Германия първа в света пуска жп линия с изцяло водородни влакове
Първите влакове на водород влизат в редовна експлоатация от днес в Германия. Те ще обслужват 100-километрова линия в провинция Долна Саксония като ще заменят изцяло дизеловите локомотиви, теглещи композициите по жп маршрута, свързващ градовете Куксхафен, Бремерхафен, Бремерфьорде и Букстехуде близо до Хамбург, съобщава Франс прес.
Независимо по кое време на деня, пътниците вече ще пътуват по този маршрут благодарение на водорода, казва Щефан Шранк от френския индустриален гигант Alstom, проектирал флотилия от общо 14 влака, предоставени на Германия. Стартирането на редовна жп линия, обслужвана изцяло от водородни влакове е своебразна световна премиера.
Водородните влакове се превърнаха в обещаващ начин за декарбонизиране на железопътния сектор и за замяна на дизела, който все още захранва 20 процента от пътуванията в Германия.
Дефинирани като вид транспорт с "нулеви емисии", влаковете смесват водород, натоварен на борда с кислорода от въздуха, благодарение на горивна клетка, монтирана на покрива. Това произвежда електричеството, необходимо за тегленето и движението на влаковата композиция.
Проектирани в южния френски град Тарб и сглобени в Залцгитер в Централна Германия, влаковете на Alstom, наречени Coradia iLint са пионери в сектора.
Проектът привлече инвестиции от няколко десетки милиона евро и създаде нови работни места в двете страни, според Alstom.
Първите изпитания по линията в Германия започват през 2018 г. с два водородни влака, докато се стигне до днешния ден, бележат цялостното преминаване към композициите с новаторската технология.
Френската група Alstom е подписала четири договора за доставки на няколко десетки влака в Германия, Франция и Италия. Само в Германия "между 2500 и 3000 дизелови влака могат да бъдат заменени с водородни модели", изчислява Шранк. В момента всеки втори регионален влак в Европа е на дизел.
„До 2035 г. около 15 до 20 процента от регионалния европейски пазар може да работи с водород“, коментира пред AFP Александър Шарпентие, железопътен експерт в консултантската компания Roland Berger.
Водородните влакове са особено подходящи за къси регионални линии, където разходите за преход към електрически изпреварват рентабилността на маршрута.
Alstom не е без конкуренция в тази територия. Германският гигант Siemens представи прототип на водороден влак с националната железопътна компания Deutsche Bahn през май с оглед на пускането му през 2024 г.
На пръв поглед всичко това изглежда като оптимистична и привлекателна перспектива за бъдещето на жп транспорта, но има реални бариери пред безоблачното ѝ разгръщане.
Като за начало влаковете не са единственото транспортно средство, гладно за водородно гориво, обясняв Шарпентие.
Не само целият транспортен сектор - от пътни превозни средства до самолети, а и тежката промишленост като стоманодобивната и химическата промишленост, отправят поглед към водорода като решение за намаляване на въглеродните емисии.
Проблем, който не е за пренебрегване, е и изоставането в логистично отношение.
Въпреки че Германия обяви през 2020 г. амбициозен план за 7 милиарда евро, с който да се превърне в лидер във водородните технологии в рамките на едно десетилетие, инфраструктурата все още липсва в най-голямата икономика в Европа. Това е проблем, наблюдаван в целия континент, където ще са необходими колосални инвестиции за реално преминаване към водород.
„Поради тази причина ние не предвиждаме 100-процентова замяна на дизеловите влакове с водород“, каза Шарпентие.
Освен това водородът не е изцяло без въглерод - само „зеленият водород“, произведен с помощта на възобновяема енергия, се счита за напълно декарбонизиран. Съществуват и други, по-разпространени производствени методи, но те отделят парникови газове, защото в тях фигурира използването на изкопаеми горива. Линията на Долна Саксония в началото ще трябва да използва вторичен водороден продукт от определени индустрии като химическия сектор. Френският изследователски институт IFP, специализиран в енергийните въпроси, казва, че в момента водородът е "95 процента получен от трансформацията на изкопаеми горива, почти половината от които идват от природен газ".
Трайната зависимост на Европа от газ от Русия на фона на огромното напрежение около нахлуването на Кремъл в Украйна също поставя големи предизвикателства пред развитието на водорода в железопътния транспорт. „Политическите лидери ще трябва да решат към кои сектори приоритетно ще бъде насочено производството на водород“, каза Шарпентие. Освен това Германия ще трябва и да си осигурява внос в големи количества, за да гарантира устойчивост на ползването на технологията.
Наскоро бяха подписани партньорства с Индия и Мароко, а споразумението за внос на водород от Канада беше на дневен ред тази седмица по време на посещението на канцлера Олаф Шолц.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.