Разузнаване за всяка фирма

„Когато анализирате конкуренцията, започнете първо от собствените си показатели“, препоръчва Веселин Георгиев, съдружник и управляващ партньор в b2b Team и Plan A

Автор:

Венцислав Савов

Снимки:

Личен архив

Разузнаване за всяка фирма

Разузнаване за всяка фирма

„Когато анализирате конкуренцията, започнете първо от собствените си показатели“, препоръчва Веселин Георгиев, съдружник и управляващ партньор в b2b Team и Plan A

Разузнаване за всяка фирма
Веселин Георгиев, съдружник и управляващ партньор в b2b Team и Plan A
quotes

Г-н Георгиев, кои са най-характерните за бизнеса ви услуги, които предоставяте?

Все по-често се сблъскваме с т.нар. шум от информация или твърде голям обем, който възпрепятства обработването ù и откриването на ценни знания или показатели. Част от услугите на компаниите, в които участвам, са насочени към изграждането на информационни системи за събиране и анализиране на информация. От една страна, консултираме и изграждаме за нашите клиенти вътрешни системи, които дават възможност компаниите да събират и да използват в максимална степен своите вътрешни, оперативни и бизнес данни. От друга страна, създаваме и предоставяме продукти, които работят с публични и достъпни данни. Общо тези системи може да се характеризират с термина Data Intelligence или Business Intelligence (системи за бизнес разузнаване). Такива например са продуктът Company Guru, насочен към събиране и достъп до финансова, контактна и бизнес информация, и MediaBoard.bg, който е продукт за мониторинг и анализ на медийна информация.

Какви са ползите от бизнес разузнаването?

Инструментите на Business Intelligence дават възможност за анализ, визуализиране и взаимодействие с информация. Ползите са еднакви за всички фирми, доколкото мениджърите са готови да ги използват. Тоест зависи напълно от компанията без значение от нейния размер, как ще изгради вътрешните си системи, каква информация ще събира и как ще я използва, за да постигне конкурентно предимство, откриване на нови възможности или оптимизиране на процеси.

Коя корпоративна информация в България е лесно достъпна и съответно коя е трудна за откриване?

Информацията за бизнеса у нас е достъпна за всеки в публичните регистри. Ако обаче се цели проверка на голям обем, анализ или комбиниране на информация от различни източници, задачата вече не е толкова лесна. В този момент софтуерните продукти дават решение и възможност. Трудността идва най-вече когато трябва да се постигне комбинация от обема и разностранността на информацията, така че да се намерят знание и полза. Затова в момента работим по проекти с изкуствен интелект, а резултатите са обещаващи.

Кой е съветът ви към мениджърите, които за първи път искат да проучат конкуренцията?

Когато анализирате конкуренцията, започнете първо от собствените си показатели. Изключително важно е да познаваме метриките на собствения си бизнес, за да можем да открием това, което ни интересува, и да го сравним с конкуренцията. Използвайте различни източници на информация и ги обединявайте на едно място, където да правите анализа и бизнес решенията си след това.