Раницата на емоциите: Три начина да интегрирате ума и чувствата си на работа
Според Buzzfeed аз съм емоционален човек. Използвайки тяхното проучване, отговорих на поредица от въпроси за героите на "Дисни" и любимите места за почивка и се оказа, че съм свързан изцяло с емоциите. Оттогава дните ми се превърнаха в изпълнена със страст мания. Смея се на неуместни шеги, псувам по телевизията, ям пица всеки ден и не мога да стана в пет сутринта, за да видя детето си. Край на пресметнато мислене и планиране! Захвърлих всички ограничения и социални условности. Импулс е второто ми име.
Наскоро имах причина да се съмнявам в надеждността на подобни тестове.
Мнозина в западната интелектуална традиция са наследили идеята, до голяма степен благодарение на гърците, че емоцията и разумът са противоположни. Чувствата и мислите са като Дионис срещу Аполон. Въпреки това, неврологът Антонио Дамасио предлага противоположното мнение: „соматичните маркери“ са физиологични реакции, които ни ръководят при вземането на решения. С други думи, те са емоции, които определят мислите.
Стараем се да бъдем „професионалисти“ в работата си. Трябва да сте безпристрастни, обективни, разумни и да спазвате изискванията на компанията. Трябва да се отнасяте еднакво добре с колегите си и да оставите всички емоции пред вратата на офиса. Но концепцията на Дамасио опровергава тези идеи. Невъзможно е да отхвърлите целия емоционален багаж, както е невъзможно да извършите лоботомия върху себе си. Невъзможно е да оставим емоциите извън работата, защото те са една и съща част от мозъка.
Тук ще разберем какво означават соматичните маркери на Дамасио и как те могат да повлияят на живота на всеки от нас.
Емоционален багаж
Спомените не са просто умствени, епизодични моменти от вашето минало. Ако ви помоля да си представите образа на майка си в първия ви учебен ден или на първия ви домашен любимец, ще получите повече от просто картина. Ще почувствате различни съпътстващи емоции, често объркващи и изненадващи. Всичко, което е свързано със съзнанието, е пронизано от чувства. Всичко, което сме научили за света, се съхранява в рационална и емоционална форма. Това означава, че докато взаимодействаме със света, ние изпитваме придружаващи чувства, които са известни като соматични маркери.
Например, нека си представим, че има жена на име Олга, която винаги е била в токсични връзки; всеки партньор, който имаше, беше насилник. Поради това тя е развила определени соматични маркери, когато се сблъска с токсично поведение. Когато някой я обиди, говори пренебрежително за нея или е особено потаен за определени неща, Олга има неволна телесна реакция. Пулсът й се учестява, главата я боли, дланите й се потят, не може да спи и т.н.
Дамасио вярва, че тези маркери допълнително влияят върху това как вземаме решения. Олга може да бъде възмутена от поведението на партньора си. Тя може да прекъсне връзката и да спре да общува. Или ще реши да ги задържи. Откриваме соматични маркери във всяка област на живота: къде трябва да се вземат важни решения, къде има „история“. Миналите срещи с X или Y ще определят как ще реагираме физически и емоционално на повторната среща с X или Y в бъдеще. Чувствата пораждат мисли.
Използване на маркери
Ако знаем, че внасяме много емоция във всяка ситуация, как можем да използваме това, като приложим хипотезата на Дамасио в професионалната сфера? Ето три съвета:
1. Възстановете и поправете. Да приемем, че току-що сте имали труден разговор с колега, шеф или служител. Не беше съвсем официално порицание, но беше близо до това. Като обикновен човек, вие преминахте в отбранителен и неудобен режим. Избягвайте този човек колкото е възможно повече. Комуникацията е сведена до минимум. Сега соматичният маркер на този човек за вас е напрежението.
Проблемът е, че трябва да си сътрудничите с този човек. Не можеш просто да го изхвърлиш от живота си. Според проучване от 2016 г. за конфликти, включващи австралийски медицински сестри, един от ключовите елементи за възстановяване на връзка след труден разговор е доверието. Загубата на доверие е основният фактор, който разрушава взаимоотношенията. Затова най-добрият начин да коригирате ситуацията е да напомните на човека за неговите успехи. Покажете, че все още му вярвате и го уважавате. Трябва отново да го развеселиш.
2. Създайте емоционален резонанс. Използването на силата на соматичните маркери е ключов елемент от маркетинга и съществува от десетилетия. В Mad Men героят Дон Дрейпър веднъж каза: „Хората никога няма да забравят как ги караш да се чувстват.“ В това има зрънце истина. Когато продавате продукт, искате той да предизвика някаква емоция. Трябва да има история. Ако това, което казвате, не резонира емоционално, то няма да остане. За да направите това, трябва да помислите за създаването на история. Бет Комсток, бивш заместник-председател на General Electric и автор на Imagining the Future, предлага съвети за овладяване на силата на историите: „Аз съм твърдо привърженик на дяла на ума над пазарния дял.“ Като създател на марка, аз вярвам, че целта е да се създаде история, която резонира с хората.
3. Погледнете отвъд длъжностната характеристика. Соматичните маркери променят важна теза за емоционалната интелигентност по-широко: всеки има история и свой собствен път към настоящето. Когато човек влезе в една стая, той има цяла раница с емоционални преживявания зад гърба си. Бъдете внимателни към реакциите на колегите си и най-вече общувайте помежду си. Разберете малко за живота им. На работното място е лесно да преминавате от среща на среща и да виждате първо работата, а не човека. Но общуването помежду си е начин да направите взаимодействието с други хора по-ефективно. Освен това ще помогне на служителите да се справят по-добре със своите отговорности.
Източник: Big Think
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.