Digital Age: Игри без автомобили
С приключването на Олимпийските игри в Париж стана ясно, че кметът на Лос Анджелис Карън Бас е в града, за да подготви света за това как ще изглежда Олимпиадата в Лос Анджелис през 2028 г.
И едно от нещата, които тя обещава, за голяма изненада на всички, които имат визията за Лос Анджелис като един гигантски мегаполис, са "Игри без автомобили", при които ще се използва обществен транспорт вместо лични автомобили.
Бас направи това изявление на пресконференция преди церемонията по закриването на Олимпийските игри, която се състоя в неделя вечер в Париж. По традиция шоуто на церемонията по закриването включва сегмент от следващия град домакин, в който настоящият домакин "предава факела" на следващия домакин (но не буквално - междувременно истинският олимпийски факел се връща в Гърция).
Преди началото на шоуто кметът на Лос Анджелис Карен Бас заяви следното в отговор на журналистически въпрос: "Вече работим за създаването на работни места, като разширяваме системата на обществения транспорт, за да можем да проведем игри без автомобили. И това е подвиг в Лос Анджелис, защото винаги сме били влюбени в колите си, но вече работим, за да гарантираме, че можем да изградим един по-зелен Лос Анджелис".
Но, както се вижда от нейното изказване, Лос Анджелис е може би последният град, в който някой би очаквал да има голямо международно събитие с милиони посетители без автомобили.
Лос Анджелис е град на автомобилите и винаги е бил такъв
Лос Анджелис е град, който е израснал около автомобила. Макар че е основан доста преди появата на съвременните коли, градът започва да се разраства едва в началото на 20-ти век - точно когато се разраства и автомобилът като средство за транспорт.
Въпреки това, в началото Лос Анджелис разполага с чудесна система за обществен транспорт под формата на тролейбусната система "Red Car" на Pacific Electric, но през 50-те години на миналия век тази система запада и през 1961 г. престава да функционира. Тя е една от жертвите на "Заговора на трамваите на General Motors" - общонационална тайна договорка между гигантите GM, Standard Oil, Firestone Tires, Phillips Petroleum и Mack Trucks за изкупуване и разрушаване на системите за обществен транспорт в цялата страна и лансиране на автомобили вместо тях.
Именно това допринася за разрастването на града, липсата на обществен транспорт, доминирането на автомобилите и високите нива на вредни емисии в днешния американски живот, докато в крайна сметка GM е глобена със символичните 5000 долара за участието си в своеобразния картел.
И така, през последния половин век автомобилът властва в Лос Анджелис, а градът е построен с оглед на това. Това е начинът, по който всички трябва да се придвижват, а това означава, че пътищата са задръстени от автомобили по принцип през цялото време.
Независимо дали живеете в района, или не, ако изобщо знаете нещо за Лос Анджелис, знаете за трафика и задръстванията в големия град. Друг от основните проблеми на обществения транспорт в Лос Анджелис е, че културата просто не е налице. Има много хора, които живеят и работят в близост до спирки на градския транспорт и биха могли да го използват за много от нуждите си, но не го правят, защото всички знаят, че в Лос Анджелис няма обществен транспорт.
А ако никой не използва системата, това означава, че тя е по-скъпа или че системата ще намали работното си време, което я прави по-малко полезна, което означава, че по-малко хора я използват - един порочен кръг. Същевременно Лос Анджелис е и най-големият град и метрополис в Калифорния - щат, известен с екологичния си дух. Затова градът се надява да промени това, но му предстои голяма работа, ако иска да се увенчае с успех.
Примерът на Париж ще бъде труден за следване
Париж, който бе домакин на настоящите игри, които приключиха преди броени дни, твърди, че тези Oлимпийски игри са "най-зелените игри в историята". Френската столица използва съществуващи съоръжения, за да намали новото строителство, намали използването на отопление, вентилация и климатизация, предложи на спортистите устойчиви храни, похарчи милиарди за почистване на Сена за първи път от повече от век и дори имаше електрически олимпийски факел вместо традиционния, захранван с газ.
Друг аспект на "зелените" показатели на Париж е, че почти до всяко олимпийско съоръжение може да се стигне с обществен транспорт. Парижкото метро е една от най-добрите метросистеми в света, а като най-посещавания град на Земята Париж знае как да позволи на хората да се придвижат от едно място до друго.
