Акциите на Nissan поскъпнаха рекордно след съобщения за потенциално сливане с Honda
Акциите на Nissan Motor отчетоха рекорден скок в сряда след съобщение в медиите, че японски автомобилен производител иска да се слее с Honda Motor, образувайки по-голямо дружество, което може да се конкурира с гигантите в сектора и да инвестира повече в разрастващия се пазар за електрически превозни средства, предаде Си Ен Би Си.
Акциите на Nissan поскъпнаха с 23,7%, отбелязвайки най-добрия ден за фирмата поне от 1985 г., според данни от Factset. Factset няма данни за цената на акциите на компанията преди 1985 г. Междувременно акциите на Honda поевтиняха с 3%.
Honda и Nissan обмислят да работят като холдингова компания и скоро ще подпишат меморандум за разбирателство, според доклад на вестник „Никей“. Те планират евентуално да включат в холдинговата компания и Mitsubishi Motors, в която Nissan е най-големият акционер с 24% дял.
Говорейки пред Си Ен Би Си, Вивек Вайдия, лидер на глобалния клиентски отдел за мобилност в изследователската фирма Frost & Sullivan, каза, че сливането е предизвикано от финансовото слабо представяне на Nissan.
Още през ноември Nissan публикува лоши резултати за второто си тримесечие, приключило през септември, и намали прогнозата си за приходи за цялата година и оперативната перспектива. Автомобилният производител също обяви планове за съкращаване на 9 000 работни места и намаляване на глобалния производствен капацитет с една пета на фона на ожесточена конкуренция на основните пазари.
Джо Маккейб, президент и главен изпълнителен директор на AutoForecast Solutions, каза пред Си Ен Би Си в сряда, че Nissan се нуждае от „съживяване“, след като отношенията му с Renault се разпаднаха.
„Те [Nissan] наистина нямаха лидерска позиция в нито един от сегментите, в които се състезаваха“, каза той.
Както Nissan, така и Honda могат да се възползват от потенциалното сливане, смята анализаторът
В изявление Nissan посочи, че медийните съобщения, че „обмисля бизнес интеграция“ с Honda, не се основават на съобщение от компанията. Компанията подчерта, че обмисля различни възможности за бъдещо сътрудничество с Honda и Mitsubishi Motors, но все още не са взети решения. Акциите на Mitsubishi Motors затвориха сесията с ръст от 19,7%.
Вайдия от Frost & Sullivan каза, че сливането, ако се осъществи, ще позволи и на трите автомобилни производители „да получат достъп до технологии, да намалят риска от иновации и да създадат икономика от мащаба“.
Обединеното предприятие, посочи той, ще има опит не само в традиционните превозни средства с бензинови двигатели с вътрешно горене (ICE), но и в хибридите, електрическите и водородните превозни средства.
Вайдия добави, че тъй като производителите на автомобили в момента инвестират както в превозни средства с ICE, така и в електромобили, захранвани с батерии, сливането между Honda, вторият по големина производител на автомобили в Япония, и Nissan, който е на трета позиция, ще смекчи иновационните рискове.
Комбинираното предприятие Nissan-Honda-Mitsubishi ще се отговаря за повече от 8 милиона продажби на автомобили годишно, според „Никей“. Това би наредило компанията сред най-големите автомобилни производители в света, но все още под другия японски автомобилен гигант Toyota Motor с 11,2 милиона продажби през 2023 г., както и от германския автомобилен производител Volkswagen, който миналата година отчете продажби от 9,2 милиона автомобила.
Подобно обвързване би било най-голямото сливане в автомобилната индустрия, откакто Fiat Chrysler се присъедини към базираната във Франция PSA Groupe, за да създаде Stellantis през януари 2021 г.
Глобалната автомобилна индустрия е изправена пред няколко предизвикателства, включително прехода към електромобили, категория, доминирана от компании като Tesla и китайския BYD. Volkswagen, например, планира да затвори заводи и да съкрати хиляди работни места в Германия, докато General Motors наскоро закри Cruise – своята компания за самоуправляващи се роботиксита.
За Honda и Nissan съществува и заплаха от мита, предложени от новоизбрания президент Доналд Тръмп, които може да изискват мащабна реорганизация на глобалните вериги за доставки.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.