Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Жената е
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Уроците на Ванда Милети Ферагамо
Интересна като замисъл и реализация, изложбата и съпътстващият я каталог Women in balance 1955/1965 са част от протичащия от години разговор в италианското общество за нуждата от еманципация на италианките, за равнопоставеност и зачитане на различията
Уроците на Ванда Милети Ферагамо
Интересна като замисъл и реализация, изложбата и съпътстващият я каталог Women in balance 1955/1965 са част от протичащия от години разговор в италианското общество за нуждата от еманципация на италианките, за равнопоставеност и зачитане на различията
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Изложбата Women in balance 1955/1965, представена в Музея „Ферагамо“ във Флоренция, както и издаденият към нея албум, отдават почит към Ванда Милети Ферагамо и към всички жени, допринесли за промяна в италианското общество по време на икономическия бум през 50-те и 60-те години на ХХ век.
Чрез предмети, произведения на изкуството, филми и снимки изложбата показва новите културни и бизнес роли, в които жените навлизат, за да променят драстично социалната и финансовата структура на италианското общество. Разказът за техните лични преживявания хвърля светлина върху най-дългата революция на съвремието – тази, която бележи края на разделението на ролите, основани на пола.
Средата на ХХ век е драматичен период в италианската история, свързан както с политически промени, така и със силен икономически възход и налагането на успешни бизнес предприятия. Но това е време и на ширеща се корупция, на значимо влияние на мафията, отвличания на обществени фигури и членове на техните семейства, нарастваща урбанизация и преместването на цели семейства от селата и малките градове към мегаполисите. Жените излизат от пространството на дома и се включват във всички бизнес сектори – секретарки в държавната и частната администрация, телефонистки, работнички в предприятия, в шивашкия сектор, в производството на електроника и пластмасови изделия, но също и като художнички, модни дизайнерки, манекенки, журналистки, певици, стюардеси. Макар и по-рядко, се появяват жени инженери, лекарки, архитекти, учени. Според официалната статистика в периода между 1955 и 1965 г. седем милиона италианки започват да работят, навярно още толкова са заети с надомна работа.
Трансформацията на житейските и професионалните роли на съпругата, дъщерята, майката, сестрата е значим обществен феномен, който веднага поражда два фундаментални въпроса – за баланса между професията, бизнеса, дома и семейния живот. Но и за свободната жена, която отказва да бъде в определени модели.
Изложбата и албумът Women in balance 1955/1965 са реализирани от Стефания Ричи, директор на музея и на фондация „Ферагамо“, и Елвира Валери, изследовател на съвременната история. Проектът възниква като почит към Ванда Ферагамо, съпруга на известния дизайнер Салваторе Ферагамо, която поема компанията след неговата смърт през 1960 г. Управлявайки я с твърда ръка и творческа креативност до 2018 г. тя успява да я превърне от компания за производство на обувки в успешна модна къща и световен бранд.
Сценографът Маурицио Бало разделя пространството на музея в няколко зали. Първата пресъздава офиса на Ванда Ферагамо в Двореца „Спини Ферони“. Бюрото ѝ е заето от семейни снимки, показани са личният ѝ бележник, в който записва идеите си, чантата ѝ W, проектирана специално за нея от най-голямата ѝ дъщеря Фиама Ферагамо. Прожектира се видео с нейно автобиографично интервю, в което тя споделя за първата си среща със Салваторе, току-що върнал се от САЩ след успешна кариера като дизайнер на обувки в Холивуд, за тяхната сватба, появата на децата им, избора ѝ да поеме компанията след неговата смърт. Експонирани са снимки на Салваторе, както и емблематични модели на изключителните му обувки, част от които проектирани специално за световни легенди. Ванда разказва, че е благодарна за своето сплотено семейство, защото заедно те могат да споделят енергията си и да се учат един от друг. Хармонията в семейството ни, казва тя, идва от уважението на чуждото мнение и взаимното споделяне. Вярвам, че сме като различни артерии, които водят към едно и също сърце.