Що се отнася до мотото "Без автомобили", от много години в Париж периодично се провеждат дни без автомобили, в които улиците се превземат от пешеходци, велосипедисти и дори може би за бърза игра на футбол. Градът дори твърди, че ще забрани изцяло влизането на автомобили в центъра. Така ако Лос Анджелис иска да надмине Париж по отношение на транспорта, ще има доста голяма конкуренция.
Може ли Лос Анджелис да организира Олимпиада без автомобили?
Звучи невъзможно, но Лос Анджелис има план за подобряване на обществения транспорт, който цели да улесни придвижването в града до 2028 г.
Противно на общоприетото схващане, Лос Анджелис има обществен транспорт. В допълнение към автобусите градът разполага и с метро система за лека железница с разумно покритие, макар че спирките не са толкова гъсти или свързани с предградията, както в град като Париж. Така че Лос Анджелис не трябва да започва от нулата – градът просто трябва да убеди хората да използват съществуващата система и да запълни пропуските, за да я направи по-полезна за всички и да направи възможно да се освободят от автомобили.
Планът за това е в процес на изпълнение от известно време насам. Първоначално Лос Анджелис получи правото да организира игрите през 2017 г., а скоро след това тогавашният кмет Ерик Гарсети публикува проект на инициатива, наречена "Двадесет и осем до 28" - план за завършване на 28 различни транзитни проекта в града преди идването на Олимпийските игри. Някои от тези проекти вече са завършени, а крайните срокове на други са изтеглени за 2028 г.
За финансирането на тези проекти Лос Анджелис ще използва средства от две съществуващи инициативи на избирателите - Мярка R и Мярка М, които бяха приети с голяма разлика и увеличиха данъците върху продажбите в града, за да се съберат средства за транспортни проекти. Очаква се те да съберат над 100 млрд. долара за ремонт на транспортните системи на Лос Анджелис, за които жителите на града очевидно знаят, че се нуждаят от ремонт. Някои от тези проекти бяха ускорени, за да се спази крайният срок 2028 г.
Така че Лос Анджелис има желание да реши транспортните си проблеми, а също и финансиране - сега всичко зависи от времето и усилията, защото четири години не са толкова много.
Последните уроци ни показват, че е възможно да се намали трафикът
Карън Бас представи и други аспекти на плана. В допълнение към проектите, които Лос Анджелис вече изпълнява, тя казва, че градската управа ще работи с местния бизнес за намаляване на автомобилния трафик в града като цяло по време на Олимпийските игри. Лос Анджелис направи същото през 1984 г. - жителите на града се страхуваха от наплива на трафик, а бизнесът беше насърчен да промени работното си време, за да намали задръстванията, и в крайна сметка нещата не бяха толкова лоши, колкото се очакваше.
Междувременно Лос Анджелис имаше множество примери, показващи какво е възможно. Неотдавна жителите на града бяха предупредени за "автомагедон" заради затваряне на магистрала през уикенда, но след като в продължение на седмици подготвяха обществеността да избягва района, уикендът премина без задръствания. А след това, когато през 2020 г. настъпиха затваряния, свързани с COVID пандемията, предприятията и жителите признаха, че могат да се измъкнат, без да шофират (което осигури и хубав чист въздух), могат да насърчат работата от разстояние и да използват новите технологии, за да улеснят всичко това.
Градските власти вече насърчават предприятията да се възползват от тези успешни уроци и да се съсредоточат върху работата от разстояние и изместването на работните графици, когато това е възможно, за да премахнат колкото се може повече автомобили от пътищата на Лос Анджелис през 17-те дни на Олимпийските игри. Бас иска също така да пусне в експлоатация 3000 автобуса, като ги вземе назаем от цялата страна, за да помагат за придвижването на хората между местата за провеждане на игрите - по улици, които, надяваме се, ще бъдат по-малко натоварени благодарение на гореспоменатите подобрения и предложения.
Ако Лос Анджелис успее да реализира всички тези инициативи, надеждата е да се забрани движението на автомобили по олимпийските обекти. Вместо да се придвижват до местата на провеждане на състезанията с автомобили и да паркират на тях, зрителите ще пристигат с обществен транспорт - и ако Бас постигне своето, общественият транспорт ще бъде единственият начин за достъп до тези места.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.