Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Creative Bulgaria 2023

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4

Борбата е безмилостно жестока

ИЛИЯ ГРИГОРОВ - творчески директор на gutsandbrainsDDB

Автор:

Илия Григоров

Снимки:

Личен архив

Борбата е безмилостно жестока

Борбата е безмилостно жестока

ИЛИЯ ГРИГОРОВ - творчески директор на gutsandbrainsDDB

Борбата е безмилостно жестока
ИЛИЯ ГРИГОРОВ - творчески директор на gutsandbrainsDDB
quotes

П рез 2023 г. реагираме на две основни тенденции в рекламата – едното (което представлява по-голяма трудност, защото сме разказвачи на истории преди всичко) е стесняващият се обхват на внимание при потребителите на традиционни и дигитални медии. Имаме все по-малко време да ангажираме реални хора и повече от всякога „борбата е безмилостно жестока“. Още повече че нагласата спрямо рекламата като вид медия е по-скоро негативна и се възприема като нещо „досадно“ и „за пропускане“. И в повечето случаи е така. Имам приятели, които буквално си плащат YouTube Premium абонамента само за да не гледат реклами. Нашата работа в случая е да се отличим достатъчно, за да спечелим внимание. Играем поне по пет партии шах едновременно, като се опитваме да спечелим и стратегически, тоест играта на шах дори не е в изцяло алегоричен смисъл.

Другата много набираща сила тенденция е използването на изкуствен интелект. Отново с негативна конотация спрямо нас, разбира се. Все повече бизнеси използват AI за стратегизиране на дигитални кампании, както и за самото им създаване. От медийно таргетиране до сегментация на потенциални клиенти изкуственият интелект може всичко. Това, което има шанс да промени коренно рекламната индустрия, е агресивната и неподправена автентичност в комуникацията. Ние, като „нагледали се“ на хубави чуждестранни и български кампании, можем да гарантираме, че няма „хубаво“ без човешки елемент. Още повече – във времената, в които всеки отделен човек е медия, няма причина да „роботизираме“ рекламната комуникация. Имаме прекрасни професионалисти, имаме и идеи за творчески решения, но ако продължаваме да казваме „за топлите и студени дни свежа маруля си вземи“ – сякаш наистина е написано от компютър (само че от 1994 г.), няма абсолютно никаква причина рекламата да не се автоматизира. Ако се съсредоточим върху искреността, човещината и това, което ни прави живи организми, не само съдържанието ще е по-интересно – ще имаме по-голям шанс да се свържем с хората и да спечелим вниманието им.

На тазгодишната ФАРА (фестивал на рекламната и медийната комуникация), както и в предишните години, си пролича, че повечето рекламни агенции разчитат на точно това „очовечаване“ на дигиталното – аз и guts&brainsDDB сме много горди, че взехме наградата за първо място на фестивала сред толкова адекватни и будни във времето, в което живеем, професионалисти. Надявам се индустрията да продължава да реагира по същия начин и за в бъдеще.