"Лошите" съвети за лидерство, които днес са на мода

Лошите съвети за лидерство, които днес са на мода

Правилата вече не са това, което бяха. Организациите влязоха в епохата на социалния бизнес, на фокуса върху клиентите и на новите идеи за това какво означава да бъдеш лидер.

Това, което само преди няколко години ви учеха да не правите в никакъв случай, днес се преподава на следващото поколение лидери в бизнес школите от цял свят. Тези уроци вече се практикуват и в някои от най-умните организации на земята. Ето кои са те.

Провалът също е вариант

Да кажете, че се радвате на провала, е като да заявите, че грозотата е секси. Звучи перверзно. Но много модерни организации започват да свикват с тази идея и да пробват идеи, които някога се потискаха. Може да се провалите в 9 от 10 случая, но десетият е победа, която оправдава останалите девет. Това днес се нарича успешна стратегия.

Така една американска компания започна програмата „провали се бързо“, за да мотивира екипите си да излязат от блокажа, който дърпал фирмата надолу като камък на шията. Какво са научили служителите? Когато провалът се превърне в цел и хората са поощрявани да го „постигат“, промяната започва бавно, но сигурно да настъпва. Ефектът бил очевиден. Щом една група се превърне в бърз и хитър екип с обща стратегия и отлична комуникация, вместо сбирщина от скучаещи служители, в организацията се образува позитивно напрежение, което може да се използва, като просто се промени целта от „провал“ на „успех“.

Ръководете като слуга

Тази стратегия е любима на Хауърд Шулц – лидера на Starbucks. Идеята е да ръководиш екипите си, като им служиш. Тя е популяризирана от лидери като Джеймс Отри, който написа книгата „Лидерът-слуга“ и цяла серия други на същата тема.

Отри описва този лидерски стил с петте му основни принципа:

  1. Бъдете истински – не се правете на нещо, което никога не сте били.

  2. Бъдете раними – Забравете старите мечти за контрол и отворете вратите за нови идеи.

  3. Бъдете приемащи – Осъзнайте, че може да не сте съгласни с нещо, но въпреки това от него могат да спечелят всички.

  4. Бъдете на място – Бъдете тук и сега, а не някъде другаде.

  5. Бъдете полезни – Като шеф, вие сте източникът на сили, ресурси и възможности за екипа си.

С други думи, лидерството е да се грижиш за хората си и да им даваш всичко от себе си; да създадеш общност на работното място, да забравиш егото си и да породиш атмосфера, която кара служителите да работят добре.

Просто кажете „Не“

Тайната на изкуството да бъдеш лидер се крие в умението да казваш „Не“, а не в това да се съгласяваш. Много лесно е да се каже „Да“.“

- Тони Блеър

Всички обичаме вечно съгласяващите се, онези, които не отказват на нищо. Истински работни добичета. Всичко поемат на плещите си. Станат ли лидери, започваме да ги харесваме заради това, че поемат нови проекти и ги изпълняват. Прегарянето в страната на съгласието обаче идва твърде бързо и твърде страшно. Да се разберем, ключово е да запретнете ръкави и да вършите работа – но да приемате всичко е лудост.

Твърде отдавна сме влюбени в Съгласяващите се. Време е за едно голямо, кънтящо НЕ, което да отекне из свещените коридори на лидерството.

Да откажете означава ефективно да определите приоритети за себе си, за екипа си и за компанията си. Да откажете е предизвикателство пред слепия личен интерес и поставя ударение върху целите на компанията.

Може да кажете „Не“ с уважение към другия. „Не“-то не означава, че сте гадняри. Ако ви се иска да бъдете, почакайте още няколко години – сигурно тогава „гаднярското лидерство“ ще излезе на мода. Днес обаче уважителният отказ може да открие една по-здравословна дискусия около правилните и погрешните ходове в името на организацията.

Нима това не е чудесно?

Тод Уилмс за SAP Business Blog

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