Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Creative Bulgaria 2023

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4

Парченце по парченце

Настолните игри подреждат бавно и упорито пъзела на възхода си в България

Автор:

Петя Иванова

Снимки:

Личен архив

Парченце по парченце

Парченце по парченце

Настолните игри подреждат бавно и упорито пъзела на възхода си в България

Парченце по парченце
quotes

Клуб след клуб, фестивал след фестивал, човек след човек настолните игри в България бяха тръгнали да заемат подобаващо място в живота на хората. Пандемията от Covid-19 обаче прекрати възхода, защото не можеш да играеш настолни игри, без да общуваш с хората срещу теб. Пандемията не само затвори четири подобни клуба в София, а и спря отварянето на такива в Русе и Варна.

Но пък връщането към нормалния ритъм на живот доведе до бум и в производството на игри, и в събитията, свързани с тях.

Най-доброто доказателство за развитието на хобито и превръщането му в нещо повече е увеличаването на фестивалите, посветени на настолни игри в България. Последният се роди през тази година и обедини три клуба от Пловдив. Но не ги обедини в една локация, което беше нещо ново и различно (макар и може би леко объркващо за играещите).

Фестивалът в село Чавдар се проведе за втора година. Благодарение на кметството, което осигурява място, шатри и бусове за транспорт, условията бяха на изключително ниво. Освен това се влиза безплатно, което компенсира разходите за транспорт.

Sofia Board Game Weekend (SBGW) e най-старият и упорит фестивал в София. Започна във „Фабрика 126“, мина в НДК, а след пандемията се озова като част от Sofia Summer Fest в Южния парк. Миналогодишното издание на фестивала събра над 1000 души, което си е забележителен успех. Освен това според организаторите по време на самия фестивал са продадени игри за близо 6000 лв. SBGW имат и събития в „Топлоцентрала“, които също се радват на силна посещаемост.

Дизайнерите на игри

Едно от най-ценните неща на SBGW всъщност е конкурсът за прототипи. В него дизайнери на игри представят своите идеи, като един от тях печели награда, която му дава шанс да направи по-добър модел на играта си. Последният победител – Иван Алексиев, сега ще издава играта си в САЩ. При това в зашеметяващ петцифрен тираж, нещо непосилно за България. Освен това той тепърва може да продава правата и за другите държави. Наесен Алексиев ще пуска и игра в краудфъндинг платформата kickstarter. Тоест може да се превърне в човек, който може да се издържа от дизайн на игри.

Никола Петров също ще пуска игра в САЩ, макар и в по-малък тираж. Той също е победител в конкурс на SBGW – в първия такъв преди шест години. Той вече има игра, преведена на няколко чужди езика (The King of All Bards), макар и през издателство.

Всички това съчетано с факта, че все повечето хора проявяват интерес, означава, че пъзелът за настолните игри се подрежда. Бавно и упорито, парченце по парченце - точно като в истинска игра.

Да оцелееш като родител

Друго доказателство за възхода на настолните игри в България е, че все повече хора се наемат да създават такива. Почти всеки влогър или инфлуенсър, който има тийнейджърска аудитория, пуска игри. Повечето инфлуенсър игри не са нещо оригинално – идеите им са заимствани от други игри по широкия свят, но привличат децата.

Има и друг пример – играта „Да оцелееш като родител“, пусната от ozone.bg, и „Майко мила“. Тя е оригинална и като идея, и като дизайн. Освен това вече не се продава, защото целият тираж от почти 2000 бройки беше изчерпан. Може и да не звучи като нещо огромно, но за българския пазар това си е доста сериозен тираж. И то, при положение че играта излезе два месеца преди началото на пандемията и въобще нямаше условия за смислено промотиране.

„Да оцелееш като родител“ е настолна игра за родители, в която подло са вмъкнати разнообразни семейни ситуации и случки не за да ви дразнят, а за да ви напомнят, че понякога и животът може да бъде приет като игра“, разказва Красимира Хаджииванова. Освен че е една от основателките на „Майко мила“, тя е и част от екипа зад текстовете по картите на играта.

„Решихме да осигурим възможност на родителите да се събират и да разпускат заедно, докато минават през сюжети, които са познати на почти всички семейства по света. Идеята зад тази игра е основно да осигурява забавление и разтуха, защото всяка майка и баща заслужават освен да плащат курсове по английски и да работят като шофьори на децата си, и да се посмеят малко – на свой или чужд гръб (в играта, разбира се)“, добавя тя.

И да, забавлението и в реалния свят, и в играта никога не свършва. „Предвиждаме да пуснем и ново, осъвременено издание. Бъдете нащрек“, с усмивка заявява Красимира.