Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Строителство и инвестиции 2023
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Застой с леко движение на първа скорост
Развитието на големите инфраструктурни проекти в страната
Застой с леко движение на първа скорост
Развитието на големите инфраструктурни проекти в страната
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Инфраструктурата е от решаващо значение за развитието на една държава. В България големите пътни проекти заемат важно място в националната стратегия за подобряване на инфраструктурата и оптимизиране на транспортната мобилност.
Министерството на регионалното развитие и благоустройството представи интерактивна карта на инфраструктурните проекти, която показва плановете за развитие на транспортната инфраструктура на България и свързаните региони до 2040 г. В нея се съдържа информация за пътни и железопътни обекти, интермодални терминали, летища, пристанища, вътрешни водни пътища, нови мостове и тунели, които ще се реализират на етапи до края на периода. Повече от година след презентирането ѝ като че ли нещата се случват по-бавно от очакваното.
АМ „Струма“
Най-спорният инфраструктурен проект в държавата. Такъв от национално, а и от европейско значение, който все още не може да намери своята пълна реализация поради постоянни спорове между екоактивисти, държава и строители откъде ще мине трасето на най-трудния за изграждане участък – лот 3.2 между Крупник и Кресна. Ако споровете продължат и строителството на този участък не започне, има реална опасност страната ни да връща в Брюксел усвоените пари и за изградените вече отсечки от магистралата.
Може би поради тази причина служебното правителство побърза да стартира доизграждането на пътен възел „Кресна“ и пътните връзки към него, които са част от този лот. Според думите на служебния министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков, който присъства на първата копка, стъпката е малка, но решението за нея е да се направи така, че процесът да бъде необратим и „да може да се тръгне на вариант да бъде решен този огромен проблем“.
Независимо от това дали ще се изгради лот 3.2 на АМ „Струма“ и каква алтернатива ще бъде предпочетена, доизграждането на пътен възел „Кресна“ е необходимо за безопасната и безконфликтна връзка между път I-1 (Е-79) и участъка Кресна – Сандански от АМ „Струма“.
Изпълнител на проектирането и строителните работи е ДЗЗД „Струма-3.2.2“, в което участват „ГБС Инфраструктурно строителство“ АД, „Главболгарстрой Интернешънъл“ ЕАД и „ЕПОС – Емпреза Потругеза де Обрас Субтеренеас“ АД, Португалия, Порто Салво“ ЕООД. Строителният надзор е възложен на ДЗЗД „Струма 2019-ППИ-СВС“, в което са „Пътинвест Инженеринг“ АД и SWS engineering Spa, Италия, Тренто.
АМ „Европа“
След като и този проект бе значително забавен, на 12 май с официална церемония започна строителството на втория участък от АМ „Европа“ между Сливница и Софийския околовръстен път (СОП). Той се реализира с финансиране от Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014–2020“. Първият участък, който е от Драгоман до Сливница, беше въведен в експлоатация през юни 2021 г.
Отсечката между Сливница и СОП е с дължина 16,5 км, като дейностите започват на близо 6 км, за които има завършени отчуждения и издадено разрешение за строеж от 28.04.2023 г. След теренното обезпечаване на обекта ще започне изпълнението и по останалите 10,5 км. Участъкът между Сливница и СОП ще преминава по изцяло ново трасе и ще се влива в Северната скоростна тангента. Ще бъдат изградени 5 подлеза, 2 надлеза, 2 моста и 1 виадукт, както и четири пътни връзки. Изпълнител е ДЗЗД „Европа-2022“, в което участват „ГБС Инфраструктурно строителство“ АД, „Главболгарстрой Интернешънъл“ ЕАД и „Обонато Билд“ ЕООД. Стойността на договора е 266 959 487 лева. Строителният надзор е възложен на ДЗЗД „Европа“, в което са „Пътинвест Инженеринг“ АД, „Стройнорм“ ЕООД и „Ер Джи Консултинг“ ООД. Техният договор е за 5 599 999 лв.
АМ „Тракия“
Неотдавна служебният министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков заговори, че магистралата в частта до магистрала „Марица“ трябва да бъде разширена, тъй като този участък е много тесен и вече не успява да поеме движението. От думите на министъра се разбира, че става въпрос за евентуално разширение на първите около 168 километра от София до Оризово. Кога, как и колко ще струва, не е ясно, тъй като първо трябва да се направят предпроектни проучвания и проектиране.
АМ „Хемус“
Това е най-дълго строената магистрала в историята на страната ни. С изключително значение за развитието на Северозападна България. Обект на спорове и скандали между държавата и пътностроителните фирми заради стотици милиони левове по договори, които са възложени по т.нар. процедура инхаус и които редица редовни и служебни правителства не искаха или не можеха да платят. В крайна сметка част от парите, които държавата дължеше на строителите, бяха платени, но цялостното завършване на магистралата изглежда все така мираж. В последните години в експлоатация беше пуснат единствено участък от 16 км между Буховци и Белокопитово, като в момента се търсят варианти строителството по всички лотове да продължи.
Скоростният път Видин – Ботевград
Дължината на целият скоростен път, който е от изключително значение за Северозападна България, е 167 километра. За момента е пусната в експлоатация единствено 7,5-километрова отсечка от пътя Мездра – Ботевград. Въведeната в експлоатация отсечка от пътя е част от Проекта за лот 1, който предвижда модернизация и привеждане на съществуващия път до габарит на четирилентов път с две обособени самостоятелни платна за движение с по две ленти и с разделителна ивица. Отсечката представлява над 7 км обходни пътища на населените места Новачене и Скравена. Проектната скорост е 80 км/час.
Участъкът обхваща пътния възел „Новачене“ при пресичането с общински път Новачене – Боженица, което е решено на две нива с пътен възел тип „диамант“. След възела пътят продължава като обход с изградени множество големи съоръжения – мостове на реките Рударка, Бебреш и Калница, няколко надлеза над изградения главен път, обслужващи пресичания с общински пътища.
Изградена е и площадка за отдих при Скравена. Извършени са реконструкции на засегнати инженерни мрежи – водопроводи, напоителни системи, електро- и газопроводи.
|
Ключови думи
магистрали
инфраструктура
АМ Хемус
АМ Европа