Business Signature БРОЙ /// Мениджър 11/24
По-здравото общество е трудоспособно
Акцентираме върху въвеждане на съвременни скринингови програми, за да се идентифицират заболяванията във възможно най-ранен стадий, споделя Ксения Пуркович, директор клъстер Ба
По-здравото общество е трудоспособно
Акцентираме върху въвеждане на съвременни скринингови програми, за да се идентифицират заболяванията във възможно най-ранен стадий, споделя Ксения Пуркович, директор клъстер Ба
Коя е промяната в здравеопазването, за която AstraZeneca работи в България?
С екипа в България си поставяме преди всичко дългосрочни, устойчиви и водещи до осезаема положителна промяна цели, които да осигурят своевременен и ефективен достъп на пациентите до иновативни терапии и медикаменти. Това се случва в постоянен диалог и в партньорство с Министерството на здравеопазването, Здравната комисия към парламента, НЗОК, други ключови институции, медицинските експерти и пациентските организации. Желанието ни е да постигнем положително въздействие върху здравната система, а по този начин и върху икономиката. По-здравото общество е трудоспособно по-дълго и изисква по-малко средства за лечение.
Медицината и иновациите в сферата на научните открития напредват неимоверно и сме свидетели как нелечими до преди години заболявания, диагностицирани навреме, могат да бъдат обратими. Ето защо акцентираме върху въвеждане на съвременни скринингови програми, целящи да обхванат възможно най-голям процент от населението в определени групи и да се идентифицират заболяванията във възможно най-ранен стадий. Като глобална иновативна компания работим в няколко големи терапевтични области: онкология, кардиометаболитни и бъбречни заболявания, респираторни заболявания, ваксини и имунотерапии и редки болести.
Вие ръководите няколко държави под шапката на клъстер Балкани. Различават ли се приоритетите ви във всяка една от тях?
Всички страни от клъстер Балкани имаме общи цели и приоритети. Разбира се, отчитаме и специфичните нужди на всяка от държавите, но тук ще се спра предимно на сходствата. В синхрон с глобалната ни стратегия амбицията ни е до 2027 г. да представим над 150 медикамента и нови индикации на нашите пазари. Също така екипът ни е силно ангажиран със социално значими активности и устойчиви политики.
В световен мащаб компанията има за цел да реализира нулев въглероден отпечатък в съответствие с целта на Парижкото споразумение за ограничаване на затоплянето на планетата до 1,5°C. Стратегията ни включва пускане на пазара до 2025 г. на следващо поколение инхалатори за лечение на астма и хронична обструктивна белодробна болест (ХОББ) с почти нулево въздействие върху глобалното затопляне, преминаване към 100% електрически превозни средства и 100% възобновяема енергия. Страните от клъстер Балкани допринасят значително за изпълнението на тази амбиция, като до момента имаме близо 50 реализирани доброволчески каузи от колегите, за 2 години сме посадили над 10 хил. дървета, а до края на годината ще опитаме да удвоим това число. Към момента 80% от автопарка ни в България е съставен от електрически автомобили.
Ключовото за нас е, че като обединение от различни държави, клъстерната структура ни дава възможност да се учим едни от други, да си помагаме и да споделяме ценен опит, идеи и практики, за да постигаме заедно по-добри резултати и позитивна промяна за пациентите и обществото.
Кои са заболяванията у нас, които можем да избегнем чрез превенция, и каква е ролята ви като лидер в иновативната фармацевтична индустрия в този процес?
Превенцията е ключов фактор за справяне с редица социално значими заболявания както от областта на онкологията, така и на сърдечносъдови, бъбречни, респираторни и други заболявания. Ежегодно в България реализираме информационни кампании в партньорство със здравните институции, медицинските дружества и специалисти, пациентските организации, с които насочваме вниманието на обществото към важността от редовните прегледи и профилактика.
Тук е моментът да благодаря на медиите и известните личности, които също застават в подкрепа на нашите инициативи и ни помагат да достигнат до повече хора. По-рано през 2024 г. реализирахме кампания, целяща да информира обществеността по повод редките болести. Това е особена терапевтична област, защото редките болести засягат по-малко от 5 на 10 000 души. Така погледнато, процентът изглежда малък, но ако видим глобалната картина, ще стигнем до значителната цифра от близо 400 млн. души, които страдат от някаква форма на рядко заболяване по света. За съжаление, 50% от страдащите от редки болести са деца. По време на кампанията в България, която реализирахме с платформата People of Sofia и с графити-артисти, които нарисуваха 11 цветни зебри (символ на Деня на редките болести) на ключови места в София, няколко семейства са се свързали със специалистите, които участваха в нея.
Кое е важното внимание, което искате да провокирате?
Провокирахме и продължаваме да предизвикваме вниманието на институциите и широката общественост към темата за хроничното бъбречно заболяване (ХБЗ). Тя беше поставена на обсъждане и по време на Кръгла маса в Парламента по-рано през 2024-та. Парадоксално е, че ХБЗ е много разпространено (около 10% от хората) и съвсем непознато (едва 1 от 10 души знаят, че имат ХБЗ). Специалистите предупреждават, че заболяването е свързано с прогресивна загуба на бъбречната функция и често се открива късно, когато пациентите вече се нуждаят от диализа.
През последните месеци може би сте попадали и на кампаниите ни „Не пропускай“ и „НаВремеЗаМен“. При първата във фокуса е мъжкото здраве и по-точно превенцията на рака на простата. Втората е насочена към дамите и в центъра ѝ са образователни инициативи, свързани с рака на гърда и овариален карцином (рак на яйчника). И двете кампании са силно подкрепени от редица партньори, в това число и известни личности като обичаните актьори Владо Пенев и Весела Бабинова.
Ако трябва да обобщя: това, което с екипа в България се опитваме да направим, е чрез позитивен диалог и предоставяне на коректна научнообоснована информация да преборим стигмата за тези заболявания. Да променим нагласите на обществото в посока да поемат инициатива за собственото си здраве и да се преглеждат редовно, за да бъдат по-дълго с любимите си хора. Ако чрез информацията, която споделяме, дори един човек да се е диагностицирал навреме, има огромен смисъл. Защото този един човек за някого е целият свят.
Ксения Пуркович e директор клъстер Балкани в AstraZeneca oт февруари 2024 г. В компанията е повече от 10 години, заемала е различни мениджърски роли. Клъстер Балкани включва България, Сърбия, Хърватия, Словения, Черна гора и страните от Югозападните Балкани: Босна и Херцеговина, Република Северна Македония, Албания и Косово. В момента в „AstraZeneca Балкани“ работят близо 400 професионалисти, над 160 от които са в България.
|
Ключови думи
AstraZeneca
медицина
превенция
лечение