Д-р Бойко Таков: Малките и средни предприятия са основен двигател на българския износ

Д-р Бойко Таков: Малките и средни предприятия са основен двигател на българския износ

Д-р Бойко Таков е изпълнителен директор на Изпълнителната агенция за малки и средни предприятия. Той ще вземе участие в Седмия годишен форум "Производство и търговия", който списание Мениджър организира утре, от 9.00 в Capital Fort.

Какво е текущото състояние на българското производство и какви са основните предизвикателства, с които се сблъскват малките и средни предприятия в този сектор?

Основните предизвикателства пред малките и средни предприятия в България включват достъпа до квалифицирана работна сила, недостига на финансиране, необходимостта от въвеждане на иновации и нови технологии, дигиталната трансформация и интернационализацията на бизнеса.

Недостигът на квалифицирани кадри е едно от най-сериозните предизвикателства пред българските предприятия. Според Националния статистически институт липсата на работна ръка е вторият най-значим фактор, затрудняващ дейността на фирмите, като засяга 33% от предприятията в промишлеността, 29% от тези в търговията и над 26% в сектора на услугите. Проблемът е особено остър за малките и средните предприятия, което се потвърждава и от поредица проучвания на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия. В края на 2024 година 80,2% от анкетираните посочват липсата на квалифицирана работна ръка като сериозно предизвикателство, което представлява значително увеличение спрямо предходно проучване, където този процент е бил 61,9.

Друг ключов проблем е недостигът на финансиране, който сериозно затруднява развитието на българските малки и средни предприятия. За да ускорят своя растеж, те се нуждаят от средства за инвестиции в съвременни технологии и оборудване, иновации, повишаване на качеството на продукцията, адаптиране към международните стандарти, оптимизиране на производствените процеси и развитие на управленските и техническите умения на персонала. Най-големи финансови затруднения изпитват новосъздадените фирми, както и микро и малките предприятия, които разчитат основно на собствени ресурси. Според проучванията на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия липсата на средства за въвеждане на иновации е проблем за 50,5% от анкетираните, докато 41,8% изпитват затруднения с оборотния капитал. Недостигът на средства за експортно кредитиране също е сериозна бариера за интернационализацията, като 16,3% от предприятията го определят като основна пречка.

Въвеждането на иновации и нови технологии остава сред най-големите предизвикателства за малките и средните предприятия в България. Иновационната им активност все още не е на задоволително ниво, а голяма част от тях не използват достатъчно възможностите на съвременните технологии. Според последните проучвания 42,9% от предприятията не са внедрили иновации през последните две години, а значителна част от реализираните нововъведения са били малки и на ниска стойност. Основният фокус е върху продуктовите иновации, които са посочени от 27,5% от фирмите, докато процесни иновации са въведени едва от 16,5%.

Дигиталната трансформация също представлява сериозно предизвикателство за българските малки и средни предприятия. Тя е ключова за повишаване на конкурентоспособността чрез автоматизация, дигитализация на бизнес процесите, използване на онлайн платформи и анализ на данни за вземане на информирани решения. Въпреки това българските предприятия изостават в сравнение със средните нива в Европейския съюз. Например процентът на предприятия с поне базово ниво на дигитална интензивност в България е 47,2%, докато средното за Европа е 69,1%.

Интернационализацията на бизнеса също представлява предизвикателство за малките и средните предприятия, които активно търсят възможности за износ, за да увеличат възвращаемостта на инвестициите и да постигнат устойчив растеж. Според последните проучвания 65,9% от предприятията са реализирали износ през последните 12 месеца, а 58,2% са осъществили внос на суровини, материали и продукти. Положителна тенденция е увеличаването на вноса на съвременни технологии, като 51,6% от фирмите посочват, че вече използват чуждестранни технологии, което допринася за повишаване на производителността и подобряване на качеството на продукцията.

