По-добра реч в три стъпки

По-добра реч в три стъпки

За повече от две десетилетия, откакто тренирам директори да говорят публично, рядко съм попадал на хора, който имат  време и желание да овладеят изкуството на речта. Повечето от тях са доволни от средното ниво, което постигат. Това се дължи най-вече на факта, че летвата е много ниско поставена, казва Ник Морган, президент на консултантска компания Public Words пред Harvard Business Review.

Той предлага три бързи и лесни за изпълнение стъпки, чрез които лидерите да подобрят следващата си реч:

Стойте най-много на 12 крачки от публиката

Подсъзнанието ни очертава четири зони на пространството между нас и другите хора. Обикновено то поставя тези мисловни бариери, за да се чувстваме физически защитени. Социалната дистанция, която определя подсъзнанието ни, е от 12 до 4 стъпки. Когато изнасяте реч, старайте се да спазвате тази дистанция. Публиката обикновено не се интересува от някой, който е по-далеч от 12 крачки. Ако изнасяте речта си от подиум, със сигурност вече сте поставили допълнителна бариера между себе си и публиката. Може внимателно да скъсите разстоянието, като слезете от него и се приближите към хората. За да подобрите възприятието на публиката, може да се разхождате сред нея. Това обаче означава, че трябва да умеете да говорите достатъчно добре, докато вървите.

Слушайте публиката

Да, правилно. Не само те трябва да слушат вас, за добрата реч е необходимо и вие да ги слушате. Най-ефективният начин е да правите почивки на всеки десет минути и да питате дали има въпроси. Тук е важната част - трябва да изчакате повече от секунда или две за въпросите. Обикновено харата се нуждаят от малко време да се престрашат да говорят пред публика. Когато слушате въпросите, покажете го с цялото с тяло – наклонете се напред, кимайте с глава, дайте да се разбере, че се интересувате. Избягвайте да записвате зададените въпроси и да отговаряте на тях в края на речта. След толкова време хората вече може да са забравили какво точно са ви попитали.

Преди срещата се фокусирайте върху емоционалното си състояние за 3 минути

Много мениджъри погрешно смятат, че да си лидер означава да не си емоционален. Помислете за успешни и харизматимни лидери като Стив Джобс или любимия си политик например. Харизмата идва от силните емоции - ентусиазъм или пък яд, да речем. Така че преди да изнесете речта си, останете насаме за няколко минути с емоциите си. Определете ги и после помислете как сте се чувствали и друг път, когато сте ги изпитвали. Ако практикувате това, ще се появите на сцената с концентрирана енергия и харизма и ще привлечете публиката.

Спазването на тези три съвета за лидерстовото и ефективната комуникация гарантира възходящ път на речите ви.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Милиардерът Уорън Бъфет написа писмо със съвет към всички родители, „независимо от тяхното богатство“
Бизнес перспективи: Митата на Тръмп заплашат бъдещето на „европейския Детройт“
Премиум лайфстайл услуги: Новият символ на лукса
Фандъкова: Подозираме, че се подготвя коалиция между ПП-ДБ, "Възраждане", ИТН, БСП и МЕЧ
Защо имейл маркетингът остава мощен инструмент в дигиталната ера
„Пазар и регулации“: Дигитализацията е ключова за развитието на енергийната инфраструктура
На днешната дата, 27 ноември. Рождениците днес
Цитат на деня