Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Сривът във веригите на доставки застигна и производителите на алкохол в Испания
Производителите на спиртни напитки вече се сблъскват със сериозни проблеми в Испания, за да снабдят клиентите си поради срива на международната транспортна система. Това от друга страна излага на риск и износа на сектора. Това предупреждава в интервю за Efe изпълнителният директор на работодателската организация Espirituosos de España (FEBE) Боско Торемоча. Той категорично отхвърля, че очертаващите се дефицити са свързани с увеличаване на консумацията на алкохол поради облекчаване на ограниченията след пандемията, пише eleconomista.es.
"Не очакваме да възстановим нивата на продажби от 2019 г. до края на следващата година или началото на 2023 г. Слухът, че има брутално нарастване на потреблението, е неверен. Това, което има, е дефицит на пазарите и това засяга определени категории и определени марки, защото тази криза в международната търговия не засяга еднакво на 100% от сектора", уточнява Торемоча.
Данните, с които разполагат работодателите, сочат, че краят на 2021 г. е по-добър от този на 2020 г., когато доходите му паднаха с около 30%, но все още е между 12 и 15% под данните за оборота за 2019 г.; Миналата година бяха изразходвани 141 милиона литра, когато обичайно трябваше да надхвърли 200.
Директорът на FEBE смята за неуместно всяко сравнение с 2020 г. - година, в която индустрията на хотелиерството затвори врати за месеци, в която нощният живот на практика изчезна и в която туризмът беше дълбоко увреден.
Освен това той предупреждава, че ако ситуацията продължи, някои компании дори ще видят, че оцеляването им е компрометирано. "Паузата на склад е драма за една компания, въпреки че ако продължи две седмици е по-малко трагично, отколкото ако продължи три месеца. Но ако това отнеме повече време и не можете да изпълнявате поръчки, нямате фактуриране и следователно нямате ликвидност", допълни Торемоча.
Проблемът засяга и износа на испанските производители на спиртни напитки, които продават около 40% от продукцията си в чужбина.
Торемоча говори за „коктейл“, при който разходите за морски транспорт са смесени (т.нар. тарифи за товарни превози, които скочиха нагоре), нарастващата цена на суровините (не само съставки, но също така стъкло, картон или корк) и задръстване в митниците (отчасти поради Brexit) като причина за тази глобална криза.
"Въпросът не е само в увеличението на разходите, а че дори при плащане не сте сигурни кога ще ви го обслужат", подчертава той. В този смисъл той припомня, че покачването на цените на енергията удря и производителите, тъй като в процеса на дестилация те използват основно природен газ. Торемоча припомня, че положението на много компании (в Испания има около 3800 центъра за производство на спиртни напитки, бел. авт.) вече беше деликатно поради въздействието на пандемията върху сметките им, но и поради страничните ефекти, оставени от финансовата криза през 2008 г.
"Потреблението падна много по време на тази криза и ние все още се опитвахме да се възстановим. През петте години от 2014 до 2019 г. бяхме на това ниво, но без да достигнем предишните нива на продажби, вероятно поради промяна в навиците на потребителите", казва той.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.