Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Creative Bulgaria 2023
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Парченце по парченце
Настолните игри подреждат бавно и упорито пъзела на възхода си в България
Парченце по парченце
Настолните игри подреждат бавно и упорито пъзела на възхода си в България
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Клуб след клуб, фестивал след фестивал, човек след човек настолните игри в България бяха тръгнали да заемат подобаващо място в живота на хората. Пандемията от Covid-19 обаче прекрати възхода, защото не можеш да играеш настолни игри, без да общуваш с хората срещу теб. Пандемията не само затвори четири подобни клуба в София, а и спря отварянето на такива в Русе и Варна.
Но пък връщането към нормалния ритъм на живот доведе до бум и в производството на игри, и в събитията, свързани с тях.
Най-доброто доказателство за развитието на хобито и превръщането му в нещо повече е увеличаването на фестивалите, посветени на настолни игри в България. Последният се роди през тази година и обедини три клуба от Пловдив. Но не ги обедини в една локация, което беше нещо ново и различно (макар и може би леко объркващо за играещите).
Фестивалът в село Чавдар се проведе за втора година. Благодарение на кметството, което осигурява място, шатри и бусове за транспорт, условията бяха на изключително ниво. Освен това се влиза безплатно, което компенсира разходите за транспорт.
Sofia Board Game Weekend (SBGW) e най-старият и упорит фестивал в София. Започна във „Фабрика 126“, мина в НДК, а след пандемията се озова като част от Sofia Summer Fest в Южния парк. Миналогодишното издание на фестивала събра над 1000 души, което си е забележителен успех. Освен това според организаторите по време на самия фестивал са продадени игри за близо 6000 лв. SBGW имат и събития в „Топлоцентрала“, които също се радват на силна посещаемост.
Дизайнерите на игри
Едно от най-ценните неща на SBGW всъщност е конкурсът за прототипи. В него дизайнери на игри представят своите идеи, като един от тях печели награда, която му дава шанс да направи по-добър модел на играта си. Последният победител – Иван Алексиев, сега ще издава играта си в САЩ. При това в зашеметяващ петцифрен тираж, нещо непосилно за България. Освен това той тепърва може да продава правата и за другите държави. Наесен Алексиев ще пуска и игра в краудфъндинг платформата kickstarter. Тоест може да се превърне в човек, който може да се издържа от дизайн на игри.
Никола Петров също ще пуска игра в САЩ, макар и в по-малък тираж. Той също е победител в конкурс на SBGW – в първия такъв преди шест години. Той вече има игра, преведена на няколко чужди езика (The King of All Bards), макар и през издателство.
Всички това съчетано с факта, че все повечето хора проявяват интерес, означава, че пъзелът за настолните игри се подрежда. Бавно и упорито, парченце по парченце - точно като в истинска игра.
Да оцелееш като родител
Друго доказателство за възхода на настолните игри в България е, че все повече хора се наемат да създават такива. Почти всеки влогър или инфлуенсър, който има тийнейджърска аудитория, пуска игри. Повечето инфлуенсър игри не са нещо оригинално – идеите им са заимствани от други игри по широкия свят, но привличат децата.
Има и друг пример – играта „Да оцелееш като родител“, пусната от ozone.bg, и „Майко мила“. Тя е оригинална и като идея, и като дизайн. Освен това вече не се продава, защото целият тираж от почти 2000 бройки беше изчерпан. Може и да не звучи като нещо огромно, но за българския пазар това си е доста сериозен тираж. И то, при положение че играта излезе два месеца преди началото на пандемията и въобще нямаше условия за смислено промотиране.
„Да оцелееш като родител“ е настолна игра за родители, в която подло са вмъкнати разнообразни семейни ситуации и случки не за да ви дразнят, а за да ви напомнят, че понякога и животът може да бъде приет като игра“, разказва Красимира Хаджииванова. Освен че е една от основателките на „Майко мила“, тя е и част от екипа зад текстовете по картите на играта.
„Решихме да осигурим възможност на родителите да се събират и да разпускат заедно, докато минават през сюжети, които са познати на почти всички семейства по света. Идеята зад тази игра е основно да осигурява забавление и разтуха, защото всяка майка и баща заслужават освен да плащат курсове по английски и да работят като шофьори на децата си, и да се посмеят малко – на свой или чужд гръб (в играта, разбира се)“, добавя тя.
И да, забавлението и в реалния свят, и в играта никога не свършва. „Предвиждаме да пуснем и ново, осъвременено издание. Бъдете нащрек“, с усмивка заявява Красимира.
|
Ключови думи
настолни игри
иновации
креативност
игри