пазар?
Разбирането на културните и бизнес различията е от съществено значение за успешното навлизане на германския пазар. Провеждането на задълбочен пазарен анализ и внимателното планиране на разходите са сред ключовите фактори за успех. Германските компании ценят директността, яснотата и откритата комуникация. Затова е важно да се представи добре структуриран проект с ясни срокове, които да бъдат спазвани по време на изпълнението.
Участието в търговски панаири също играе важна роля в бизнес културата на Германия. Разбира се, преди всичко изложенията са място за осъществяване на продажби, но те са и мястото за срещи между професионалисти от даден бранш и предлагат платформа за обмен на опит, създаване на нови контакти и разширяване на клиентската база. Тези събития са отлична възможност за представяне на продукти мade in Bulgaria, които да демонстрират умения, потенциал и постоянство.
Като Германско-българска индустриално-търговска камара сме официален представител за България на някои от най-големите германски панаири – Дюселдорфския, Нюрнбергския, Мюнхенския и Лайпцигския, а от скоро представляваме и YONTEX, който обединява водещите световни изложения на индустрията за напитки и течни храни в Мюнхен и Нюрнберг. Подпомагаме български изложители и посетители при интерес и участие в германските изложения в целия процес. В момента организираме общ български щанд на международния панаир за поддоставчици на части, компоненти, модули и технологии Z 2025 – Subcontracting Fair от 11 до 14 март 2025 г. в Лайпциг, където българските компании имат много голям потенциал.
Компаниите биха могли да се възползват и от програмите на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия. Важно е да се отбележи, че не става въпрос само за финансова подкрепа, но и за подпомагане при непознатите стъпки, така че фирмите да могат да се съсредоточат върху своето представяне.
Очакванията на федералното правителство са германската икономика да се свие с 0,2% през 2024 г. и да се върне към растеж от 1,1% през 2025 г. и 1,6% през 2026 г. Как забавянето на германската икономика ще се отрази на българските компании, опериращи на пазара там, и на германските компании на българския пазар?
Германия продължава да е водещ търговски партньор на България, което подчертава значимостта на двустранните икономически отношения. В този контекст влиянието е неизбежно. Германската икономика като експортно ориентирана зависи в значителна степен от процесите в глобален мащаб. Правителство вече предприе някои мерки и обсъжда нови с цел възстановяване на устойчивия растеж.
Германските компании традиционно вземат дългосрочни решения. Те са избрали България като място за своя бизнес заради възможностите тук и местните условия са с приоритет за тях. Например Ottobock – германският производител на високотехнологични и бионични протези, 3 години след инвестицията си в Благоевград откри нов производствен комплекс и глобален център за услуги в София, тъй като видяха потенциала и в други сфери.
|
Ключови думи
бизнес извън граница
експанзия
икономиката на Германия
икономиката на България