Какви конкретни мерки предприема Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия, за да помогне на българските производители да се адаптират към глобалните икономически реалности?

ИАНМСП традиционно подкрепя МСП в пътя им на растеж и излизане на нови международни пазари. Организираме национални участия на най-големите международни панаири и изложения, търговски мисии и бизнес делегации, обучения в сферата на интернационализацията и не само, конференции, форуми и мачмейкинг събития. Стартирахме една инициатива съвместно с частния сектор “Breaking Grounds” с която подпомагаме нашите технологични компании и ги позиционираме на най-големите събития, събиращи на едно място инвеститори, технологични компании, най-големите събития, събиращи на едно място инвеститори, бизнес, водещи лектори и ярки примери от света на иновациите и технологиите. Сред тях са Web Summit, Slush, Bits Founders Festival, VIVA TECH и други водещи конференции. Обединявайки усилията на правителство, бизнес, медии, НПО-та и други основни фигури в иновационната екосистема у нас, се стремим не само да покажем най-доброто от българската стартъп и технологична сцена пред света, да позиционираме България като иновационен хъб не само на Балканите, но в Централна и Източна Европа и не на последно място - да демонстрираме един успешен пример за колективна работа в стремежа за постигане на общонационални стратегически приоритети.

За изминалата година организирахме и проведохме 9 институционални щанда, 17 национални участия на международни изложби, 6 Търговски мисии за български МСП в чужбина. Българският бизнес имаше възможност да бъде част от над 10 значими събития, като бизнес форуми, контактни борси, конференции и други нетуъркинг събития с двустранни срещи между български и чуждестранни фирми в страната. Активната дейност на Агенцията предостави възможността на десетки МСП да бъдат и част от бизнес делегации, които се явяват естествен мост за бизнес сътрудничества с чужди компании от различни държави, като Азербайджан, Китай, Турция, Виетнам и др.

Работим по различни проекти за повишаване на нивото на дигитализация на МСП, имахме ваучерна програма, сега приключваме проект със Световната Банка в рамките, на които българският бизнес бележи реален прогрес в дигитализацията. Над 250 компании участват в проектите и успешно прилагат управленски практики в различни дейности на индустриите, в които оперират, получиха и експертни консултации. ИАНМС, която е една от трите страни в ЕС, избрана за реализацията на проекта, се явява проводник за МСП по пътя им към дигитална трансформация, която да води и до по-голяма производителност.

Предстои ни да стартираме два нови пилотни проекта, чрез които ИАНМСП ще предостави възможност за развитие и подкрепата на малките и средни предприятия (МСП). Първият - "Предоставяне на комплексни услуги за предприятията от Северните райони на България с цел подкрепа на тяхното устойчиво развитие“ и вторият - „Scaling the regions" към „Програмата за трансгранично сътрудничество Interreg-ИПП България-Сърбия“. Проектът за Северните райони ще предоставя комплексни услуги за повишаване конкурентоспособността, възможност за развитие на иновативни и проспериращи компании, ориентирани към производство на стойностни продукти или предоставяне на услуги. МСП ще могат да се включат и по проекта за трансграничното сътрудничество със Сърбия, който цели подобряване на достъпа до глобалните пазари, мрежовата свързаност, както и интегрирането на устойчиви практики, в съответствие със социалните и екологични очаквания. ИАНМСП работи съвместно със Световната банка по проектите, като се очаква на компаниите от Северна България да се предоставят набор от персонализирани услуги, чрез които да се подпомогне тяхното развитие, капацитет за по-добро представяне на националния и международния пазар. Банката ще разработи и анализи за икономическата ситуация и веригите за доставки и стойност, които ще са от помощ в усилията за пряка подкрепа към дейността на МСП в България за трансграничното сътрудничество със Сърбия."

