Тема на броя БРОЙ /// Мениджър 07/24

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 3 / 4

Да свалим градуса

Пазарът на безалкохолните алтернативи на алкохолните напитки си пробива път

Автор:

Николета Илиева

Да свалим градуса

Да свалим градуса

Пазарът на безалкохолните алтернативи на алкохолните напитки си пробива път

Да свалим градуса
quotes

Традиционно всяка нова година започва с т.нар. „сух януари“ – месец за въз държание от алкохол. През последните години обаче се затвърждава тенденцията все повече хора да предпочитат да останат трезви като траен начин на живот – част от общата нагласа на потребителите към по-здравословни алтернативи.

Изследванията показват, че много хора не се въздържат напълно, а редуват алкохолни и безалкохолни алтернативи, за да ограничат общия си прием. Голяма част от тях предпочитат да тестват нови вкусове у дома като част от развиването на по-здравословни навици. Хората все още искат да комбинират храната си с напитка, различна от вода, да пият нещо, докато си почиват, четат, гледат филми. Изборите им обаче се променят, докато те стават все по-осъзнати за здравето си. Някои потребители използват безалкохолните алтернативи на алкохола като част от усилията им да намалят дневния си прием на калории и да се насладят на социални дейности, докато остават трезви.

Изследвания показват, че по-младите поколения пият по-малко. В САЩ например платформата за електронна търговия с алкохолни напитки Drizly казва, че 23% от поколението Z и 24% от милениалите съобщават, че често пият безалкохолна бира, вино или спиртни напитки, докато само 6% от поколението X и 1% от бумърите казват същото. Подобни наблюдения споделя и Иван Стоев, мениджър потребителски маркетинг в Avendi, относно нагласите на потребителите у нас. „През последните 2–3 години в България се забелязва нарастващ интерес към безалкохолните варианти на традиционните алкохолни напитки. Те предлагат възможност за социализиране и забавление без негативните ефекти на алкохола, което ги прави все по-популярни сред младите хора в България.

Тази промяна в предпочитанията се отразява и в увеличаването на предлагането на безалкохолни алтернативи на джинове, бири и вина в барове и магазини“, посочва той. Броят на предлаганите алтернативи на практика нараства във всички категории – от бира и сайдер до вино и спиртни напитки. След като безалкохолните бири дълго държаха лидерската позиция (сега те представляват близо 2% от категория бира), виното и спиртните напитки са отличниците през последните години. Според прогнози вариантите с ниско съдържание на алкохол също ще отнемат пазарни дялове от безалкохолните напитки – газирани и сокове.

Consulting Group оценява размера на глобалния пазар на безалкохолен алкохол на $13 млрд. Въпреки че все още държат много малък дял от общия пазар на алкохолни напитки, безалкохолните алтернативи са един от най­бързо развиващите се сектори, а лидер в категорията е Западна Европа. Очакванията на IWSR са обемите на продажбите на този вид напитки в световен мащаб да нараснат със среден годишен темп от над 7% в периода между 2023 и 2027 г. до близо 4­процентен дял от общия пазар на алкохол.