Тема на броя БРОЙ /// Мениджър 07/24
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 3 / 4
Да свалим градуса
Пазарът на безалкохолните алтернативи на алкохолните напитки си пробива път
Да свалим градуса
Пазарът на безалкохолните алтернативи на алкохолните напитки си пробива път
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
1
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Традиционно всяка нова година започва с т.нар. „сух януари“ – месец за въз държание от алкохол. През последните години обаче се затвърждава тенденцията все повече хора да предпочитат да останат трезви като траен начин на живот – част от общата нагласа на потребителите към по-здравословни алтернативи.
Изследванията показват, че много хора не се въздържат напълно, а редуват алкохолни и безалкохолни алтернативи, за да ограничат общия си прием. Голяма част от тях предпочитат да тестват нови вкусове у дома като част от развиването на по-здравословни навици. Хората все още искат да комбинират храната си с напитка, различна от вода, да пият нещо, докато си почиват, четат, гледат филми. Изборите им обаче се променят, докато те стават все по-осъзнати за здравето си. Някои потребители използват безалкохолните алтернативи на алкохола като част от усилията им да намалят дневния си прием на калории и да се насладят на социални дейности, докато остават трезви.
Изследвания показват, че по-младите поколения пият по-малко. В САЩ например платформата за електронна търговия с алкохолни напитки Drizly казва, че 23% от поколението Z и 24% от милениалите съобщават, че често пият безалкохолна бира, вино или спиртни напитки, докато само 6% от поколението X и 1% от бумърите казват същото. Подобни наблюдения споделя и Иван Стоев, мениджър потребителски маркетинг в Avendi, относно нагласите на потребителите у нас. „През последните 2–3 години в България се забелязва нарастващ интерес към безалкохолните варианти на традиционните алкохолни напитки. Те предлагат възможност за социализиране и забавление без негативните ефекти на алкохола, което ги прави все по-популярни сред младите хора в България.
Тази промяна в предпочитанията се отразява и в увеличаването на предлагането на безалкохолни алтернативи на джинове, бири и вина в барове и магазини“, посочва той. Броят на предлаганите алтернативи на практика нараства във всички категории – от бира и сайдер до вино и спиртни напитки. След като безалкохолните бири дълго държаха лидерската позиция (сега те представляват близо 2% от категория бира), виното и спиртните напитки са отличниците през последните години. Според прогнози вариантите с ниско съдържание на алкохол също ще отнемат пазарни дялове от безалкохолните напитки – газирани и сокове.
Consulting Group оценява размера на глобалния пазар на безалкохолен алкохол на $13 млрд. Въпреки че все още държат много малък дял от общия пазар на алкохолни напитки, безалкохолните алтернативи са един от найбързо развиващите се сектори, а лидер в категорията е Западна Европа. Очакванията на IWSR са обемите на продажбите на този вид напитки в световен мащаб да нараснат със среден годишен темп от над 7% в периода между 2023 и 2027 г. до близо 4процентен дял от общия пазар на алкохол.
|
Ключови думи
алкохолни напитки
безалкохолен алкохол
безалкохолни алтернативи
здравословен живот