Агенцията е в заключителната фаза за договаряне участието си по два проекта в партньорство с Гърция - Circular Park и Inclusive Digital Sustainable Skills (IDSS). Двете концепции по програмата „ИНТЕРРЕГ Гърция – България“ 2021 - 2027 г. са в процес на конкурентна оценка. Circular Park е проект на стойност близо 2 милиона лева и се явява иновационен хъб за инвестиции в образователна инфраструктура - техника за обучения и анализи и др. Проектът Inclusive Digital Sustainable Skills (IDSS) е за над 1 милион лева и ще бъде насочен към дигитализация в образованието, обучения и др.

Какъв е потенциалът за българските предприятия да разширят своите пазари извън ЕС, и какви стъпки могат да предприемат, за да повишат своята конкурентоспособност в международен план?

Може би е добре да подчертаем, че въпреки предизвикателствата, българската икономика демонстрира ясно изразена тенденция на успешно развитие. Според последните данни на Eurostat и НСИ, през периода 2021–2023 г. броят на предприятията в България е нараснал с 12,04%, значително над средния ръст в ЕС от 5,44%. Тези цифри отразяват жизнеността и динамиката на националната икономика, особено в сегмента на малките и средни предприятия (МСП).

МСП продължават да формират гръбнака на икономическата структура на България, заемайки 99,80% от общия брой предприятия, което е близо до средното за ЕС – 99,84%. Интересен аспект на българската икономика е сравнително по-високият дял на големите предприятия (0,2%) спрямо ЕС (0,16%), което е отражение на историческата специфика на икономиката ни. Микро предприятията заемат най-голям дял – 93,40%, близък до средния за ЕС (94,24%).

Важно доказателство за успешното икономическо развитие на България са следните показатели за 2023 г.:

- Оборотът на нефинансовите предприятия бележи ръст от 56,51% спрямо 2013 г. и 24,21% спрямо 2021 г.;

- Добавената стойност на нефинансовите предприятия се е увеличила с впечатляващите 177,78% спрямо 2013 г. и с 34,37% спрямо 2021 г.;

- Производителността на труда в нефинансовите предприятия също нараства значително – с 154,06% от 2013 г. и с 28,75% спрямо 2021 г.

МСП имат централна роля в икономическия живот на страната. Те осигуряват заетост на 74,02% от всички заети в икономиката и генерират 61,79% от създадената добавена стойност. Освен това МСП са основен двигател на българския износ, като съставляват 98% от фирмите-износители и допринасят за 50% от общия национален износ.

Тези показатели ясно потвърждават стабилността и устойчивостта на икономическия растеж в България през последните години, като открояват ключовото значение на малките и средните предприятия за бъдещото икономическо развитие на страната.

От реализирани малко над 84 млрд. лв. общо износ от България, малко над 30 млрд. лв. от тях са били реализирани за трети страни. Това показва, че дори и към момента нашите компании имат своето присъствие на пазарите на трети страни и несъмнено потенциалът за растеж в тази посока е огромен.  

Българските МСП имат всички предпоставки за навлизане на пазарите на трети страни, като е хубаво да са запознати със съответните пазари, да изграждат умения и компетенции в състава си за интернационализация, да се възползват от нашите програми и други такива предлагани от държавата, да използват търговските споразумения на ЕС, които придават форма на търговските отношения със страните извън ЕС, като целта е да се създадат по-добри възможности за търговия и да се преодолеят съществуващите пречки пред нея.

*** 

7-ият годишен форум „Производство и търговия“ ще се състои на 18 март 2025 г. в Capital Fort с начален час 9:30 ч. и е със свободен вход след регистрация, която може да направите тук.

Ексклузивен партньор: Kaufland

С подкрепата на: Opel България, Photomate, Vivati, My Choice

Институционални партньори: Българска стопанска камара (БСК), Френско-Българска търговска и индустриална камара, Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП), Българска търговско-промишлена палата и Конфиндустрия България.

Медийни партньори: Българска национална телевизия, dir.bg

Коментари
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