StorPool – българската фирма, която проби на световния пазар
Боян Иванов е съосновател на софтуерната фирма StorPool в София. Започва да се занимава с програмиране още от 10-годишен. В същото време разбира, че бизнесът е негово истинско призвание.
През годините е работил в малки и средни компании, а също и в големи корпорации в различни сфери като IT, банкиране и финансови услуги. Стартирал е и е участвал в няколко бизнеса. Сега е изцяло фокусиран върху развитието на StorPool, чиято цел е да се променят остарелите разбирания как се съхраняват и управляват данни. С колегите му опитват да подобрят начина, по който се изграждат т.нар. „облаци“.
Фирмата работи основно с международни компании, лидери в облачните услуги (публични и частни “облаци”), както и с големи хостинг партньори - с помощта на StorPool те успяват да подобрят значително бързината и качеството на предлаганите услуги.
Ето какво разказа той пред Мениджър Нюз за технологичното предприемачество в България, за позицията на страната ни на международния ИТ пазар и за емоциите около първия клиент (които винаги се помнят):
....
- Г-н Иванов, StorPool е българска компания, която се конкурира с глобални технологични гиганти като Dell EMC от близо 10 години. С какви качества успяхте да се задържите на пазара и да се развиете?
- Ние сме фирма, която започна да прави един тип продукт, когато той не съществуваше. Изградихме нова продуктова линия. Когато започнахме да я правим, много хора ни казваха, че е невъзможно това, което искаме, с ресурса, с който разполагаме. Ние обаче успяхме и започнахме малко по малко да налагаме продукта си на глобалните пазари, с бранда му и името. Сега се конкурираме наистина с най-големите фирми по света в този конкретен пазарен сегмент и в конкретните решения. Водещо качество бе, че не се отказахме и продължавахме да вярваме в това, което създавахме.
Едно от основните неща, около които изградихме StorPool, е че искаме да направим фирма, която ще създава глобални иновации в България. Тоест, няма да копираме идея, която да работи някъде другаде; няма да е фирма, която се занимава с аутсорсинг. Ще направим уникална фирма от гледна точка на собствен продукт, който се разработва на българска територия и се продава на глобалните пазари. Това беше доста рискова и смела визия от наша страна. През годините положихме доста усилия, след което стигнахме до това да продаваме продукта си на редица клиенти и да станем бързо растящ бизнес.
- Какво представляват new age технологиите, за които се говори, преведени на достъпен език?
- Когато кажем IT, често хората си представят само едно нещо, но това включва множество подкатегории. Например, както има различни лекари с разнообразни специализации. Така има и много области в IT, с разнообразни специализации в тях. Ние конкретно правим съхранението на данни, на фирмите, които изграждат т.нар. публични или частни облаци. Това са инструменти, които се използват изцяло от бизнеси.
Днес говорим за New IT, където в различните сегменти има различни технологии – да кажем IoT (интернет на нещата), machine learning, виртуална реалност. В нашия сегмент говорим за софтуерно-дефинирани дейта центрове, Linux, open source технологии, контейнеризация.
Преди години например се използваха мобилни телефони с бутони и когато дойдоха екраните с докосване (тъчскрийн), те бяха ню ейдж технология. В IT-то има подобна промяна на поколенията технологии, които се ползват, и те се наричат New IT. Ние сме иноватори в конкретен род технологии, наред с други големи играчи.
- Какъв бе най-любопитният и различен проект, който сте изготвяли?
- Един от най-интересните проекти, по които сме работили, бе първият, от който започнахме реално да правим пари. Той беше основата да докажем, че нашият продукт доставя стойност на пазара.
Отначало направихме продукт, който се опитвахме да продаваме всячески. И то с години. Близо две години се опитвахме да го продадем на някакви фирми, включително в България, както и на международните пазари. Отне ни страшно много усилия да открием първия си клиент, страшно много презентации сме правили на продукта. В продължение на около две години ни се струваше, че така и не успяваме да убедим хората на масата за преговори да поискат да ползват нашето решение.
Един ден в петък (при нас обичайно нещата се случват в петък), ни писа един човек от Швейцария, който ни каза: този продукт изглежда страхотно. Може ли да ми изпратите оферта? Ние казахме, разбира се – изпратихме му оферта и той отговори „Тази оферта ми харесва, този продукт изглежда точно като това, което винаги съм търсил, може ли направо да ви платя, да ми изпратите банкова сметка и да го исталирам?". За нас това беше повратен момент. Ние се опитвахме с години да продадем продукта си на потенциални клиенти, а те казваха „Ох, ще си помисля…". После им правихме по пет поредни демонстрации. Докато този човек не искаше дори да му правим демонстрации. Това беше наистина нещо, което ни окрили да продължаваме напред, защото вече имаше някой, който на практика ползваше нашия продукт.
Този клиент за един ден направи фирмата ни от нещо с голям потенциал, в бизнес, който реално започва да създава разлика на глобалния пазар.
Смятам, че когато иновираш, доставяш ценност на пазара. А когато доставяш ценност, това се доказва с приходи. Ако хората наистина вярват в тази ценност, те трябва да заплащат някакъв еквивалент, за да я позлват.
- Към днешна дата работите ли все още с първия си клиент?
- Работим, да. Ние до момента не сме губили клиенти. А този клиент продължава да е с нас и да се развива и сега.
- Може би изводът за младите технологични предприемачи в България ще бъде да не се отказват?
- Основният извод е, че всяко нещо, което правиш, изисква много по-дълъг времеви хоризонт, отколкото очакваш. Трябва да си готов да инвестираш 10 години от живота си в нещо. На втората година много рядко би постигнал успеха. Ако погледнем дори абсолютни изключения като най-успешните технологични фирми на пазара в момента като Google и Facebook, те работят от 15-20 години.
В StorPool сме много запалени да създадем някаква иновация, която започва от България и се прилага в света. Целта ни е да покажем, че в България могат да се раждат такива иновации, също както в Естония, откъдето например дойде Skype. Сега вече за Естония се знае, че там се прави сериозно IT. В България сме все още познати на международните пазари като евтина аутсорс дестинация, с добри експерти, които може да се вземат като сравнително евтина работна ръка и да се продават скъпо на развитите пазари. Ние се опитваме да променим това, като правим собствен продукт и градим репутацията му глобално. Надяваме се и много други фирми да се присъединят към нашето мислене.
Интервю: Невена Любенова
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.