Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Creative Bulgaria 2023
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Колко струва един банан?
Съвременното изкуство остава една от малкото свободни територии, добре е да я пазим, докато не са ни я отнели
Колко струва един банан?
Съвременното изкуство остава една от малкото свободни територии, добре е да я пазим, докато не са ни я отнели
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
От десетилетия съвременното изкуство се опитва да задържи своето достойнство, притиснато между механизмите на пазара и оцеляването. Картината на неговото съществуване прилича на деня и нощта – от една страна, са финансовите галерийни могули, които изстрелват цените до небесата и създават списъци с чакащи купувачи, от друга, са алтернативните пространства, чиято борба за независимост често минава през държавни помощи. Комерсиализацията се подържа от мощните галерии и арт панаирите, но едновременно с това именно тази глорификация на изкуството през парите и лъскавите стандарти на съвремието непрекъснато увеличава интереса към него и така и правителствата се чувстват длъжни да подкрепят неговото съществуване. На практика разделение няма – всеки маргинален художник си мечтае да е представляван от някоя световна галерия, което ще му осигури престиж и финансов статус. А всеки въвлечен в пазарните механизми творец вярва, че е постигнал пълна независимост.
Тази нелека парадигма е най-ярко олицетворена от работата на Маурицио Кателан „Комедиант“, 2019 – истински банан, залепен със сребрист гафер на стената на щанда на галерия „Перотен“ по време на изложението „Арт Базел Маями Бийч“. Неслучайно е показана именно на един от най-скъпите панаири на изкуството. Всъщност както названието на работата, така и фактът, че Кателан предлага нещо за подобен търговски форум за първи път от 15 години, вече изпълват жеста с много смисъл и значение. Продадена почти моментално за 120 хил. долара, творбата изпълнява мисията си и провокира разговор както за относителността на ценностите, така и за силата на провокацията. Разбира се, някои разчитат само един пласт от смисъла, като грузинския пърформанс артист Давид Датуна, който изяжда произведението още докато е на панаира, и нарича акцията си „Гладен артист“ (бананът веднага е заменен).
Маурицио Кастелан, Америка
Произведенията на Маурицио Кателан обаче винаги са били много по-сложни за разбиране и по-всеобхватни като послания. Той често атакува институциите и не се страхува да посегне и на най-недосегаемите и свещените. Добре позната е La Nona Hora (Деветият час) от 1999 г. – скулптура на папа Йоан Павел II, паднал на пода, ударен от метеорит. За показването ѝ директорката на музея „Захента“ в католическа Полша беше уволнена. Властите махат метеорита и дори правят опит да изправят скулптурата на крака. От друга страна, голяма част от религиозната общност я вижда като символ на страданието и хуманността. В крайна сметка работата се продава на аукцион за 3 млн. долара и този факт отново ни връща към разговора за независимото изкуство и неговия танц с пазара.
Кателан е ненадминат майстор на визуалните коментари. През 2016 г. той подмени една от тоалетните чинии в музея „Гугенхайм“ в Ню Йорк с такава от чисто 18-каратово злато, като я нарече „Америка“ – безспорен коментар към богатството и лукса, към свръхпродукцията и комерсиализма. Или просто жест към бащата на съвременното изкуство Марсел Дюшан и неговия „Писоар“?
Всъщност съвременното изкуство от десетилетия повдига теми, които не могат да бъдат артикулирани през други езикови системи на обществото. Може би най-щекотливата от тях е религията, но също и колониализма в днешния му вид. Тези две посоки комбинира картината на английския художник от нигерийски произход Крис Офили „Светата Дева Мария“ – черна богородица, изпълнена в примитивен маниер с апликирани слонски изпражнения от гума. Скандалът, който предизвиква показването на работата в музея „Бруклин“, е невъобразим и дори субсидията му от града е спряна за известно време.
