Технологичните тенденции през 2018 г. според Telenor Research
Ако 2017 г. беше година на самоуправляващите се автомобили, изкуствения интелект и Big Data, а криптовалутите изведнъж станаха темата на деня, 2018 г. ще бъде годината, в която много от тези неща ще се появят реално на пазара. Това твърди екип от учени и анализатори от Telenor Research.
„Когато настъпват големи промени, това често се случва в резултат от съчетаването на нови регулации с промяна в потребителските предпочитания и въвеждането на нови технологии. Мобилната телефония е пример за такава голяма промяна. През 2018 г. ще видим важни промени в тези три измерения. Подбрахме тенденциите и трендовете, за които считаме, че са най-показателни и най-важни преди настъпването на новата година“, коментира Бьорн Таале Сандберг, ръководител на Telenor Research.
Кои са най-съществените промени в технологиите, които ще се превърнат в основни отличителни черти на 2018 г., ако не броим някои очевидни тенденции в потребителските технологии като функциите за разпознаване на лица, услугите „до поискване“ и 360- градусовите снимки?
Учените и анализаторите в изследователското звено на Теленор Груп, Telenor Research, виждат следните седем технологични тенденции, които ще доминират през следващата година:
1: Новините в социалните медии: По-малко „социалност“, повече „медийност“. Потребителите на Facebook публикуват все по-малко и количеството релевантна информация в нюзфийда на Facebook намалява за сметка на увеличаващото се количество професионално създадено и платено съдържание, при това също с доста променлива релевантност. Потребителите ще стават все по-критични към появяващото в техните фийдове заради повишаващата се информираност по темата за „фалшивите новини“.
„Разколебани от липсата на значими за тях новини, потребителите вероятно ще започнат да търсят други платформи за информация, ще започнат да „прецизират“ своето онлайн присъствие, така че то да се насочи най-вече към новини от приятели и семейство“, казва Бьорн Таале Сандберг.
Междувременно обаче, Facebook ще продължи да се развива като комуникационна платформа, както чрез все по-популярния Messenger, така и чрез Facebook Groups за микро-координация между членовете им.
2: Хората наистина ще започнат да четат правилата и условията за ползване на онлайн услуги. В средата на 2018 г., Европейският съюз съществено ще промени своя Общ регламент за защита на данните (General Data Protection Regulation - GDPR). Това може да звучи скучно, но всъщност е доста важно по няколко причини: - Клиентите на всяка дигитална услуга - тоест всички ние – ще станат собственици на данните, които създаваме с ползването на тези услуги.
Регламентът ще засили защитата на тези данни за всички потребители в рамките на ЕС, с цел потребителите да получат контрол над тях. Освен това ще се промени начинът, по който компаниите ще искат от нас разрешение да ползват тези данни. Правилата и условията за ползване на услугите ще трябва основно да се преработят, така че потребителите да знаят какви данни предоставят и с каква цел.
„Тази промяна е от ключово значение и в началото ще видим доста различни варианти на правилата и условията за ползване на услугите. Предполагаме, че най-добрите от тях ще бъдат масово копирани от компаниите, така че внимавайте: Вашите любими мобилни приложения вече ще имат нови Правила и условия за ползване и вие вероятно ще искате да ги прочетете!“, казва Сандберг.
Все още не ясно как това ще се отрази на ситуацията в Азия, но очакваме промяната в Регламента да има ефект и там в следващите месеци и години. „Глобални компании като Google и Facebook може да направят така, че новите Правила и условия за ползването на услугите им да бъдат валидни за целия свят“, добавя Сандберг.
3: Изкуственият интелект и Deep Learning ще достигнат масовия пазар. Изкуственият интелект (AI) и най-вече Deep Learning, т.е. „магията“, която ни дават автономните автомобили и функцията за разпознаване на лица, са твърдо сред най-горещите теми през последните няколко години. „Вярваме, че 2018 г. ще бъде годината в която deep learning ще се превърне в нещо повече от модна тема и ще намери нови пазари извън интернет гигантите“, обяснява Сандберг. Технологията ще навлезе в широк спектър от индустрии, включително здравеопазване, енергетика, транспорт и телекомуникации.
Компаниите, които успеят с внедряването ѝ, ще постигнат това с цената на огромен труд, добре формулирани потребителски модели и умения и знания, с които да създават тези модели. Провалите в тази сфера ще се дължат най-вече на лошо разбран начин на употреба на технологията, грешни очаквания за възможностите на deep learning, неправилно управление на данните и накрая, но не на последно място – на погрешното схващане, че deep learning е вълшебен инструмент, който може да бъде купен в магазина.
