Изкуствен интелект нареди кубчето на Рубик за секунда, научил се сам
Система за изкуствен интелект, разработена в Калифорнийският университет, е успяла да нареди кубчето на Рубик за малко повече от една секунда, предаде Би Би Си.
Алгоритъмът, който носи името DeepCubeA, успял да се справи с логическия пъзел, чието нареждане затруднява хората още от неговото създаване през 1974 г., за рекордно време. Може би по-впечатляващото в случая обаче е, че според неговият създател проф. Пиер Балди, DeepCubeA не е бил програмиран да изпълнява тази задача.
„Той се научи сам“, коментира Балди.
Изследователите, които стоят зад проекта, отбелязват, че DeepCubeA е подходил към разрешаването на логическия пъзел по коренно различен начин от този, който използват хората.
„Ако трябва да правя догадки, предполагам, че начина, по който разсъждава изкуствения интелект е напълно различен от този, по който мислим ние“, казва Балди.
В проучването, публикувано в Nature Machine Intelligence, се посочва, че в алгоритъма са били зададени над 10 млрд. различни комбинации за пъзела, като целта е била той да дешифрира всяка една от тях в рамките на 30 хода.
Програмата е била тествана при 1000 от комбинациите, като DeepCubeA е успял да реши всяка една от тях, намирайки най-краткия път към целта в около 60% от случаите.
Хората, които се справят най-бързо с нареждането на кубчето на Рубик, обикновено го правят в 50 хода. Системата за изкуствен интелект се е нуждаела средно от 28 хода.
Новият алгоритъм не е нито първият, нито най-бързият, разрешил логическия пъзел. Рекордът за бързина се държи от системата min2phaseна Macaчyзeтcĸия тexнoлoгичeн инcтитyт, която нарежда кубчето три пъти по-бързо.
Разликата между двете системи е, че DeepCubeA не използва невронна мрежа, имитираща човешкия мозък, нито пък машинно обучение, зададено от хора. Изкуственият интелект е получил възможните комбинации и е бил натоварен с тяхното декодиране, до което е достигнал сам.
Създаването на система, която сама се учи как да разрешава задачи и проблеми, се разглежда като първата стъпка към изкуствен интелект, който има способността да се справя не само с игри и пъзели, но и с реални предизвикателства в човешкия свят.
„Нареждането на кубчето на Рубик изисква символично, математическо и абстрактно мислене. Това означава, че машината, която е в състояние сама да се справи с такъв пъзел, се доближава до това да се превърне в система, която може да мисли, разсъждава, планира и взима решения“, казва проф. Балди.
„Как може да създадем изкуствен интелект, който е по-умен, по-способен да разсъждава, да разбира света и да планира? Този проект е стъпка към тази амбициозна цел.“, добавя той.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.