В същия музей от 2007 г. насам за постоянно е изложена още една важна и дълбоко смислена творба от историята на изкуството – „Вечерята“ на Джуди Чикаго. 39 жени с исторически принос за развитието на човечеството са представени чрез бродирани покривки и порцеланови чинии, изрисувани с релефни мотиви във формата на вулва, в стил, подходящ за всяка една от тях. Имената на още 999 жени са изписани със злато върху белите плочки на пода пред триъгълната маса.
Битката за мястото на жената е важна и стара тема за творците. В това отношение съществено е значението на американската група Guerilla Girls (Партизанки) – анонимна група от жени художнички, които се противопоставят на сексизма и расизма. Основават се през 1985 г., предизвикани от изложбата на Музея за модерно изкуство в Ню Йорк „Международен преглед на най-новата живопис и скулптура“, в чийто списък от 165 художници са включени само 13 жени. В отговор на това те организират протести по улиците на града и продължават активно да развиват дейността си, като събират статистически данни относно неравенството между половете в рамките на нюйоркската художествена сцена. Установят например, че в музея „Метрополитън“ творбите на жени художнички са по-малко от 5%, но за сметка на това 85% от изобразените голи тела са на жени. Групата има заслуга най-вече за това, че предизвиква диалог и насочва вниманието на национално и международно ниво към проблемите на сексизма и расизма в изкуството.
Българското съвременно изкуство върви ръка за ръка с някои от най-наболелите проблеми на обществото и е активна част от прехода между двете икономически системи. Още от началото на 90-те години на ХХ в. поколението на Недко Солаков, Лъчезар Бояджиев, Любен Костов, Венцислав Занков, Албена Михайлова, Аделина Попнеделева, Алла Георгиева, малко по-късно и на Правдолюб Иванов, Красимир Терзиев, Боряна Росса, Даниела Костова, Калин Серапионов, Камен Стоянов, Иван Мудов и др. издига глас в подкрепа на промените, анализирайки в дълбочина всички трудности по пътя.
Емблематична в това отношение е работата на Правдолюб Иванов „Трансформацията винаги отнема време и енергия“ от 1998 г. Десетки малки котлончета са свързани чрез кабели и разклонители, включени в електрическата мрежа. Върху тях са поставени евтини тенджери от пазара, в които постоянно ври и се изпарява вода – метафора на продължителния, бавен и изискващ много енергия процес.
Маурицио Кастелан, La Nona Hora
През миналата година се появи един нов проект „Съседите: форма на травмата“, който разсъждава по сериозна и неизказана тема в обществото, а именно комунистическите лагери и последиците както от тях, така и от мълчанието. Красимира Буцева, Джулиан Шехирян и Лилия Топузова събират парчетата на спомнените от малкото оцелели и правят възстановки на преживяното в опит да се мине през него като през обществен катарзис.
Съвсем наскоро Венета Андрова започна акцията си Pro-Protest, в която чрез видео и публикации в социалните мрежи коментира корупционните практики в България, купуването на гласове и манипулирането на общественото мнение.
В една от последните изложби в галерия „Структура“ германският куратор Грегор Янсен подбра именно силно ангажирани произведения, които се занимават с наболелите теми на деня – история, екология, миграция, чалга, нови технологии и др. Сред тях особено се откроява живописната композиция на Мартина Вачева „Влакът се движи с години закъснение“ – една сюрреална приказка, разказваща за нашенската реалност. Както пише самата авторка: „Влакът е образ на социалния, колективния живот, на съдбата, която ни отнася. Той представлява превозно средство на човешката еволюция, а в случая се наблюдава с ярки цветове на деградация, духовен упадък и изостаналост. Сякаш човекът, който се опитва да гради духовно развитие и напредък в своя собствен и в общия социален път, е хванал грешния влак, който го отвежда в друга посока и време“. Хумористичните, дори гротескни образи са жесток анализ и коментар на действителността във всичките ѝ измерения.
Съвременното изкуство остава една от малкото свободни територии, все още неприватизирани, некорумпирани и неподкупни. Добре е да я пазим, докато не са ни я отнели.
|
Ключови думи
изкуство
съвременно изкуство
творби
артисти