Преди да тръгнем на път: Как да подготвим колата

Преди да тръгнем на път: Как да подготвим колата

Когато човек тръгва на дълъг път още преди да тръгне от дома си, трябва да си даде реална сметка какво му предстои, колко километра има да измине. Направете си един "план" на пътуването, така пътуването ще върви много по-леко и много по-безопасно. Това коментира пред БНТ автомобилният състезател Димитър Илиев по повод летния сезон, който е в разгара си и много хора тръгват за почивки на дълги разстояния. 

"Какво имам предвид...лятото всеки бърза, често ходим до морето, дори само за уикенд. В същото време трафикът става все по-натоварен и все повече шофьори без опит излизат да карат извънградско. Условията предразполагат шофьорите да шофират с много висока скорост, а скоростта е това, което води до загуба на сцепление и прави управляването на автомобила много трудно", каза Илиев.

Макар и условията за шофиране през лятото да изглеждат идеални, броят на инцидентите всъщност нараства. Основна причина за това е подценяването на пътната обстановка, смятат експертите. Данните показват, че едва 8% от инцидентите в Европа, при които има загинал, се случват на магистрала. Европейските данни показват още, че цели 53% от катастрофите стават на извънградските пътища.

"Хората сме много странни създания, обичаме да си преписваме качества, които не притежаваме. Чувал съм неведнъж мои приятели да казват: "Ей сега тръгвам от София, карам цяла нощ и утре по обяд съм в Мюнхен примерно". "Е, как го правиш това?". "Еми мога го, аз го мога". Истината е, че ние не можем такива неща, заблуждаваме се, лъжем себе си и в един момент някъде по пътя човекът заспива и живее още три секунди", каза Илиев.

Безопасното пътуване е добре планираното, категоричен е автомобилният състезател. След избор на маршрут, е необходимо да се информираме и за актуалната ситуация на пътя някъде няма ремонти и стеснения. Честото спиране е препоръчително, макар и за кратко.

Най-важно обаче е да бъдем толерантни с останалите участници на пътя, спазвайки необходимата дистанция и давайки предимство.

"Лично аз предпочитам да тръгна много рано сутрин, когато е все още хладно времето и няма много движение, за да пътувам по-спокойно, пред това да тръгна в час, в който целият град е тръгнал, както обикновено се случва в петък следобед. И най-важното-да се въоръжим с търпение, защото сега сме на изхода от София и виждате колко много трафик има в един ден, който с нищо не предразполага към толкова много движение. Аз съм се настроил от вчера, че днес ще правим такова дълго пътуване с вас и трафикът не ми пречи", каза още Димитър Илиев.

Най-важното при тръгване на дълъг път е техническото състояние на автомобила. Това включва грайфера, какъв е профилът на гумата и налягането. Защо? Защото обикновено пътуваме с автомобилите си целогодишно без да си проверяваме достатъчно често налягането. Някой път се случва да спадне налягането на някоя от гумите и ние да не го усетим това нещо. Натоварвайки колата с багаж чисто технически ние сме длъжни да направим малко по-високо налягане на четирите гуми.

Подходящите за сезона гуми и правилното налягане на въздуха в гумите са ключови и за друго.

Аквапланингът - няма как всеки, който е шофирал да не е попадал в такова състояние. Това обикновено се случва, когато скоростта е малко по-висока, вали дъжд и някъде по пътя се стича нещо като вада, тъничка около един см, но водата си намира пътя диагонално през самата магистрала, обясни Илиев. Всъщност тези моменти са страшно опасни, защото изгубим ли сцепление с такава висока скорост, шансовете да си върнем управлението над колата, значително намалява. Има ли силен дъжд, има ли неблагоприятни условия за пътуване, просто да намалим скоростта. Това ни решава проблема с аквапланинга. Ако ние имаме добри гуми някъде около 90 км/ч е абсолютно безопасна скорост, с която да пътуваме без риск от аквапланинг.

Безопасността ни в автомобила зависи и от използването на обезопасителни колани независимо от това дали шофираме или се возим, категоричен е Димитър Илиев.

"Коланът спасява животи вътре. Ето, моето тяло сега върви със 110 км/ч., ако се ударим, моето тяло върви с тази скорост, ако колата се удари в нещо и спре, моето тяло няма да спре, то продължава да се движи със 110 км/ч и ако аз съм без колан, ще се ударя в тавана, във волана", припомня той.

Популярна поговорка гласи, че дяволът е в детайлите. Затова не бива да ги пренебрегваме. Преди да тръгнем трябва задължително да се уверим, че притежаваме годни за употреба аптечка и пожарогасител, както и сигнална жилетка и триъгълник.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Милиардерът Уорън Бъфет написа писмо със съвет към всички родители, „независимо от тяхното богатство“
Бизнес перспективи: Митата на Тръмп заплашат бъдещето на „европейския Детройт“
Премиум лайфстайл услуги: Новият символ на лукса
Фандъкова: Подозираме, че се подготвя коалиция между ПП-ДБ, "Възраждане", ИТН, БСП и МЕЧ
Защо имейл маркетингът остава мощен инструмент в дигиталната ера
„Пазар и регулации“: Дигитализацията е ключова за развитието на енергийната инфраструктура
На днешната дата, 27 ноември. Рождениците днес
Цитат на деня