Уредите у дома ще се съобразяват с личния ни вкус

Все повече българи търсят иновативна и умна бяла техника, споделя Ивайло Кожинков, изпълнителен директор на „Bosch Домакински уреди България“

Автор:

Ева Христова

Уредите у дома ще се съобразяват с личния ни вкус

Уредите у дома ще се съобразяват с личния ни вкус

Все повече българи търсят иновативна и умна бяла техника, споделя Ивайло Кожинков, изпълнителен директор на „Bosch Домакински уреди България“

Уредите у дома ще се съобразяват с личния ни вкус
quotes

Господин Кожинков, можем ли да говорим за технологична революция в сферата на устойчивостта и смарт технологиите в домакинските уреди?

Технологичната революция вече е реалност повече от десетилетие, а Bosch беше сред първите иноватори. Започнахме с нашето онлайн приложение за смарт уреди – Home Connect, което днес за много хора вече е даденост. Технологиите улесняват ежедневието ни и ни оставят повече време за други важни неща. Например нашите нови умни фурни със сензори правят готвенето по-лесно и достъпно дори за хора с по-малко опит в кухнята. С тях всеки може да приготви вкусно и перфектно изпечено ястие. А умните хладилници със сензори поддържат оптимална температура и влажност, което запазва храната качествена за дълго време. Това ни дава възможност да консумираме вкусна храна, приготвена с оптимално съхранени продукти, като същевременно ограничаваме хранителните отпадъци – това е не само устойчиво, но и здравословно.

Какво очаква българският потребител от домакинските уреди? Променят ли се нагласите на клиентите? 

От една страна, хората, които искат да закупят умни уреди, оценяват удобството и са готови да платят повече за това. Има две основни групи потребители – едната се фокусира върху ниския и средния ценови сегмент, разчитайки на базовата функционалност и на дългия експлоатационен живот. Другата се ориентира към по-високия клас, като търси най-доброто на пазара – уреди с интелигентни функции, които предлагат широк набор от възможности и са максимално полезни. Пазарно проучване, което провеждаме ежегодно, показва, че все повече българи търсят иновативни и смарт домакински уреди. Според данните през последната година има 23% ръст на хората в страната, които са склонни да платят повече за този тип техника в сравнение с предходната година. 

Какво е по-важно за потребителите – да живеят по-устойчиво или по-здравословно?

Устойчивостта и здравословното хранене вървят ръка за ръка. Хората, които осъзнават значението на здравословния начин на живот, са загрижени и за ограничените ресурси. Те се стремят да изхвърлят по-малко храна, да рециклират и да инвестират в уреди, които са надеждни и с дълъг експлоатационен живот. Политиката на Bosch e насочена точно към това – произвеждаме качествени уреди, които работят дълго, като осигуряваме резервни части за големи домакински уреди за 15 години и за малки – за 10 години. Вече произвеждаме и уреди от рециклирани пластмаси – хладилник, съдомиялна и прахосмукачка. Нашият подход е максимално използване на вложените материали. Затова преди години променихме начина на проектиране на уредите, за да могат елементи и материали да бъдат отделени, сепарирани, преработени и използвани отново. В Западна Европа вече е въведен модел, при който домакински уреди се отдават под наем за определен период, през който се обслужват и подържат. След края на жизнения им цикъл се рециклират. В България този модел все още не е приложен за домакински уреди, но е познат при лизинговите автомобили. Това дава възможност хората постоянно да ползват нови уреди, по максимално екологичен начин.

Как AI променя домакинството? Доколко можем да се доверим на умните уреди?

Ние предлагаме такива уреди в голяма част от продуктовите категории. Например фурните от серия 8 са оборудвани със сензор за изпичане, който „помни“ предпочитанията ни, колко изпечено месо обичаме или колко хрупкави искаме да бъдат печивата. Така фурната сама контролира процесите и приключва печенето точно навреме. Дойде времето, когато готвенето у дома чрез високотехнологични уреди е наистина лесно. Смарт програмите се адаптират към нашите нужди, базирайки се на предишен опит и предлагат оптимален резултат. Българските потребители търсят такива решения, като младите хора са основната група, която проявява интерес, и тази тенденция ще продължи да нараства. Bosch поддържа много високи стандарти за сигурност, които се обновяват и развиват непрекъснато. Умните уреди са бъдещето и те вече са неразделна част от ежедневието ни.

Какъв ще бъде домът на бъдещето, ако го погледнем през домакинските уреди?

В продуктовите групи вече е достигнато едно много високо развитие на хардуера, което трудно може да бъде надминато. Поради това през следващите 5–7 години трудно можем да видим радикално нови хардуерни решения на пазара. Според мен посоката на развитие ще бъде в подобряване на взаимната свързаност на уредите и потребителския интерфейс. Дадох пример с фурните, които се настройват спрямо вкусовете ни, управлението им ще става по-интуитивно, с по-големи и добре визуализирани дисплеи. С множеството функции, които предлагат домакинските уреди, управлението им ще бъде все по-систематизирано, за да се използват пълноценно всичките им възможности. Ще се подобри и комуникацията между уреди, които са логично свързани в един процес. Например плотът ще включва автоматично абсорбатора и ще настройва степента спрямо вида на ястието и спецификата му на приготвяне.

Вие поехте управлението на компанията през април т.г., като преди това сте част от екипа близо 12 години. Каква е вашата визия за доброто управление?

Аз съм част от екипа почти от началото на присъствието на компанията в България. Тогава бяхме сравнително малки. Сега вече сме утвърден лидер на пазара. Важно е да продължим да развиваме тази позиция и да разширяваме пазарния си дял. Ние не само предлагаме качествени домакински уреди, но имаме и добре развита логистика, както и отлично сервизно и търговско обслужване за нашите партньори. За да постигаме това, най-важен е екипът – всеки трябва да се чувства на място си, да е отговорен и проактивен. Хората трябва да имат ясно зададени цели и необходимата свобода, за да могат да се представят по най-добър начин. Ценя мнението на всеки един от колегите, защото всеки е специалист в определена област. Според мен най-важни са поведението и отношението към работата и екипа, защото опитът и експертизата се придобиват с времето.

Ивайло Кожинков е изпълнителен директор на „Bosch Домакински уреди България“ от май 2024 г. Има 12 години опит в компанията и преминава през различни позиции, последната от които е директор „Продажби“. От 2019 до 2021 г. е бил мениджър международни ключови клиенти в централата на Bosch в Мюнхен, Германия, където е отговарял за разработването и управлението на стратегически проекти. Има магистърска степен по финансов мениджмънт от Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и Университета „Монтескьо“ в Бордо, Франция. Преминал е успешно редица продуктови, търговски обучения и специализации.