4: Блокчейн - ще може ли технологията да излезе от люлката на криптовалутите? В зависимост от това кого ще попитате, ще получите различни отговори, но общото между всички тях е че проблемите в тази област ще се увеличават. През 2018 г. блокчейн технологията може да срещне трудности с напускането на уютната люлка на криптовалутите. Блокчейн е най- добре позната като технологията зад биткойн, дигиталната валута, която не се нуждае от централизирано управление, което да гарантира трансакциите. Едно от удобствата на блокчейн технологията е, че тя по презумпция е доста устойчива на модификации. В това обаче се корени и проблемът с диверсифицирането на възможните ѝ практически приложения.
За да бъдат създадени по-разнообразни и полезни решения, базирани на блокчейн-технология, разработчиците трябва да могат да я променят с цел отстраняването на бъгове, за да могат да я ъпгрейдват и за да предлагат широко приложими инженерни решения. „Нужно е да бъде постигнато съгласие в индустрията по този и други въпроси. Но пък смисълът на блокчейн е именно в това, че не е необходима някаква централна институция, която да надзирава трансакциите. Това е т. нар. „парадокс за управлението на блокчейна“ и блокчейн - индустрията ще трябва да реши този проблем, ако наистина иска да постигне заявената си цел.
През 2018 г. дебатите по тези проблеми ще се разгорят неимоверно и ние се надяваме, че ще се стигне и до намиране и на решения“, споделя Сандберг.
5: През 2018 г. реалността ще бъде добавена. Струва ни се, че Pokémon Go се появи едва ли не преди години, а „добавената реалност“ (AR) вече се готви за нови достижения. „Въпреки че в близко бъдеще не ни очаква повторна премиера на масовия пазар на нещо подобно на очилата за AR на Google, със сигурност ще видим бум на приложенията с AR през 2018 г.”, казва Сандберг. С последната версия на операционната система на iPhone, Apple предложиха и вградена поддръжка за добавянето на разнообразна допълнителна информация към всяко изображение, заснето с камерата на устройството.
Това означава, че програмистите са успели да преодолеят голяма част от трудностите и AR изведнъж вече е достъпна за стотици хиляди разработчици на приложения за iOS. Можем да очакваме приложения за навигация, които използват камерата на телефона ви и „налагат“ върху изображението маршрута ви, както и мобилни игри, които ще надминат Pokémon Go.
6: Зимните олимпийски игри и виртуализацията ще дадат старта на 5G. Зимните олимпийски игри в Южна Корея ще ни позволят да видим 5G в действие чрез засилване на виртуализацията на мобилните мрежи, благодарение на първите конкретни спецификации за 5G и на наличието на радиочестотен спектър. Освен че ще можем да проучим развитието на технологията и да видим тестове на най-новите технически функционалности, можем да очакваме и демонстрации на конкретни потребителски приложения.
Възможно е да видим дрон, оборудван с 5G технология, да следва във въздуха състезателите на ски-скокове и възможност за различни гледни точки към пистите чрез 5G-свързани камери. „Такива демонстрации на 5G технологии ще ни предоставят нова информация за това как може да се използва 5G в различни индустрии и ще ни дадат повече отговори на въпроса как работи 5G в реални условия. В историята ще бъде записано, че 2018 г. е годината, в която стартира 5G“, казва Сандберг.
7: Как носите портфейла си? През 2018 г., все повече устройства ще се превръщат в инструменти за разплащане – ключове за коли, автомати за напитки, смартфони, автономни автомобили, спортни часовници и т.н.
Изкуственият интелект и „интернет на нещата (IoT) ще генерират интелигентни и персонализирани клиентски услуги, които от своя страна ще позволят създаването на още повече специално създадени решения в помощ на взимането на финансови решения от страна на клиентите и компаниите, ще осигурят по-добро управление на риска и ще намалят разходите.
През 2018 г. ще бъдат въведени няколко нови системи за плащане чрез електронни устройства.
В Азиатско-тихоокеaнския регион ще наблюдаваме ръст на банковите услуги, базирани на IoT. В Европа през следващата година ще влезе в сила нова Директива за платежните услуги (PSD2), която ще позволи достъпа до банковите данни на потребителите от страна на компании за финансови технологични услуги. „Това отваря вратите за т.нар. „отворено банкиране“ и за други иновации и освен това ще отправи доста нови предизвикателства към съществуващите бизнес-модели и екосистеми за разплащания на телекомуникационните оператори. Сигурността ще бъде основна тема, за да се предпазят от посегателства на хакери устройствата, чрез които ще се правят тези плащания“, казва Сандберг.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.