След неуспехите на Google и Meta, Мъск взима на прицел банковите гиганти на Уолстрийт
Визията на милиардера Илон Мъск за мащабни промени в Twitter и превръщане на социалната мрежа в платформа, предлагаща и финансови услуги, започва да придобива форма. Ребрандирането на социалната мрежа и смяната на нейното лого е едва първата фаза от стратегията на Мъск за позициониране на финансовия пазар. Това обаче далеч не е първия случай, в който, технологичен гигант се опитва да навлезе на терена на главния изпълнителен директор на JPMorgan Chase & Co Джейми Даймън и другите ръководители на банковите гиганти от Уолстрийт, пишат Аиша С. Гани и Дженифър Суране за Блумбърг.
Историята е пълна с технологични фирми, които имаха за цел да направят същото. Facebook прекара години в инвестиране и работа по проект, наречен Libra, който трябваше да революционизира трансграничните плащания, но регулаторният натиск принуди компанията да се откаже от проекта. Google планира цифрово финансово предложение и дори си осигури 11 банки като партньори за неговия старт, но внезапно се отказа от целия план. И Amazon.com Inc. обмисляше да предложи разплащателни сметки за потребителите, но този проект така и не стана реалност.
Американските технологични компании изпитват трудности в опитите си да се конкурират с банковите гиганти, като често ограничават или се отказват напълно от амбициите си в сферата на фона на жестоката конкуренция и продължителните процеси по одобрение.
Но Мъск не е като другите технологични ръководители. Неговите решения често не следват предвидими траектории, както се вижда от действията му след придобиването на Twitter, включително замяната на емблематичното лого на компанията с буквата X.
„Изобщо не казвам, че той не може да го направи“, komentira Пранав Суд, изпълнителен генерален мениджър на платформата за трансгранични плащания Airwallex. „Но това е нещо, което отнема време и е нещо, което изисква инвестиции, защото трябва да сте сигурни, че правите нещата правилно, за да останете съвместими в световен мащаб”, добавя той.
Визията на Мъск за приложението X, което ще свърже основната инфраструктура на Twitter с X.com - уеб адрес, който сега функционира като услуга за маршрутизиране към Twitter, предвижда създаване на платформа, която наслоява комуникацията, мултимедията и „способността да управлявате целия си финансов свят“.
В съобщения, публикувани в подкрепа на започнатото от Мъск преструктуриране, главният изпълнителен директор на Twitter Линда Якарино каза, че X ще включва финтех функции като плащания и банкиране. Twitter вече взе лицензи за парични преводи в четири американски щата - Аризона, Мичиган, Мисури и Ню Хемпшир.
Мъск сподели визията си за социалната мрежа още през 2022 г., когато заяви, че иска Twitter да прилича повече на приложението WeChat на Tencent Holdings Ltd. - услуга за незабавни съобщения, превърнала се в супер приложение, използвано ежедневно от повече от един милиард души в Китай. Освен приложението е финтех титан, който позволява на потребителите да си изпращат пари, да плащат за стоки и услуги и дори да взимат кредити.
Това не е и първият сблъсък на Мъск с финансовия свят. Той се премества в Силициевата долина по време на бума dot-com и основава компания - също известна в миналото като X.com, която се занимава с онлайн банкиране. Тя се слива с друг стартъп - Confinity, като новата компания става известна под името PayPal. Що се отнася до банкирането, Мъск споделя, че е отказал „няколко високоплатени работни места на Уолстрийт“, за да се съсредоточи върху технологиите.
В крайна сметка обаче успехът във въвеждането на функции за банкиране и разплащания в Twitter ще зависи от това дали потребителите да се чувстват комфортно да влагат парите си в компания с чисто ново име на продукт и набор от финансови проблеми, след като Мъск натовари социалната мрежа с огромен дълг.
WeChat, Alipay
Технологичните платформи по цял свят търсят начини да монетизират по-добре своите съществуващи клиентски бази и продуктови предложения, както и да постигнат потребителската лоялност, на която се радват банките и други доставчици на финансови услуги. Освен това, те биха се радвали да повторят успеха на играчи като WeChat и Alipay на Ant Group Co., които завладяха Китай.
През последните години американските технологични компании инвестираха в подобряване на своите възможности за плащания и финансови услуги. В някои случаи обаче напредъкът им е възпрепятстван от законодателите и регулаторите.
Facebook на Meta Platforms Inc. дебютира с Libra Association през 2019 г. Идеята беше компанията и нейните партньори да използват стабилни монети, за да направят по-евтино и по-лесно предлагането на парични преводи на потребителите. Почти веднага политици и регулатори от цял свят призоваха Facebook да спре проекта и ключови партньори, включително Mastercard Inc. и Visa Inc., изоставиха асоциацията в рамките на месеци.
Миналата година Google на Alphabet Inc. отложи плановете си да добави банкови сметки към приложението си за разплащане, след като обвърза партньори, включително Citigroup Inc., за продължила месеци работа по функционалността.
И Amazon проведе ранни разговори през 2018 г. с банки като JPMorgan Chase & Co. на Dimon и Capital One Financial Corp., за предлагане разплащателни сметки, но това никога не доведе до създаването на нови продукти или услуги.
Изоставени амбиции
Дори бившата компания на Мъск се стреми да се превърне в суперприложение в стил WeChat. Преди две години, когато PayPal струваше повече от Citigroup и Goldman Sachs Group Inc. взети заедно, компанията планира амбициозно разширяване в нови области, включително търговия с акции и високодоходни спестовни сметки, тъй като фирмата се опитваше да надхвърли корените си като бутон за плащане.
Но наскоро, след като акциите на компанията поевтиняха на фона на забавяне на разходите за платформите за разплащания на фирмата, PayPal трябваше да изостави тези амбиции. Тези дни главният изпълнителен директор Дан Шулман отново се фокусира върху подобряването на разплащателните функции, вместо да превърне PayPal в едно гише за финансовите нужди на своите клиенти.
„Нашият първи и най-важен приоритет е непрекъснатото подобряване на брандираното изживяване при плащане“, каза Шулман. Предлагането на финансови услуги не е лесно, като се има предвид силната конкуренция на банковия пазар в САЩ, интензивният регулаторен контрол и високото ниво на „непостоянство“ сред финансови клиенти, каза Джеф Тайсен, глобален ръководител на финтех в консултантската фирма Bain & Co.
„Следователно ще трябва да помислите за много завладяващо предложение, което наистина ви отличава“, каза той.
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.