В следващите зали са показани промените, през които преминават италианските семейства. Появява се т.нар. нуклеарно семейство (двама родители и две деца) за сметка на традиционните до този момент големи семейства с над 10 деца. Жените са разделени относно тяхната роля в обществото – едните са привързани към позициите на домакиня и майка, докато други осъзнават новата си социална свобода и избират да се утвърдят чрез кариерата си. Затова акцентът е поставен върху онези от тях със значима роля в италианската икономика и пионери в своите области – политика, кино, изкуство, бизнес, наука и технологии. Например такива са сестрите Зое, Никол и Джована Фонтана – модни дизайнери и предприемачи, които стоят зад модна къща „Соколе Фонтана“, специализирана в областта на висшата мода. Интересна е и Анджела Мария Барбизоли, която също като Ванда Ферагамо поема управлението на семейната компания Campari Group сред смъртта на съпруга си.
Жената господства в центъра на своята кухня, заобиколена от новите технологии, които помагат във всекидневието ѝ – електрическа печка, пералня, хладилник, миксер, кафе машина, телефон, радио, телевизор. Според Ванда Ферагамо домът рефлектира върху хората, които живеят в него и съобразно любовта, която отдаваш на вещите. Домът е като човек. Ако не докажеш дисциплина и любов, всичко се разпада, заявява тя.
Но модерната жена тайно мечтае и да избяга от дома си – сред шума на пишещите машини в офисите и редакциите на кориците на модните списания, заобиколена от епруветките в лабораториите и микропроцесорите на първите компютри, където с огромна амбиция да доказва своите способности. По това време медиите и рекламите драматично се намесват в живота на жената – през страниците на множеството модни списания, но и от ефира на популярни телевизионни предавания като Carosello.
Стаята на тийнейджърката доминира с розовите си тапети, върху които наглед произволно са закачени снимки и плакати на любими актриси, музиканти, манекенки, а шкафовете са запълнени от списания, тенис ракети, магнетофони и грамофонни плочи. Стаята е мястото, където младежите могат да избягат от контрола на своите родители, да четат, учат, слушат музика, да формират собствената си идентичност – понякога копираща тази на майките им, а друг път напълно различна, провокативна и непокорна. Връзката майка – дъщеря е наистина важна във всяко едно семейство и затова експозицията е допълнена с видеоинтервюта на съвременни млади жени, които разказват за ролята на майките им в своя живот – на какво им се възхищават, по какво си приличат и доколко силна е обичта между им.
Спалнята на домакинята е мястото, където е показано и основополагащото значение на модата в живота на съвременната жена. 50-те години на ХХ век са времето, през което италианската висша мода и модна конфекция се налагат, издигайки ролята на професионалния дизайнер на ново, престижно място. В света на модата обаче жената рядко е в тази, чието име стои на колекцията или е сред фотографите, отразяващи феерията от платове. Жената е по-скоро в позицията на красивата манекенка, която презентира дрехите, измислени от мъже, шивачката, която превръща фантазиите в красиви тоалети, или заможната купувачка, която иска да изглежда елегантна и красива с новите си дрехи, обувки, чанти и бижута. Модата се нагажда към интересите на съвременните жени, скъсявайки дължината на полите и палтата, височината на токчетата, еластичността на платовете, които да отговарят на новите интереси на своите притежателки – жените, които пътуват, работят и се забавляват сами, освободени от предразсъдъците и финансовите задръжки.
Интересна като замисъл и реализация, изложбата и съпътстващият я каталог Women in balance 1955/1965 са част от протичащия от години разговор в италианското общество за нуждата от еманципация на италианките, за равнопоставеност и зачитане на различията.
|
Ключови думи
Ванда Ферагамо
изкуство
еманципация
равнопоставеност