Бизнес перспективи: Митата на Тръмп заплашат бъдещето на „европейския Детройт“

Бизнес перспективи: Митата на Тръмп заплашат бъдещето на „европейския Детройт“

Една малка страна без излаз на море в сърцето на Европа изглежда е изложена по уникален начин на икономическата програма на новоизбрания президент Доналд Тръмп „Америка на първо място“.

Наричана „Детройт на Европа“ поради процъфтяващата си автомобилна индустрия, Словакия произвежда повече автомобили на глава от населението от всяка друга страна в света.

Обещанието на Тръмп да наложи общо мито от 10% или 20% върху всички стоки, идващи в САЩ, заплашва бъдещето на централноевропейската държава като глобален лидер в производството на автомобили.

В понеделник Тръмп обеща да наложи нови мита на Китай, Канада и Мексико в едно от първите си действия на поста. Мерките включват допълнително мито от 10% върху всички китайски продукти, идващи в САЩ, и мито от 25% върху всички стоки, идващи от Канада и Мексико.

Фактът, че Европа не беше спомената в първото съобщение за митата на Тръмп, ще се счита за добре дошла новина за политиците в Европейския съюз, въпреки че 27-те страни вероятно се притесняват, че е само въпрос на време Тръмп да насочи вниманието си към автомобилния сектор в региона, пише Сам Меридит за Си Ен Би Си.

Това е голям проблем за Словакия. Страната с население от едва 5,5 милиона души разчита в голяма степен на търговията със САЩ, като автомобилите представляват значителна част от нейния износ за Америка, а секторът индиректно осигурява работа на над 250 000 души.

„Словакия се превърна в Детройт на Европа“, коментира пред Си Ен Би Си Владимир Ваньо, главен икономист в Globsec – мозъчен тръст, базиран в словашката столица Братислава.

„През 1990 г., след падането на „Желязната завеса“, Словакия не произвежда никакви автомобили. Тя обаче беше много силна в това, което ние на нашия местен език обичаме да наричаме специално производство, което е просто хубав начин да се каже производство на оръжия, бронирани превозни средства, танкове и подобни“, каза Ваньо.

Германският Volkswagen беше първият автомобилен производител, който идентифицира потенциала на Словакия за инженеринг и производство, като първо се започна със сглобяването на скоростни кутии, преди бързо да се разшири до производството на цели превозни средства, добави той

Наред с завода на Volkswagen в Братислава, Peugeot на Stellantis, Kia на Hyundai Motor и Jaguar Land Rover на Tata оттогава създадоха производствени центрове в страната.

Шведската Volvo през 2022 г. обяви плановете си да стане петата автомобилна компания, която оперира в страната, с неутрална по отношение на климата фабрика, която ще отвори врати в източна Словакия през 2026 г. Volvo подчерта, че заводът на стойност 1,2 милиарда евро ще произвежда само електрически автомобили.

Запитан до каква степен Словакия трябва да бъде загрижена за потенциалните нови мита на Тръмп, Ваньо отговори: „Те са притеснителни, като засега подходът е „изчакай и виж“.

Той добави, че макар да изглежда, че Словакия може да направи „много малко“ в краткосрочен план, производителите на автомобили в страната са се доказали като относително добри в справянето с предизвикателствата в миналото.

Предстоят предизвикателства

Заедно със Словакия, засегнатата от кризата автомобилна индустрия на Германия вероятно ще бъде силно уязвима от митата на Тръмп.

Водещата икономика в Европа е далеч най-големият износител на леки автомобили за САЩ в региона, отчитайки износ на стойност 23 млрд. евро миналата година, според данни, събрани от статистическата агенция Евростат и ING Research. Това представлява 15% от общия износ на Германия за САЩ.

Рико Луман, старши секторен икономист за транспорт и логистика в нидерландската банка ING, каза, че перспективата за мита на САЩ върху европейските автомобили вероятно ще направи лошата ситуация в Германия още по-тежка.

„Това е сърцето на производствената индустрия, нали? И така, автомобилната индустрия в крайна сметка е свързана със стоманодобивната промишленост и химическата промишленост, така че тук е включена цялата верига на доставки“, коментира Луман.

Междувременно Словакия е третият по големина износител на леки автомобили за САЩ в Европа, заедно с Швеция. Износът на страната за Америка през 2023 г. се оценява на стойност 4 млрд. евро.

Трябва да се отбележи обаче, че износът на леки автомобили от Словакия представлява почти три четвърти (74%) от общия експортен пакет за САЩ, оставяйки страната с голяма експозиция пред надвисналата заплаха от мита на Тръмп.

„Словакия очевидно се справя много добре с автомобилното производство до момента, но сега е изправена пред някои предизвикателства“, каза Аруши Котеча, автомобилен анализатор в Economist Intelligence Unit.

Един от тези проблеми произтича от Китай.

Котеча от EIU заяви, че европейските законодатели се опитват да запазят позициите си, като не позволяват на китайски производители на автомобили като BYD да навлязат твърде много на регионалния пазар, както по отношение на продажби, така и на инвестиции.

„Поне с китайците има сигурност, тъй като тези мита се случиха, Китай отмъсти... така че частта с Китай е приключена. Разбира се, има известна несигурност, която идва с изборите на Тръмп“, каза Котеча.

„Проблемът с Тръмп е, че той отправя много заплахи, но не винаги ги изпълнява – или степента, в която ги изпълнява, варира“, добави тя.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